• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
جمعه 19 خرداد 1402
کد مطلب : 194000
+
-

موزه هنرهای دستی شهرهای مختلف را بشناسید

تماشای هنر ایران‌زمین

در گوشه و کنار این سرزمین گنجینه‌های عظیم و متنوعی وجود دارد که میراث‌دار پیشینه مردم این دیار هستند؛ موزه‌هایی که در برخی از استان‌ها در زمینه معرفی صنایع‌دستی کشور پیشگام شده‌اند و از فرش و گلیم تا دست‌سازه‌های مسی، چوبی مانند منبت، معرق، مشبک، لباس، انواع سفال و... را به نمایش گذاشته‌اند. اگر فرصت سفر به آن شهرها را ندارید، این بخش را از دست ندهید.

صنایع‌دستی در خانه 120ساله
نشانی موزه: قم، خیابان ۱۹ دی (باجک)، انتهای کوچه ۱۱، پلاک ۱۵
مشخصات: خانه یزدانپاه یکی از بناهای مهم شهر قم و از مکان‌های گردشگری آن محسوب می‌شود. این خانه 10اتاق دارد و قدمتش به 120سال پیش می‌رسد. این خانه محل برپایی موزه صنایع‌دستی هم هست و می‌توان آثار سفال و سرامیک، معرق چوب، قلمزنی‌ها، منبت چوب، نقاشی روی شیشه، سنگ‌های قیمتی تراشیده شده، حکاکی روی فولاد خنجر و شمشیر و لباس‌های زیبای استان قم را تماشا کرد.

3هزار  اثر در نصف جهان
نشانی: اصفهان، خیابان استانداری، روبه‌روی دانشگاه پردیس
مشخصات: با شنیدن نام اصفهان، صنایع‌دستی‌اش در ذهن تداعی می‌شود. این موزه در عمارت «رکیب خانه»ساخته شده و بیش از 3هزار اثر در چند بخش آن به نمایش درآمده که شامل خط و کتابت و آثار خوشنویسی، آثار نگارگری و نقاشی، آثار چوبی مانند چوب‌های خاتم‌کاری شده، مشبک، آثار فلزی مانند توان کمربند، طلا ونقره، قاب، آیینه، آفتابه و لگن، چاقو و... است. دست‌بافته‌ها و سفال و چینی هم بخش مجزا به‌خود اختصاص داده‌اند.

خانه قجری میزبان هنردوستان
نشانی: استان گلستان، شهر گرگان، ۵۰ متری بازار نعلبندان گرگان (محدوده مسجد گرگان)
مشخصات: موزه صنایع‌دستی گرگان، در خانه 2طبقه لطیفی با معماری زیبا و دیدنی‌اش دایر شده و قدمتش به دوره قارجار بازمی‌گردد. در این موزه علاوه بر صنایع‌دستی گرگان، می‌توان دست‌سازه‌های هنرمندان گلستانی را هم تماشا کرد. در طبقه اول این بنا صنایع‌دستی شهرهای مختلف استان گلستان به نمایش درآمده و در طبقه دوم نیز پیشینه و نوع فعالیت مشاغل نشان داده می‌شود.

میراث صفویه در اردبیل
نشانی: اردبیل، میدان عالی‌قاپو، کوچه شهیدگاه، جنب بقعه شیخ‌صفی‌الدین
مشخصات: موزه صنایع‌دستی اردبیل، برخلاف دیگر موزه‌های کشور، داخل حمام قرار دارد. حمام «شیخ صفی» یکی از بناهای تاریخی اردبیل است که قدمتش به دوره صفویه می‌رسد  و سال 1387 به موزه تبدیل شد. حالا در این مکان بیش از 300قطعه در 25رشته هنری نگهداری می‌شود که می‌توان از دست‌بافته‌های عشایر، معرق چوب، سازسنتی، سفال، نقاشی روی شیشه، منبت، حجاری، مسگری و صنایع چرم و… یاد کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید