• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 4 بهمن 1401
کد مطلب : 183778
+
-

رجزخوانی کره‌جنوبی با بمب هسته‌ای

رئیس‌جمهور کره‌جنوبی با طرح ضرورت در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای، به‌دنبال ارسال پیام‌هایی به همسایه شمالی است

گزارش 2
رجزخوانی کره‌جنوبی با بمب هسته‌ای

طی چندین دهه گذشته حرف و حدیث‌ها از بمب و سلاح هسته‌ای در شبه‌جزیره کره، مربوط به کره‌شمالی بوده است، اما به‌تازگی کره‌ای‌ها در جنوب هم صحبت از نیاز به بمب هسته‌ای می‌کنند. «یون سوک یول»، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در اظهارنظری نادر گفته است که شاید تهدیدات کره‌شمالی کار را به جایی برساند که آمریکا ناچار به استقرار سلاح‌های هسته‌ای خود در کره‌جنوبی شود. تا‌کنون هیچ‌گاه روسای جمهور کره‌جنوبی درباره نیاز به سلاح هسته‌ای سخن نگفته بودند و این برای نخستین‌بار است که بالاترین مقام اجرایی در سئول سلاح هسته‌ای را ضروری می‌داند.  اکونومیست در گزارشی می‌نویسد که سخنان رئیس‌جمهور کره‌جنوبی درباره ضرورت سلاح هسته‌ای می‌تواند 3مخاطب را هدف قرار دهد. این مخاطبان می‌تواند افکارعمومی داخلی کره‌جنوبی، رهبران کره‌شمالی، چین و حتی آمریکایی‌ها باشند.
مخاطبان داخلی احتمالا بخشی از خریداران رجزخوانی رئیس‌جمهور کره‌جنوبی درباره لزوم در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای هستند. سوک یول، یک سیاستمدار به‌شدت راست‌گرا و نزدیک به گروه‌های پوپولیست است که همواره به طرح ادعاها و خواسته‌های بزرگ در میان حامیانش علاقه‌مند است. اکونومیست براساس چندین نظرسنجی نتیجه‌گیری کرده است که بخش قابل توجهی از شهروندان کره‌جنوبی از داشتن یک سلاح هسته‌ای بومی حمایت می‌کنند. از سوی دیگر تأکید بر سلاح هسته‌ای از سوی رئیس‌جمهور راست‌گرای کره‌جنوبی می‌تواند نوعی موضع‌گیری در برابر کره‌شمالی به‌شمار رود و این موضع‌گیری گروه‌های محافظه‌کار کره‌جنوبی را راضی نگه خواهد داشت.
کره‌شمالی احتمالا دومین مخاطب سخنان رئیس‌جمهور کره‌جنوبی است. رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در همان سخنان خود درباره سلاح هسته‌ای، این را نیز گفت که سلاحی که 100یا 1000برابر قوی‌تر از هر ضربه‌احتمالی باشد، مؤثرترین عامل بازدارنده در برابر تهاجم کره‌شمالی است. چین یکی دیگر از مخاطبان مورد نظر رئیس‌جمهور کره‌جنوبی است و احتمالا یون سوک یول با سخنان خود خواسته است تا به چین هشدار دهد که اگر اقدامات بیشتری برای مهار کره‌شمالی انجام ندهد، احتمالا علاوه‌بر کره‌شمالی، یک همسایه دیگر هسته‌ای را در کنار خود خواهد داشت. آمریکا اما می‌تواند اصلی‌ترین طرف خطاب سخنان رئیس‌جمهور کره‌جنوبی به‌شمار ‌رود. براساس گزارش اکونومیست، کره‌جنوبی به این نتیجه رسیده که شاید آمریکا اراده چندان جدی‌ای برای مقابله با کره‌شمالی نداشته باشد. این نگرانی کره‌جنوبی به‌ویژه از آن جهت بیشتر است که آمریکا در دوره ترامپ بدون آنکه کره‌شمالی سلاح‌های هسته‌ای خود را نابود کند، به سمت عادی‌سازی‌ روابط با آن متمایل شد. سئول نگران است که دولت دیگری در آمریکا مسیر مشابه ترامپ را دنبال کند. برای کره‌جنوبی، نزدیکی آمریکا به کره‌شمالی به‌معنای رهاشدگی وضعیت امنیت سئول است و از همین‌رو آنها با طرح تمایل به داشتن سلاح هسته‌ای، به‌دنبال تضمین‌های قوی از آمریکا هستند. در‌ ماه نوامبر یعنی کمتر از 2ماه پیش واشنگتن و سئول بر سر انجام مانورهای نظامی با سناریوی استفاده از سلاح هسته‌ای توسط کره‌شمالی توافق کردند، اما کره‌جنوبی به وضعیتی فراتر از مانورهای نظامی با سناریوی هسته‌ای می‌اندیشد و به‌دنبال تمرین‌های مشترک با تسلیحات هسته‌ای به سبک ناتو است؛ هرچند که تا‌کنون جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، این پیشنهاد را با یک «نه» بزرگ رد کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید