• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 26 دی 1401
کد مطلب : 182944
+
-

بخاری‌های نفتی پرخطر‌ خداحافظ!

رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور قول داده تا پایان دولت سیزدهم بساط بخاری‌های نفتی پرخطر ‌ در‌مدارس جمع شود

پیگیری
بخاری‌های نفتی پرخطر‌ خداحافظ!

فاطمه عسگری‌نیا- روزنامه‌نگار

هرسال زمستان که می‌شود، نگرانی‌ها از بابت بخاری‌های نفتی و قدیمی در مناطق روستایی و کم برخوردار یکی از دغدغه‌های خانواده دانش‌آموزان و آموزگاران آن‌هاست. روایت‌ها درباره علل آتش‌سوزی در مدارس کشور متفاوت است، اما آنچه بیشتر ناظران اجتماعی، رسانه‌ها و مسئولان آموزش و پرورش نسبت به آن توافق دارند استفاده از بخاری نفتی و سیستم‌های گرمایشی غیراستاندارد در مدارس کشور است که تاکنون به مرگ ده‌ها دانش‌آموز، آموزگار و سوختگی بیش از 50دانش‌آموز در سال‌های گذشته
منجر شده است.
آتش‌سوزی در مدرسه اسوه حسنه سال97، آتش‌سوزی در مدرسه شین‌آباد آذر91، آتش‌سوزی در دبیرستان شبانه‌روزی وابسته به دانشگاه چابهار سال90 و سال89، آتش‌سوزی در خوابگاه شبانه‌روزی در روستای «چاه رحمان» سال89، آتش‌سوزی در مدرسه شهید رحیمی درودزن فارس سال85، آتش‌سوزی در مدرسه روستای سفیلان سال83 و آتش‌سوزی در مدرسه شهرستان شفت گیلان در سال76 نمونه‌ای از این حوادث تلخ هستند که هم جان دانش‌آموزان را گرفت، هم خانواده‌های زیادی را داغدار کرد.
از کم‌کاری‌های انجام شده در راستای ایمن‌سازی مدارس با تجهیز آنها به سیستم گرمایشی استاندارد طی سال‌های گذشته که بگذریم، وجود مشکلات دیگری هم همواره خسارت‌های ناشی از این حوادث را تشدید کرده است؛ نواقصی بنیادی که ازجمله آنها می‌توان به آشنا نبودن پرسنل مدارس به هنگام رویارویی با چنین حوادثی اشاره کرد. آنها حتی نخستین و ساده‌ترین عکس‌العمل در زمان بروز حریق که فرار ایمن از محل حادثه است، را نمی‌دانستند. درحالی‌که قوانین و مقرراتی در مورد نحوه برخورد پرسنل مدرسه با چنین رویدادهایی در ایران وجود دارد، اما این دستورالعمل‌ها بدون درنظر گرفتن توانایی واقعی نهادها در انجام این مراحل وضع شده است.‌ براساس دستورالعمل تصویب شده توسط وزارت آموزش و پرورش ایران در سال۲۰۰۶، همه مدارس باید مجهز به کپسول آتش‌نشانی باشند و همه معلمان و دانش‌آموزان باید در استفاده از آنها توسط سازمان آتش‌نشانی آموزش ببینند. با این حال، شکاف‌های پوشش‌دهی مناطق روستایی کشور توسط نیروهای آتش‌نشانی هنوز باید برطرف شود. معضل و مسئله دیگر در زمان بروز حوادثی از جنس آتش‌سوزی در مدارس مناطق محروم است که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور هم با اشاره به ضرورت استانداردسازی سیستم گرمایش در 49هزار کلاس درس در سراسر کشور می‌گوید: البته این به‌معنای استفاده از بخاری‌های نفتی پرخطر در این کلاس‌ها نیست. بلکه باید به گرمایش استاندارد مجهز شوند. در همین راستا یک‌سری اقدامات ضروری و فوری نیز انجام شد. برای نمونه در یکی از مناطق سردسیری بروجرد طی هفت روز و پیش از شدت گرفتن سرما، سامانه استاندارد گرمایشی اجرا شد. اگر این پیش‌بینی و تزریق به موقع بودجه اتفاق نمی‌افتاد این روزها چالش مهمی در مدارس داشتیم.
حمیدرضا خان‌محمدی با بیان اینکه هم‌اکنون 91درصد کلاس‌های درس کشور دارای گرمایش استاندارد هستند، ادامه داد: «با توجه به اینکه امسال مدارس پس از 2 سال تعطیلی کرونایی بازگشایی شدند، یکی از مسائلی که باید به آن توجه می‌شد بازبینی و بررسی تاسیسات گرمایشی مدارس به‌ویژه در مناطق سردسیر بود که به‌طور جدی در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.» او با بیان اینکه پیگیری‌های فراوانی انجام شد تا بازبینی از تأسیسات گرمایشی مدارس به‌ویژه در مناطق سردسیر انجام شود و پس از انجام این بررسی‌ها، دولت مبلغی را به این موضوع اختصاص داد، ادامه داد: بر همین اساس نیز آبان امسال برای به‌روزرسانی سیستم‌های گرمایشی کلاس‌ها، مبلغ 725میلیارد تومان بین ادارات کل نوسازی مدارس توزیع شد که با این اعتبار تاسیسات گرمایشی 14هزار کلاس بهسازی شد.»
به‌گفته او، در همین راستا یک‌سری اقدامات ضروری و فوری نیز انجام شد. رئیس سازمان نوسازی مدارس با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه جهادی در وزارت آموزش و پرورش، اظهار داشت رفع مشکلات فوری و موردی کلاس‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت این قرارگاه نیز در دستور کار قرار دارد. برنامه‌ریزی‌های مورد نیاز برای تکمیل استانداردسازی تاسیسات گرمایشی کلاس‌های باقیمانده انجام شده و اگر طبق برنامه‌ریزی اعتبارات در زمان مناسب تزریق شود، تا پایان دولت سیزدهم استانداردسازی تأسیسات گرمایشی کلاس‌ها تکمیل می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید