• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 10 خرداد 1402
کد مطلب : 193323
+
-

شاه‌بیت ضدایرانی در روابط باکو – تل‌آویو

«روابط باکو و تل‌آویو به مثابه کوه یخی است که تنها یک درصد آن خارج از آب است.» این تعریفی است که «الهام‌علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، از رابطه کشورش با رژیم ‌صهیونیستی ارائه کرده است. در تازه‌ترین تحول در گرم‌شدن روزافزون روابط دو طرف، «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم‌صهیونیستی، سه‌شنبه برای دیداری ‌2روزه وارد باکو شد. هرتزوگ در فرودگاه بن‌گوریون، جمهوری آذربایجان را کشوری دوست خوانده و گفته مسائل زیادی در چارچوب همکاری میان دو طرف وجود دارد.
گرچه سفارت تل‌آویو در باکو از سال ۱۹۹۳ دایر است اما جمهوری آذربایجان برای نخستین‌بار در‌ماه مارس امسال بود که سفارت خود را در سرزمین‌های اشغالی افتتاح کرد. اسرائیلی‎ها همچنین پهپادهایی را در اختیار جمهوری آذربایجان قرار دادند که باکو از آنها در جنگ گسترده 2 سال پیش قره‌باغ علیه ارمنستان استفاده کرد.
بنابر گزارش مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی، ۶۹درصد از تسلیحات وارداتی آذربایجان در سال‌های ۲۰20-۲۰16 میلادی از سرزمین‌های اشغالی بوده که معادل ۱۷درصد از صادرات تسلیحات تل‌آویو در آن دوره بوده است. همچنین جمهوری آذربایجان نزدیک به 48درصد از نفت مورد نیاز تل‌آویو را تامین می‌کند. اما مراودات تسلیحاتی و نفتی تنها دلایل گرمی روابط دو طرف به‌ویژه در سال‌های اخیر نیست.
سال گذشته (آذرماه 1401) بود که روزنامه ساندی‌تایمز انگلیس به نقل از یک منبع نظامی صهیونیستی نوشت که تل‌آویو با بهره‌گیری از رادار باند ایکس و پهپاد‌های مستقر در جمهوری آذربایجان بر آن است تا موشک‌های بالستیک ایران را در لحظه آماده شدن برای پرتاب هدف قرار دهد.
گرچه مقام‌های آذربایجانی در پاسخ به اعتراض تهران به توسعه روابط استراتژیک با تل‌آویو، قویا هرگونه گمانه‌زنی مبنی بر استفاده احتمالی از خاک این کشور برای هدف قرار دادن مواضع ایران توسط رژیم‌صهیونیستی را رد می‌کنند اما شواهد متعددی وجود دارد که این ادعا را نقض می‌کند. به‌عنوان مثال، پهپاد جاسوسی رژیم اسرائیل که در سال 1393در مسیر یکی از سایت‌های هسته‌ای ایران توسط ایران سرنگون شد از پایگاه هوایی جمهوری خودمختار نخجوان در آذربایجان پرواز کرده بود.
به‌نظر می‌رسد علاوه بر ذخایر گسترده نفت‌ و گاز، آنچه جمهوری آذربایجان را برای صهیونیست‌ها جذاب کرده است، نزدیکی جغرافیایی‎اش به ایران و دوری دیپلماتیکی‌اش از تهران است. دور باطل نزدیک‌شدن روزافزون باکو به تل‌آویو و نارضایتی ایران و تشدید فاصله با تهران باعث شد تا جمهوری آذربایجان به بازار پرسودی برای تسلیحات اسرائیلی تبدیل شود؛ کشوری شیعه که می‌گوید به تامین امنیت دولت اشغالگر قدس متعهد است. در حال حاضر شرکت‌های فناوری اسرائیلی با پوشش شرکت‌های آذربایجانی فعالیت‌های اطلاعاتی انجام می‌دهند ازجمله علیه جمهوری اسلامی ایران.
میدل‌ایست مونیتور نوشته که وزارت خارجه رژیم‌صهیونیستی بخش جدیدی را با عنوان «اوراسیا» ‌راه‌اندازی کرده که هدفش مشخصا توسعه روابط با کشورهایی مانند جمهوری آذربایجان است، بخشی که به‌طور مستقیم با سازمان اطلاعاتی خارجی رژیم‌صهیونیستی (موساد) همکاری دارد، اقدامی که نشان‌دهنده رویکرد همسوی تل‌آویو با سیاست‌های سال‌های نخست تشکیل رژیم‌صهیونیستی است، سیاست افروختن نزاع و ایجاد بحران میان کشورهای مسلمان با هدف تضعیف آنان.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید