• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 6 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190093
+
-

معابر پرتردد در راستای افزایش ایمنی عبور و مرور خودروها روکش آسفالت می‌شوند

کاهش تصادفات با کف‌سازی محورهای بزرگراهی

گزارش
کاهش تصادفات با کف‌سازی محورهای بزرگراهی

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

ایمنی معابر کلیدواژه کاهش تصادفات شهر تهران محسوب می‌شود؛ مقوله‌ای که از چند جهت می‌توان آن را بررسی کرد. استاندارد بودن خیابان‌ها و محورهای بزرگراهی، روشنایی معابر، دسترسی‌های فرعی‌به‌اصلی، تجهیزات ترافیکی و رانندگی و... مواردی هستند که در ایمنی معابر نقش ایفا می‌کنند و وجود خلأ در هر یک از آنها سبب افزایش میزان تصادفات می‌شود. هفتم اردیبهشت روز ایمنی حمل‌ونقل است؛ ازاین‌رو در گفت‌وگو با سیدمحمد آقامیری، عضو کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در راستای افزایش ایمنی معابر شهر تهران را بررسی کرده‌ایم.

مهم‌ترین برنامه شورای ششم در افزایش ایمنی معابر چیست؟
 صرف‌نظر از ایمنی خودروها که باید اشخاص دیگری اظهارنظر کنند، باتوجه‌به نقش و تأثیر معابر استاندارد در کاهش تصادفات و آسیب‌ها، شورای ششم کف‌سازی و آسفالت محورهای بزرگراهی را پیگیری می‌کند؛ چراکه خودروها در این محورها با سرعت بیشتری تردد می‌کنند و وجود هرگونه ناهمواری سبب انحراف و تصادف می‌شود. شهرداری این کار را از ابتدای امسال در بزرگراه حکیم آغاز کرده و تا پایان سال تمام بزرگراه‌ها روکش آسفالت می‌شوند.
علاوه بر محورهای بزرگراهی در معابر اصلی و پرتردد هم شاهد ناهمواری‌هایی هستیم. آیا مدیریت شهری برای بهسازی این معابر برنامه‌ای دارد؟
اکثر ناهمواری‌ها به مباحث تأسیسات شهری مربوط می‌شود. شهرداری تهران هموارسازی معابر بزرگراهی، اصلی و فرعی را انجام می‌دهد و پس از مدتی شرکت‌های خدماتی اقدام به حفاری می‌کنند. چون این امکان وجود ندارد که شهرداری تهران کل معبر را آسفالت کند، همین ناهمواری‌ها ماندگار می‌شوند. به‌هرحال شهرداری در حد توان تلاش می‌کند ناهمواری‌ها را به حداقل برساند، اما در سایه نبود مدیریت یکپارچه این مشکلات همچنان ادامه خواهد داشت.
علائم راهنمایی‌ورانندگی و تجهیزات ترافیکی و... هم بی‌تأثیر در کاهش تصادفات نیستند. دراین‌خصوص تدابیری اندیشیده شده است؟
به‌درستی اشاره کردید. یکی از معضلات تهران این است که علائم راهنمایی‌ورانندگی و مسیریابی، استاندارد و مناسب نیستند. مسافران پس از ورود به تهران به‌دلیل نبود این علائم دچار سردرگمی می‌شوند و همین امر منجر به‌تصادف می‌شود؛ بنابراین توجه به چنین مواردی به‌ویژه در مبادی ورودی ضرورت دارد و انجام این کار نیازمند تعامل شهرداری و پلیس راهور است. در حوزه تجهیزات ترافیکی هوشمند اعم از دوربین‌های نظارتی و چراغ‌های راهنما که در کنترل سرعت وسایل نقلیه تأثیرگذار هستند، خلأهای جدی داریم و باید استانداردسازی صورت گیرد. از تأمین روشنایی معابر هم نباید غافل شد.
آیا معابر شهر تهران نیاز به اصلاحات هندسی و ترافیکی دارند؟
اصلاحات هندسی تقریباً در سطح شهر انجام شده و معابر اصلی نیاز به این اصلاحات ندارند، اما در معابر فرعی یکی از مطالبات مردم، انجام این اصلاحات و ایجاد دسترسی به معابر اصلی است. در بسیاری از موارد نبود دسترسی‌های استاندارد از معابر فرعی ‌به‌ اصلی، شاهد تصادف هستیم؛ به همین دلیل اصلاحات هندسی در این محورها قابل ‌بررسی و بازبینی است که قطعاً بهترین راهکار اجرایی می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید