• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 26 دی 1401
کد مطلب : 182932
+
-

مفاهیم و کارکردهای حکمرانی در اندیشه رهبر معظم انقلاب

  حکمرانی که شبیه ندارد
در زمینه آیین حکمرانی اسلامی، یکی از موضوعاتی که بسیار مهم است و می‌توان این را مطرح کرد، مسئله حکمرانی اسلامی است.  حکمرانی در منطق اسلام از بن و بنیاد با حکمرانی‌های رایج جهان متفاوت است؛ نه شبیه‌ سلطنت است، نه شبیه ریاست‌جمهوری‌های امروز دنیاست، نه شبیه فرماندهی‌هاست و نه شبیه رؤسای کودتاگر است. شبیه هیچ‌کدام از اینها نیست. یک چیز خاصی است متکی به مبانی معنوی. سبک حکمرانی اسلامی این است؛ مردمی ‌بودن، دینی‌ بودن، اعتقادی بودن، اَشرافی نبودن، مسرف نبودن، ظالم نبودن؛ نه ظالم و نه مظلوم. اینها هر کلمه‌کلمه‌اش مبانی مهم معرفتی است؛ اینها چیزهایی است که سلاح‌های جدید ماست، باید از اینها استفاده کرد.
1400/12/19
 
تعریف تحول در حکمرانی
مقصود ما از تحول، ایجاد یک حرکت جهشی و جهادی است در همه بخش‌های اداری کشور و بخش‌های حکمرانی کشور و همچنین در بخش‌هایی از سبک زندگی عمومی -که حالا بعد نمونه‌هایی را عرض خواهم کرد- و به‌طور خلاصه، حفظ و تقویت اصول و خطوط اساسی انقلاب و نوآوری در شیوه‌ها، روش‌ها و کارکردها.  البته تحول، یک عنوان عامی است؛ خیلی‌ها در دنیا هم وقتی راجع به ما صحبت می‌کنند، بحث تحول را مطرح می‌کنند؛ در داخل کشور هم بعضی‌ها که گرایش‌های بیشتر غربی و میل به شیوه‌های غربی و مفاهیم غربی دارند، بحث از تحول می‌کنند؛ منتها آن تحولی که موردنظر آنهاست، تحول در اصل انقلاب است؛ یعنی درواقع به یک معنا ارتجاع؛ یعنی تحول آنها به‌معنای ارتجاع است؛ برگشت به عقب. مفاهیم انقلابی را می‌خواهند نفی کنند. می‌بینیم در اظهاراتی که در باب تحول می‌کنند، راجع به عادی‌سازی، یعنی به هنجار جهانی نزدیک شدن کشور و انقلاب، بیشتر تحریض می‌کنند و تحریص می‌کنند و این را درواقع خط نشان تحول به شمار می‌آورند. درواقع حرف ما، مراد ما از تحول، تحول برای تقویت انقلاب است؛ مراد آنها از تحول، تحول برای نفی انقلاب و نفی مبانی انقلاب است. مراد آنها نزدیک شدن به هنجارهای نظام سلطه است. خب پس بنابراین آن کلمه تحول کافی نیست. مراد از تحول در بیان ما و در منطق ما عبارت است از اینکه ما به سمت تقویت مبانی انقلاب و اصول انقلاب و خطوط اصلی انقلاب حرکت کنیم؛ منتها با شیوه‌های نو و با نوآوری و ابتکار.  در مورد این نیاز که «چرا باید تحول انجام بگیرد» که واقعاً باید به این نیاز هم اعتقاد داشته باشیم؛ لذا لزوم این حرکت به‌خاطر این است که در کنار پیشرفت‌ها و موفقیت‌های کشور در کنار این پیشرفت‌ها ما در جاهایی عقب‌ماندگی و مشکلات مزمن‌شده داریم که این مشکلات باید حل بشود. این کار با تحول شدنی است. این تحول در کجاها باید انجام بگیرد؟ همانطور که قبلاً اشاره کردم، هم در بخش‌های گوناگون حکمرانی و بخش‌های مدیریتی کشور است که خب در زمینه‌های اقتصاد، در زمینه‌های مسائل اجتماعی و در زمینه‌های مسائل فکری، مشخص است کم‌کاری‌هایی وجود دارد و رفت و برگشت‌های اداری، کاغذبازی‌ها و دیوان‌سالاری‌های زائد و مقررات غیرمفید و گاهی مضر، مانع از تلاش است - هم در زمینه اقتصاد که خیلی واضح است و هم در زمینه‌های دیگر- بنابراین یک حوزه مهم برای تحول، همین بخش‌های مدیریتی کشور است؛ یک بخش هم در مورد زندگی عمومی مردم است که در این زمینه‌ها هم به‌معنای واقعی کلمه در بعضی از بخش‌ها باید تحولی حرکت کرد.
 1400/2/21

شناخت راهی که آمده‌ایم
در این مجموعه مجلس خبرگان  می‌توان  یک هیأت اندیشه‌ورزی را تصور کرد -چون بحمدالله اشخاص صاحب اندیشه، صاحب فکر در این مجموعه 80،70 نفری کم نیستند- که وظیفه این هیأت اندیشه‌ورز این باشد که یک نگاه کلانی بکند به مسیر انقلاب از اول تا امروز. خب، این انقلاب یک اهدافی داشته است، یک حرکتی شروع شده است به سمت اهداف؛ نگاه کنند تا ببینیم که به این اهداف چقدر نزدیک شده‌ایم، به کدامش نزدیک شده‌ایم، در مورد کدام هدف توقف داشته‌ایم، در مورد کدام هدف پس‌رفت داشته‌ایم -[چون] مواردی هم ممکن است این‌جوری باشد که فرض کنیم در اوایل انقلاب نسبت به این هدف، تحرک و پیشرفتی وجود داشته، بعد نه‌اینکه توقف، بلکه پس‌رفت حاصل شده- اینها را بشناسیم و اگر چنانچه درمواردی یک چنین چیزهایی را مشاهده کردیم، این مجلس مطالبات خودش را براساس آن تنظیم کند.
1396/30/6

این خبر را به اشتراک بگذارید