• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 11 خرداد 1402
کد مطلب : 193395
+
-

سقفی که چکه می‌کند!

فدراسیون فوتبال بالاخره میزان دقیق سقف بودجه هر تیم برای فصل جدید را اعلام کرد. این موضوع در دستورالعمل نقل و انتقالاتی نیز آمده بود اما هنوز عدد مشخصی وجود نداشت. براساس اعلام سازمان لیگ، تیم‌ها برای فصل جدید نهایتا می‌توانند چیزی بین 250تا 300میلیارد تومان هزینه کنند اما آیا این سقف از سوی باشگاه‌های ایرانی رعایت خواهد شد؟ آیا تضمینی وجود دارد که تیم‌ها راهکارهای لازم برای دور زدن قوانین را پیدا نکنند؟ و آیا این قانون آنقدر محکم و استوار است که در هر شرایطی به اجرا دربیاید؟

   سقف بودجه، مثل سقف قرارداد؟
چند سال قبل قانون «سقف قرارداد» در فوتبال ایران اجرا شد و نه‌تنها جواب نداد بلکه اثرات مخربی هم داشت. براساس آن دستورالعمل، قرار بود هیچ قراردادی در فوتبال ایران از مرز 350میلیون تومان عبور نکند اما همین حالا میزان قرارداد فوتبالیست‌ها به چیزی حدود 30میلیارد تومان رسیده است! تعیین کردن سقف عددی اصلا بازدارنده نبود و تنها موجب پرداخت‌های پنهانی به بازیکنان مختلف شد. حالا برای باشگاه سقف بودجه درنظر گرفته شده، پرداخت حق کارگزاری ممنوع است و مالیات را هم باید خود بازیکن پرداخت کند. به‌نظر می‌رسد چنین شرط‌هایی برخلاف تصور میزان قراردادها را به شکل قابل توجهی افزایش خواهند داد، چرا که بعید است ستاره‌های لیگ برتر زیر بار چنین شرایطی بروند.

   این اعداد را باور کنیم؟
سقف تعیین شده برای قراردادها در لیگ برتر ایران 250میلیارد تومان است. تیم‌ها برای دریافت مجوز حرفه‌ای می‌توانند به میزان 25میلیارد بیشتر از این عدد خرج کنند. تیم‌های اول تا چهارم هر فصل نیز 25میلیارد دیگر با سقف فاصله خواهند گرفت. در واقع در بهترین حالت هر تیم می‌تواند 300میلیارد تومان در هر فصل خرج کند. این در حالی است که گفته می‌شود همین حالا هزینه یکساله چند باشگاه حتی از 600میلیارد تومان هم عبور کرده است! این باشگاه‌ها چطور می‌خواهند هزینه‌هایشان را کاهش بدهند؟ آیا همه باشگاه‌ها به این سقف پایبند خواهند بود؟

   راهکارهایی برای دور زدن قانون!
اگر نظارت کافی وجود نداشته باشد، این قوانین هم دور زده می‌شوند. برای مثال باشگاه می‌تواند یک توافق شخصی با بازیکن انجام بدهد و خارج از قرارداد رقمی به او پرداخت کند. یا حتی ممکن است رقم‌هایی تحت عنوان کمک هواداری برای خرید یک بازیکن به بودجه باشگاه اضافه شود. البته که ترانسفر بازیکن به لیگ‌های خارجی، سقف بودجه تیم را افزایش می‌دهد اما مگر در هر فصل، چند ترانسفر اتفاق می‌افتد؟ به‌نظر می‌رسد این طرح هم مثل همه طرح‌های قبلی در این زمینه، شانس زیادی برای موفقیت ندارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید