• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 2 اسفند 1401
کد مطلب : 186098
+
-

صهیونیست‌ها همچنان معترض به اصلاحات قضایی نتانیاهو

هزاران صهیونیست برای چندین هفته پیاپی، روز دوشنبه در اعتراض به لایحه اصلاحات قضایی موردنظر بنیامین نتانیاهو در خیابان‌های بیت المقدس تظاهرات کردند. به گزارش یورونیوز، همزمان با حضور گسترده تظاهرکنندگان، حدود ۴۰۰هزار نفر از دانش‌آموزان، والدین و معلمان نیز در تل‌آویو تجمع کرده و به برنامه‌های کابینه جدید رژیم صهیونیستی اعتراض کردند.
این اصلاحات گسترده که سنگ بنای همکاری‌های کابینه نتانیاهو با احزاب راست افراطی است، مورد اعتراض جریان‌های مختلف در سرزمین‌های اشغالی قرار گرفته است. نتانیاهو تلاش دارد تا با انجام اصلاحات، قدرت قضات را به نفع دولت کاهش دهد. منتقدان می‌گویند که هدف او فرار از اتهامات و پرونده‌های قضایی است که در سال‌های اخیر با پیگیری دادگاه‌های اسرائیل، برای او تشکیل شده است.
مخالفان می‌گویند: دولت نتانیاهو قصد دارد تا در چارچوب اصلاحات جدید به پارلمان اجازه دهد تا هر تصمیم دادگاه عالی را با اکثریت ساده رد کند. براین اساس، دولت نتانیاهو با داشتن اکثریت لازم در پارلمان، می‌تواند هر تصمیم دادگاه عالی را بدون هیچ محدودیتی رد کند. طرح نتانیاهو قرار است در پارلمان به رأی گذاشته شود.
اعتراضات دیروز به خشونت نیز کشیده شد و نیروهای پلیس با معترضان به زد و خورد پرداختند. پلیس می‌گوید: ۸ نفر را بازداشت کرده است.
این اعتراضات با انتقاد نتانیاهو روبه‌رو شده است. او در حساب توییتری خود در این رابطه نوشت: «تظاهرکنندگانی که از دمکراسی صحبت می‌کنند، زمانی که نمایندگان، مردم را از استفاده حق اولیه در دمکراسی، یعنی رأی دادن باز می‌دارند، پایان دمکراسی را رقم می‌زنند.» او در عین حال تأکید کرد که این اصلاحات را بدون تأخیر پیش خواهد برد.
اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی که نقش عمدتاً تشریفاتی دارد نیز از این اتفاقات ابراز نگرانی کرد و گفت: «من نگران آنچه در جامعه اسرائیل می‌گذرد، هستم. این وضعیت یک بحران وجودی پدید می‌آورد.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید