• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 2 دی 1396
کد مطلب : 1892
+
-

تغییر اقلیم منجر به زمین‌لرزه نمی‌شود

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله گفت که خشکسالی، گرم شدن زمین و تغییر اقلیم منجر به لرزه‌خیز شدن مکانی نمی‌شود، اما این عوامل می‌تواند مکان لرزه‌خیز را مستعد رخداد زلزله کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط‌زیست، مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله که راهبری چهارمین زنگ آموزش پردیسان را برعهده داشت درخصوص رابطه تغییر اقلیم و خشکسالی با وقوع زلزله، گفت: در سال‌های اخیر با توجه به اینکه مسئله گرمایش زمین و تغییر اقلیم مورد توجه جهانی قرار گرفته، توجه به تأثیر تغییر اقلیم در وقوع زلزله‌های بزرگ در مکان‌هایی که زلزله با قدرت بالا برای آنها پیش‌بینی نمی‌شده، بیشتر شده است. 

به گفته زارع، براساس تئوری و با استفاده از پیش‌فرض‌های موجود و روش‌های فیزیکی می‌توان گفت که نقش و تأثیر تغییرات تنش در تحریک گسل زلزله دشت‌های برخوردار از گسل فعال که حجم‌های وسیعی از آب، حدود ٣٠کیلومترمکعب به بالا را از دست داده‌اند، مثبت است.

فرونشست زمین و تأثیر آن بر ساختمان‌ها  در برابر زمین‌لرزه وی درخصوص تأثیر فرونشست زمین بر وقوع زلزله نیز با بیان اینکه فرونشست زمانی می‌تواند به‌عنوان یک عامل قوی بر وقوع زلزله مورد بحث و بررسی قرار گیرد که ابعاد بزرگ و قابل ملاحظه‌ای را درگیر کرده باشد، گفت: اثر مشخص فرونشست‌ها، کاهش مقاومت و تاب‌آوری ساختمان‌ها در برابر زمین‌لرزه است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید