• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 9 بهمن 1401
کد مطلب : 184262
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Elxx4
+
-

موانع ایمنی در قلب اقتصادی تهران

مهدی اسماعیل‌پور؛ روزنامه‌نگار

دیروز بازهم بخشی از بازار بزرگ برای بار دیگر طعمه حریق شد. این بار، آتش به جان راسته عطر و ادکن‌‌فروشی‌های محدوده ناصرخسرو افتاد و خسارت به بار آورد. اما چرا بازار هرازگاهی آتش می‌گیرد؟ چرا با وجود همه اقدامات ایمن‌سازی، حریق، قلب اقتصادی بازار را تهدید می‌کند؟
کامران عبدولی، معاونت حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش‌نشانی تهران به همشهری می‌گوید: «30 تا 40درصد  ازآتش‌سوزی و حوادثی که در بازار تهران اتفاق می‌افتد، ناشی از سیستم برق‌کشی فرسوده است.» او تنها راه‌حل اساسی ایمنی بازار را بازسازی و بهسازی می‌داند و در عین حال عنوان می‌کند که این موضوع هم خود با موانع و مشکلات زیادی روبه‌روست که ازجمله مهم‌ترین آنها به موضوع قانون مالکیت سرقفلی برمی‌گردد.  
 1. قانون سرقفلی: عمدتا واحدهای کسب، پیشه و تجاری بازار تهران به‌صورت سرقفلی واگذار شده‌اند و اغلب صاحبان سرقفلی نگران هستند که بعد از تخلیه واحدها و ایمن‌سازی‌ توسط مالک یا شهرداری یا سایر ارکان تصمیم‌گیر، موضوع مالکیت آنان زیر سؤال برود؛ بنابراین ضروری است تا قوه قضاییه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درخصوص ایمن‌سازی‌ بازار، پاساژها و اماکن مشابه که بحث مالکیت سرقفلی مانعی برای ایمن‌سازی‌ شده است، تجدیدنظر جدی کنند.
2- میراث فرهنگی و اوقاف: بخشی از بافت‌ بازار، با املاک وقفی و بافت‌ تاریخی عجین‌شده هستند و این موضوع باعث شده تا اجرای هرگونه طرح مقاوم‌سازی‌، نوسازی و احیای بافت‌های فرسوده بازار بزرگ تهران با مشکل و موانع قانونی مواجه شود؛ چراکه براساس ضوابط میراثی، امکان تعریض معابر که نفوذناپذیر هم هستند، وجود ندارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید