• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 14 فروردین 1402
کد مطلب : 188299
+
-

سال نو، بهانه عادت‌های نو

جواد نصرتی- روزنامه‌نگار

سال که نو می‌شود، در همه جای دنیا آدم‌های زیادی مثل ما هستند که می‌گویند امسال دیگر باید متفاوت باشد. از دل همین وعده‌های به‌خود است که سنت نوشتن برنامه‌ها برای سال نو شکل گرفته و به عادتی جهانی تبدیل شده است. این برنامه‌ریزی یک‌ساله که در غرب حسابی بازار داغی دارد و به آن در انگلیسی «رزلوشن» به‌معنای قطعنامه گفته می‌شود، می‌تواند راهی درخشان برای نظم دادن به برنامه‌هایی که یک گوشه ذهنمان خاک کرده‌ایم و گمان می‌کنیم سرانجام یک روزی نوبت رسیدگی به آنها می‌رسد، باشد. خبر خوش می‌تواند این باشد که آن روز، همین امروز است. برای خیلی از ما، امروز شروع رسمی سال جدید بعد از تعطیلات 2 هفته‌ای است و می‌تواند شروع یک سنت درخشان و گاهی نجات‌بخش باشد. جدا از محتوای برنامه‌ها و اهدافی که می‌نویسیم، خود این کار نظم‌بخشیدن به زندگی است. از روایات دینی و احادیث گرفته تا توصیه‌های بزرگان و یافته‌های روانشناسی و تجربه‌های زیسته، نظم همیشه سفارش شده است. وقتی که تصمیم بگیریم همین امروز به آینده‌مان نظم بدهیم، ناخودآگاه به همان سمت می‌رویم. تصمیم برای نوشتن رزلوشن، به‌خودی خود یک پیشرفت بزرگ است اما نوشتن آن هم باید با دقت و ظرافت انجام شود. مهم‌ترین مسئله این است اهدافی را بنویسیم که می‌دانیم مناسب ما و شدنی هستند. خیلی از قطعنامه‌های سال نو شکست می‌خورند؛ چون اصلا برای ما نیستند. در نوشتن قطعنامه‌های سال نو باید واقع گرا باشیم، اهدافمان را بدون اینکه تحت‌تأثیر دیگران باشیم، بنویسیم و اهدافی که می‌نویسیم چندان مبهم نباشند. به‌صورت کلی گفته می‌شود، اهدافی که در ابتدای سال می‌نویسیم باید این چند ویژگی مشخص را داشته باشند. اول اینکه باید مشخص و تعریف شده باشند. مثلا اینکه بگوییم «می‌خواهم وزن کم کنم» چندان دقیق نیست و به جای آن می‌توانیم بگوییم «می‌خواهم در 2‌ماه آینده 3کیلو کم کنم.» اهدافی که می‌نویسیم همچنین باید قابل اندازه‌گیری باشند؛ در مواردی مثل کاهش وزن، اهداف قابل اندازه‌گیری هستند اما شاید هدف یک نفر، این باشد که دیگر ناخن‌هایش را نَجَود. او می‌تواند مدام از ناخن‌هایش عکس بگیرد تا به چشم خود ببیند آیا در هدفی که معین کرده، موفق بوده یا نه.  نوشتن پیشرفت در هدف‌هایی مثل  این مورد در دفتر یا موبایل و مقایسه آنها، کارساز است.
نکته مهم دیگر این است که اهداف قابل دسترسی باشند. همه ما می‌دانیم که سنگ بزرگ، نشانه چیست. اهداف همچنین باید مناسب و فارغ از احساسات لحظه‌ای باشند. اینکه امروز به‌اصطلاح جوگیر شویم و بگوییم که تا آخر تابستان دونده ماراتن خواهیم شد، کمی دور از عقل است اما اگر بیشتر به سلامتی خودمان فکر کنیم و برخی عادت‌های ناسالم را کنار بگذاریم و بعد با توجه به این بخش از زندگی سراغ ورزش و دویدن برویم، ممکن است تا آخر سال حتی ماراتن هم بدویم.
در نوشتن اهداف، باید به جدول زمانی آنها هم توجه کنیم. همین دوی ماراتن را درنظر بگیرید؛ باید اول از دوهای کوتاه تر مثل 5کیلومتر شروع کنیم تا
نیمه ماراتن و بعد خود ماراتن برسیم. بهتر است اهداف میان‌مدت و بلندمدت جدا شوند و مدام به دفتری که اهدافمان را در آن نوشته‌ایم برویم و پیشرفت کارمان را بررسی کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید