• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 28 دی 1402
کد مطلب : 216074
+
-

برخی از بانوان این دیار در روند رو به رشد کشورمان نقشی تأثیرگذار داشته‌اند

مادران ایران زمین

بانوان روشنگر

مادران ایران زمین

مهدیه تقوی‌راد/ روزنامه‌نگار

کشور پهناورمان اسطوره‌های زیادی را در دامنش پرورش داده که برای مردم و این سرزمین یا جانشان را از دست داده‌اند یا با تلاش‌های تأثیرگذار، به روشنگری و هدایت و تبیین و مبارزه با ظلم پرداخته‌اند. در این میان چه بسیارند زنانی که بسترساز رویدادهای مهمی بوده‌اند؛ چنان که اثر فعالیت‌شان فراتر از ایران رفته و نام این دیار را بر سر زبان‌ها انداخته‌ است؛ بانوانی که شاید حتی جامعه زنان هم تنها نام برخی از آنها را شنیده باشد و بسیاری از آنها تا آخرین لحظه‌های عمرشان در گمنامی مانده‌اند؛ زنان نویسنده، پزشک، مجاهد، پژوهشگر، خبرنگار و... که نامشان در تاریخ کشورمان تا ابد خواهد درخشید.





مکث
مرضیه حدیدچی (دباغ)
مادربزرگ انقلاب


  تولد: 1318
  تحصیلات:  علوم دینی
  زمان درگذشت: ‌1395

  ویژگی: نخستین فرمانده سپاه پاسداران در همدان، سه دوره نماینده مردم تهران و همدان در مجلس شورای اسلامی، قائم‌مقام جمعیت زنان جمهوری اسلامی، مسئول زندان‌های تهران، ‌مسئول بازرسی زندان‌های کل کشور، عضو هیأت سه نفره اعزامی از سوی امام‌خمینی(ره) به مسکو برای تسلیم پیام به میخائیل گورباچف( آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 1367)، مسئول بسیج خواهران کل کشور و دریافت نشان ایثار در سال 1382
  معرفی: مرضیه حدید‌چی که به مادربزرگ انقلاب معروف است، همزمان با فعالیت‌های سیاسی به تحصیلاتش در قبل از انقلاب ادامه داد. فعالیت‌های سیاسی حدیدچی با پخش و توزیع اعلامیه در سال40 آغاز شد و مبارزاتش با ورود به تشکیلات شهید آیت‌الله سعیدی در تهران شدت یافت.

آموزش چریکی در لبنان
در کمیته مشترک به همراه دخترش شدیدترین شکنجه‌ها را تحمل کرد و به سختی بیمار ‌شد و در زمانی که امیدی به زنده‌ماندنش نبود از زندان آزاد شد، درحالی‌که دخترش همچنان در زندان بود. بعد از چندین بار دستگیری سرانجام در سال 1353 برای ادامه مبارزه به خارج از کشور رفت و در پایگاه‌های نظامی واقع در مرز لبنان و سوریه آموزش‌های رزمی و چریکی را فراگرفت و با گروه روحانیت مبارز خارج از کشور زیرنظر شهید محمد منتظری که پایگاه و مرکز فعالیتشان در لبنان و سوریه بود، همکاری می‌کرد.

هجرت به پاریس
وقتی حضرت‌امام (ره) به فرانسه و نوفل‌لوشاتو رفتند، حاج مهدی عراقی و جمعی دیگر که از فراری‌بودن حدیدچی مطلع بودند به او که در سوریه بود زنگ زدند و خواستند که به فرانسه برود.
حدیدچی هم به پاریس رفت. مرضیه دباغ در 27بهمن اجازه یافت که به ایران بیاید. او در اوایل، درگیری‌هایی با منافقین داشت که به‌دنبال آن جلساتی را با تعدادی از آقایان گذاشت که بعدش به همراه مرحوم لاهوتی و 2تن دیگر از آقایان ماموریت داشتند که برای تشکیل سپاه به منطقه غرب بروند. حدیدچی تنها بانویی بود که در زمان گورباچف به شوروی سابق سفر کرد و پیام امام خمینی(ره) را به همراه 2تن دیگر از همراهانش به گورباچف رساند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید