• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 13 اسفند 1401
کد مطلب : 187082
+
-

چائو وینچنزو!

فدراسیون فوتبال که روزهای گذشته خمس و مورایس را برای سرمربیگری تیم ملی زیرنظر داشت، بعد از اضافه‌کردن فلیکس سانچز به لیست، حالا صحبت از مذاکره با مونتلا، مربی ایتالیایی است

سوژه روز
چائو وینچنزو!

امیرمحمد یعقوب‌پور- روزنامه‌نگار

در بازی اسم و فامیل فدراسیون فوتبال، نام یک مربی خارجی دیگر هم مطرح شده است. ظاهرا مهدی تاج قصد دارد وینچنزو مونتلا را به تیم ملی بیاورد؛ هر چند سنبه مربی داخلی، هنوز پرزورتر است و به‌نظر می‌رسد در نهایت هم این بلاتکلیفی، با انتخاب یک مربی داخلی به پایان خواهد رسید. نکته مورد توجه در مورد مونتلا، تفاوت او با سایر گزینه‌های خارجی فدراسیون فوتبال است. فدراسیون از یک طرف خمس و مورایس را زیرنظر دارد، از سوی دیگر نام فلیکس سانچز را مطرح می‌کند و از طرفی دیگر به مذاکره با مونتلا می‌پردازد؛ در نوع خودش جالب است. مونتلا در دوران مربیگری سراشیبی بزرگی را تجربه کرده اما در فوتبال ایتالیا، هنوز یک چهره مطرح است.

  پرواز با مونتلا
مرد 48ساله ایتالیایی بیشتر با سال‌های بازی‌اش به یاد آورده می‌شود و خیلی از اهالی فوتبال هنوز بیشتر از یک مربی، او را به‌عنوان یک بازیکن می‌شناسند. وینچنزو در تیم‌هایی مثل امپولی، جنووا و سمپدوریا بازی کرده بود اما در رم، به شهرتی جهانی رسید. گل‌های همیشگی و شادی گل جذاب این بازیکن با ژست پرواز، محبوبیت زیادی برایش رقم زد. او 8سال برای رم به میدان رفت و زوج جذابی با فرانچسکو توتی ساخت. این بازیکن که تقریبا همه عمر دوران بازی‌اش را در ایتالیا سپری کرده بود، مدتی نیز در باشگاه فولام توپ زد. مونتلا هنوز به‌عنوان یکی از چهره‌های بسیار محبوب در رم شناخته می‌شود و یکی از بهترین گلزنان این تیم به‌حساب می‌آید.

  یکی از گرگ‌ها
دوران مربیگری مونتلا نیز از باشگاه رم شروع شد. او هدایت تیم زیر 21ساله‌های باشگاه را برعهده گرفت و برای مدتی در این تیم مشغول به‌کار بود. بعد از برکناری رانیه‌ری از هدایت تیم اصلی باشگاه، مونتلا به‌عنوان سرمربی موقت انتخاب شد و پایان فصل تیمش را به سکوی ششم سری‌آ رساند. با این حال، مالکان جدید این باشگاه تصمیم گرفتند در شروع فصل بعد لوئیس انریکه را به رم ببرند و با این مربی اسپانیایی قرارداد امضا کنند.

  استعدادی که ظاهر شد
فقط چند روز بعد از ترک رم، مونتلا به باشگاه کاتانیا رفت و با این تیم قراردادی 2ساله بست. تیم او در پایان فصل در میانه جدول قرار گرفت و برای نخستین‌بار بعد از 8سال، فصل را بالاتر از رقیب همیشگی یعنی پالرمو تمام کرد. توانایی‌های مربیگری وینچنزو در آن فصل به‌شدت مورد توجه قرار گرفت‌. همان روزها او به‌شدت به فیورنتینا و رم لینک شد و سرانجام تنها یک سال بعد از پیوستن به باشگاه کاتانیا، این تیم را به مقصد فیورنتینا ترک کرد.

  حسرت در لباس بنفش
پیوستن به فیورنتینا در قامت سرمربی، یک قدم بزرگ و مهم برای وینچنزو بود. او در نخستین قدم بعد از امضای قرارداد با این تیم، ترکیب بنفش‌ها را کاملا زیر و رو کرد.
اگر آن روزها هم مثل امروز 4تیم از سری آ به لیگ قهرمانان صعود می‌کرد، مونتلا و شاگردانش نیز اروپایی می‌شدند، این یک حسرت بزرگ برای این مربی بود. جالب اینکه این حسرت یک‌بار دیگر هم تکرار شد و فیورنتینا در فصل بعدی هم روی سکوی چهارم قرار گرفت. در آن فصل آنها به فینال کوپاایتالیا هم رسیدند اما روبه‌روی ناپولی شکست خوردند. یک سال بعد وینچنزو برای سومین فصل پیاپی فیورنتینا را روی سکوی چهارم سری‌آ قرار داد. تیم او در این فصل به نیمه‌نهایی یورولیگ هم رسید اما روبه‌روی سویا بازنده شد. در حقیقت دوران 3ساله حضور مونتلا در فیورنتینا، دوران بسیار جالبی بود. باشگاه در این دوران بارها به موفقیت نزدیک شد اما هر بار در آخرین روزها شانس رسیدن به برد بزرگ را از دست داد.
 
  یک فرصت بزرگ
مدتی بعد از ترک باشگاه فیورنتینا، مونتلا به سمپدوریا پیوست. با این حال فقط چند‌ماه بعد او به محض روبه‌روشدن با پیشنهاد میلان، این پیشنهاد را قبول کرد و از سمپدوریا جدا شد. حقوقی که این مربی در میلان می‌گرفت، تقریبا 5برابر حقوق سمپدوریا بود. او بعد از 5سال میلان را صاحب یک جام کرد و به قهرمانی سوپرجام ایتالیا رسید. این نخستین جام دوران مربیگری مونتلا نیز بود. او با میلان در نخستین فصل به جایگاه ششم سری‌آ رسید. در فصل بعد اما تغییر مداوم ترکیب با وجود هزینه‌های زیاد تابستانی، موجب شد میلان خوب نتیجه نگیرد و مونتلا که در 14هفته اول لیگ فقط 6برد به‌دست آورده بود، شغلش را از دست داد.

  تجربه‌های آخر
مونتلا بعد از میلان، سرمربی سویا شد و این تیم را برای نخستین‌بار در تاریخش به یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان رساند. او سویا را به فینال کوپا نیز برد اما طبق عادت همیشگی در این بازی هم شکست خورد. او سپس برای چند‌ماه سرمربی فیورنتینا شد اما فقط به اندازه 27بازی در این تیم دوام آورد و بعد از 2سال، تیم آدنا دمیراسپور در لیگ ترکیه را انتخاب کرد. دوران مربیگری مونتلا، دوران خاصی بوده است. او بارها در یک‌قدمی موفقیت‌های بزرگ، شکست خورده اما به‌طور کلی تجربه کار‌کردن با تیم‌های خوب و ستاره‌های بزرگ را دارد. در آن فصل 17نفر از فهرست 26نفره باشگاه فیورنیتنا نخستین فصل حضورشان در این تیم را سپری می‌کردند. تیم مونتلا در آن فصل عملکرد بسیار خوبی داشت و درست تا آخرین روز لیگ، از شانس رسیدن به لیگ قهرمانان برخوردار بود. آنها اما در نهایت این نبرد را به میلان واگذار کردند و چهارم شدند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
چائو وینچنزو!