• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 9 اسفند 1401
کد مطلب : 186770
+
-

رونق ساخت ایران

روایت گردشگران
رونق ساخت ایران

مهدی علیزاده- مهندس نساجی

پایگاه خبری و اقتصادی بلومبرگ، در گزارشی تحت‌عنوان «اقتصادی که ترامپ تلاش کرد نابود کند با «ساخت ایران» رونق می‌گیرد»، با اشاره به فعالیت شرکت دانش‌بنیان «با سلام» تمرکز روی کسب‌وکارهای کوچک (small business) را راهکار بی‌اثر‌کردن تحریم‌ها می‌داند. بنابراین تحریم با آنکه یک تهدید است اما با ظرفیت مردمی دانش‌بنیان‌ها، تبدیل به فرصت شده و الان ۳۰۰ محصول ایرانی با نمونه خارجی تحریمی، تولید می‌شود. جایزه مصطفی(ص) نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام است که به همت بنیاد علم و فناوری مصطفی دوسالانه برگزار می‌شود. هدف این دوسالانه حمایت از دانشمندان مسلمان سرتاسر دنیاست، جایزه نقدی آن که ۵۰۰ هزار دلار است، از محل کمک واقفین و خیرین حوزه علم و فناوری تامین می‌شود. آمار شکست و موفق‌نشدن استارت‌آپ‌ها در جهان چیزی حدود 70درصد است؛ یعنی از هر 100استارت‌آپ که ایده خلاقانه و نوآورانه می‌زنند، تنها 30ایده موفق می‌شود و به تولید تجاری و پیداکردن بازار در میان مردم می‌انجامد. به اذعان کارشناس روابط‌عمومی پارک فناوری پردیس، این آمار در این مرکز به حدود 50درصد رسیده است. این را از استعداد بی‌مانند ایرانی‌ها و خلاقیت‌شان می‌فهمم.
یکی از شرکت‌ها که در پارک حضور دارد تیم طراحی بازی رایانه‌ای است؛ جوانانی که همدیگر را در پارک پیدا کرده‌اند و لیگ مافیا را ساخته‌اند. چیزی نزدیک به 800هزار کاربر فعال دارند. فکر کنم عدد خوبی است. چیزی که برایم جالب است، توجه فرهنگی تیم است که می‌گویند این بازی اعتماد‌به نفس کاربران را بالا می‌برد. بسیاری از آدم‌ها در این بازی، توان صحبت‌کردن در جمع را پیدا کرده‌اند. بچه‌ها در این بازی یاد می‌گیرند که به هر کسی اعتماد نکنند.
به حرف‌هایش کمی اشکال دارم و اینکه این بازی کمی قبح دروغ را می‌شکند. اما اینکه به بعد فرهنگی و تربیتی کارشان توجه دارند، جالب است. افق کارشان هم طراحی بازی‌های بین‌المللی است که هم سودآوری بیشتری دارد و هم برای کشور ارزآوری.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید