• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 26 دی 1401
کد مطلب : 183011
+
-

اعلام وضعیت اضطراری در پایتخت پرو

ناآرامی‌ها در پرو که از زمان دستگیری «پدرو کاستیلو» رئیس‌جمهور سابق این کشور، آغاز شده به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده و دولت برای کنترل اوضاع مجبور شده وضعیت اضطراری اعلام کند. «دینا بلوآرته»، رئیس‌جمهور پرو، با ابراز تأسف نسبت به کشته شدن حداقل 42نفر از معترضان در جریان ناآرامی‌های اخیر اعلام کرده که برای برقراری نظم و مقابله با تجمعات، در لیما و 2 شهر دیگر وضعیت اضطراری اعلام می‌کند. به ‌گزارش گاردین، وضعیت اضطراری در شهرهای بزرگ به‌مدت 30روز برقرار خواهد بود و ارتش اجازه خواهد داشت تا برای برقراری نظم مداخله کند.
حامیان پدرو کاستیلو، رئیس‌جمهور مخلوع پرو، از‌ ماه گذشته تاکنون با برگزاری تظاهرات، برخی از راه‌های اصلی را در این کشور مسدود کرده‌اند. برگزاری انتخابات جدید و برکناری بلوآرته، جانشین و معاون سابق کاستیلو، از مهم‌ترین درخواست‌های معترضان است. آنها همچنین خواهان آزادی رئیس‌جمهوری سابق چپ‌گرای سابق هستند که به اتهام شورش و تلاش برای انحلال کنگره، به ۱۸‌ماه حبس محکوم شده است.
کاستیلو که با وعده رفاه بیشتر، بهبود شرایط آموزش و تقویت نظام سلامت در پرو در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شد، نتوانست وعده‌های خود را عملی کند و درست پیش از سومین تلاش نمایندگان برای استیضاحش، پارلمان را منحل و یک دولت ویژه اضطراری تشکیل داد؛ اقدامی که باعث شد تا پارلمان او را برکنار کند. کاستیلو بازداشت و به زندان محکوم شد.
کارشناسان سیاسی معتقدند که پیروزی کاستیلو در برابر «کیکو فوجیموری» سیاستمدار راستگرا و دختر رئیس‌جمهور سابق آلبرتو فوجیموری در سال2021 نشان‌دهنده گسست دراماتیک جامعه پرو به‌وی‍ژه اقشار کم درآمد با چند دهه‌ حکومت راست‌گرای نخبگان در لیما بوده است. «مویس آرس» استاد علوم اجتماعی دانشگاه تولین به وب‌سایت خبری-تحلیلی ووکس می‌گوید: پیروزی کاستیلو در انتخابات نتیجه فقر فزاینده مردم پرو پس از همه‌گیری ویروس کرونا و فروپاشی نظام بهداشت و سلامت در این کشور بود. کاستیلو بدون سابقه سیاسی و در شرایطی که معلم ساده در یک روستا بود، توانست با وعده‌های جذاب برای روستاییان و اقشار کم‌درآمد در انتخابات پیروز شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید