• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 22 خرداد 1397
کد مطلب : 19448
+
-

گیاهان دارویی؛ جایگزینی مناسب برای محصولات آب‌بر


مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اعلام کرد: گیاهان دارویی با توجه به اینکه به آب کمی برای رویش نیاز دارند، توان رقابت با محصولات زراعی آب بر را دارند. ابوالفضل یاوری در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: گیاهان دارویی علاوه برآنکه کم آب بر هستند ارزش اقتصادی بالایی دارند و از این نظر می‌توانند جایگزین مناسبی برای  برخی محصولات آب بر زراعی باشند.

او افزود: گیاهان دارویی یک سوم داروهای مورد استفاده در جوامع انسانی را به خود اختصاص داده‌اند و سهم تجارت جهانی از محصولات گیاهی دارویی ۱۲۴ میلیارد دلار و سهم ایران از این میزان ۴۴۰ میلیون دلار است که می‌توان گفت ۰.۴ درصد از کل سهم تجارت جهانی در حوزه گیاهان دارویی مربوط به کشور ماست.

مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بر ضرورت توسعه کشت  گیاهان دارویی در کشور تأکید کرد و گفت: در برنامه ششم توسعه، اصلاح و احیای ۹.۶ میلیون هکتار از رویشگاه‌های گیاهان مرتعی و دارویی و ۱۰۰ هزار هکتار کشت گیاهان دارویی پیش‌بینی شده است.

یاوری گفت: سرانه مصرف گیاهان دارویی در ایران یک کیلوگرم گیاه خشک است و در سال ۸۳ هزار تن گیاه دارویی به ارزش ۱۲۴ میلیارد تومان در کشور مصرف می‌شود، درحالی‌که در اروپا این میزان تنها ۹۰۰ گرم و در آمریکا ۲۵۰۰ گرم است. در سبد تولید دارو در کشورهای اروپایی سهم گیاهان دارویی ۷۱ درصد است. در کشور ما نیز بسیاری از گیاهان دارویی تولیدی به صورت خام صادر می‌شود و تکنولوژی فرآوری آنها در داخل کشور محدود است.



ضرورت حمایت از صنعت گیاهان دارویی

یاوری با تاکید بر اینکه گیاهان دارویی نیازمند نگرش ویژه‌ای برای برنامه‌ریزی هستند، افزود: باید همزمان با توسعه کشت گیاهان دارویی از صنایع فراوری و دارویی این صنعت  حمایت شود و   وزارت صنعت، معدن و تجارت و صنایع کوچک وزارت جهاد کشاورزی باید در این زمینه اقدام کنند.

مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری  با بیان اینکه در حال حاضر سطح زیر کشت گیاهان دارویی ۱۷۹ هزار هکتار با تولید ۱۲۴ هزار تن گیاه به ارزش سالانه ۱۸۶ میلیارد تومان است، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ گردش مالی تجارت جهانی گیاهان دارویی به ۵ تریلیون دلار برسد.

به گفته او ۵۰ درصد دارو‌هایی که در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند منشأ گیاهی دارند که ۲۵درصد آنها مستقیم از گیاه و ۷۵درصد دیگر در فرایندهای داروسازی به دست می‌آیند.

یاوری افزود: بخشی از گیاهان دارویی به صورت خام در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند یا به صورت دمنوش از آنها استفاده می‌شود.  اما بقیه  گیاهان دارویی باید در کارخانه‌های وابسته از محصول خام به محصول ثانویه تبدیل شوند و برای  دستیابی به این هدف باید ضمن نیازسنجی و برنامه‌ریزی، صنایع وابسته گیاهان دارویی  توسعه پیدا کنند و از  تولیدات دارویی حمایت شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید