• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
جمعه 19 خرداد 1402
کد مطلب : 193945
+
-

روایت سرپرست ستاد گردشگری شهرداری تهران از طرح‌ها و برنامه‌های این ستاد برای مردم پایتخت

بیا دور تهران بگردیم

گفت‌وگو
بیا دور تهران بگردیم

سحر جعفریان-روزنامه‌نگار

کلانشهر تهران، ویژگی‌های بسیار دارد که هر یک از آنها می‌تواند به تنهایی برای  تمایزش با دیگرشهرهای کشور کافی‌ باشد؛ اقلیم پربار، خاستگاه مشاهیر، دارالخلافه و پایتخت محبوب شاهان و حکومت‌ها، موقعیت استراتژیک و البته به لطف همه این ویژگی‌ها، کثرت جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری در آن ازجمله این ویژگی‌هاست. شهری گسترده شده در دامنه جنوبی کوه‌های البرز، دشت‌های فراغ و دره‌های سرسبز که با گذر زمان و سیر وقایع گوناگون، سنگ بنای کوشک‌های شاهی، عمارت‌های عیانی، ارگ‌های ملوکانه، کاخ‌های سلطنتی و سایر اماکن شهری مدرن در آن بنیان نهاده شد. طوری که تهران امروز با جاذبه و ظرفیت تاریخی، فرهنگی، هنری و طبیعی بسیاری که  دارد مقصد گردشگران بسیاری است و ستاد گردشگری شهرداری تهران نیز با اجرای برنامه‌ها و طرح‌های مهیج تفریحی به معرفی و رونق آنها می‌پردازد. امیر قاسمی، سرپرست ستاد گردشگری شهرداری تهران برای ما از طرح‌ها و برنامه‌های این بخش برای مردم پایتخت و مهمانانش می‌گوید.

زیرساخت‌های گردشگری در اولویت
صنعت گردشگری یکی از پدیده‌های نوین عصر حاضر است که شاخه شهری آن با درنظر گرفتن اهداف فرهنگی (معرفی و تبلیغ) و اقتصادی (درآمدزایی و ایجاد فرصت‌های شغلی) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سرپرست ستاد گردشگری شهرداری تهران می‌گوید: پژوهش‌ها و مطالعات معتبر در صنعت گردشگری و گردشگری شهری بیانگر یک نکته مهم است که ما آن را در ستاد گردشگری شهرداری تهران برای دستیابی به توسعه پایدار، در اولویت کار قرار داده‌ایم و آن نکته اینکه رونق گردشگری همان‌قدر که به‌وجود جاذبه‌ها و ظرفیت‌های خاص و جذاب گردشگری نیاز دارد، تابعی از فراهم بودن زیرساخت‌ها و عوامل کیفی گردشگری نیز است. به بیانی ساده، ما در تهران نقاط گردشگری تاریخی، فرهنگی، هنری، مذهبی و طبیعی بسیاری داریم؛ این یعنی ظرفیت مورد نیاز برای گشت و‌گذار در شهرمان تأمین است. اما هیچ‌یک از این هزاران نقطه گردشگری برای رونق و کیفیت‌بخشی به صنعت گردشگری پایتخت کافی نیست. چرا که با استناد به همان پژوهش‌ها و مطالعات معتبر، باید زیرساخت‌هایی مانند معرفی و تبلیغات با موضوع جاذبه‌های گردشگری و ایجاد شرایط دسترسی آسان به ظرفیت‌ها و نیز ارائه تسهیلات ویژه و به‌روز گردشگری فراهم باشد.

همکاری با بخش‌های دولتی و خصوصی
همکاری و تبادل نظر با بخش‌های خصوصی مانند انجمن مجموعه‌داران ایران که بیش از 4هزار مجموعه‌دار در آن فعال هستند، یکی از اقدامات مؤثر ستاد گردشگری شهرداری تهران است که با هدف شناسایی ظرفیت‌های متنوع و خلاق انجام شده است. از سویی راه‌اندازی سامانه جامع گردشگری تهران که برای نخستین بار در صنعت گردشگری تهران اتفاق افتاده نیز توانسته است ضمن دسته‌بندی موضوعی ظرفیت‌های گردشـــگری پایتخت، آنها را به شیوه‌های مختلف مانند عکس، فیلم، پادکست، روزشمار تاریخ تهران و نماهای 360درجه معرفی کند. در کتابخانه تخصصی گردشگری تهران بیش از 1500جلد کتاب با 3کلید واژه «گردشگری»، «تهران» و «موزه» جمع‌آوری شده که بالغ بر 90درصد کتاب‌هایی که در این حوزه به چاپ رسیده را شامل می‌شود. 23نشریه و 250پایان‌نامه تخصصی نیز در این کتابخانه موجود است.

تماس بگیرید  تور بروید
تورهای دوچرخه سواری، بومگردی، زیارتی، تاریخی و تفریحی ازجمله تورهای ثابت ستاد است که علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به کانون گردشگری سراهای محله مراجعه کنند یا با شماره 96021555تماس بگیرند.

ارائه بن‌های تخفیف گردشگری
ستاد گردشگری شهرداری تهران در دوره اخیر مدیریت شهری برای رونق بخشیدن به صنعت گردشگری و ترویج فرهنگ سفر در تهران، طرح‌هایی را اجرا اکرده است که قاسمی دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: برگزاری تورهای مناسبتی و آموزشی با هدف معرفی فرهنگ تهران، راه‌اندازی جشنواره‌ها و مسابقه‌های گردشگری، برپایی نمایشگاه‌های عکس و نقاشی از سفرهای درون شهری، مشارکت علمی و عملی با متخصصان و صاحب‌نظران صنعت گردشگری، ایجاد بانک اطلاعاتی گردشگران حرفه‌ای، تعامل با استارت‌آپ‌های فعال در حوزه گردشگری، هم‌افزایی با سازمان‌ها و انجمن‌های مرتبط بخشی از این فعالیت‌هاست. درکنار اینها انتشار کتاب و مجلات با موضوع شناخت ظرفیت‌های گردشگری محله، تشکیل کارگاه‌های آموزشی راهنمایان تورهای محلی، همکاری با سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، توسعه ظرفیت‌های گردشگری محله‌ها، راه‌اندازی سامانه جامع گردشگری و ایجاد کتابخانه تخصصی گردشگری شهرداری از دیگر اقدامات این حوزه به‌حساب می‌آید که در کنار کارهایی ازجمله شناسایی مسیرهای جدید گردشگری تهران و توسعه آنها با هدف جلوگیری از جزیره شدن برخی محله‌ها و مناطق، رونمایی از کتاب‌‌های  حوزه گردشگری مانند موزه‌های تهران، همکاری با بخش‌های خصوصی (فعالیت اتوبوس روباز گردشگری)، ارائه بن و بلیت‌های تخفیف، امضای تفاهمنامه با مراکز تفریحی و اقامتی و همچنین ارائه تسهیلات به هتلداران و اقامتگاه‌های طرف قرارداد اجرا شده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :