• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 25 دی 1401
کد مطلب : 182891
+
-

خیزش دوباره غول‌کرونا در چین

ویروس کرونا طی یک‌ ماه اخیر در چین‌60 هزار قربانی گرفته است

گزارش 2
خیزش دوباره غول‌کرونا در چین

کمتر از 2‌ماه پس از لغو کامل سیاست کووید-صفر در چین، آمار کرونا در این کشور به‌صورت تصاعدی در حال افزایش است. براساس گزارش الجزیره، تعداد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در بیمارستان‌های چین از 8دسامبر (17آذر) تا 12ژانویه (22دی) به 59938نفر رسید. این آمار را کمیسیون ملی بهداشت چین اعلام کرده است. مرگ‌ومیرهای اعلام شده در گزارش یک‌ماه گذشته در چین تنها شامل بیماران کرونایی است که در بیمارستان جان داده‌اند و این احتمال وجود دارد که بیماران بیشتری در خانه‌ها جان خود را از دست داده باشند. بر اساس سیاست
کووید-صفر، چین قرنطینه‌های طولانی‌مدت و سفت و سختی را در شهرهای مختلف این کشور اجرا می‌کرد. کل آمار رسمی تلفات کرونا در چین از زمان شیوع این ویروس تا 3‌ماه پیش، اندکی بیش از 5هزار نفر اعلام شده بود، اما آمار 60هزار نفری تلفات طی یک ‌ماه، حکایت از وضعیت نگران‌کننده در این کشور یک‌میلیارد و412میلیون نفری دارد. پیشتر دولت چین همزمان با لغو سیاست کووید-صفر گفته بود که اعلام آمار رسمی کرونا را متوقف خواهد کرد، اما این موضوع با انتقاد تند سازمان بهداشت جهانی و دیگر کشورها مواجه شد. سازمان بهداشت جهانی از چین خواسته تا آمار کرونا را همچنان به‌صورت روزانه اعلام کند. مقامات چینی در عین حال تلاش دارند تا وضعیت این کشور را عادی و طبیعی جلوه دهند. جیائو یاهویی، مسئول کمیسیون ملی بهداشت چین از روند نزولی موج اخیر کرونا در این کشور خبر داده و گفته است که تعداد روزانه افرادی که به کلینیک‌ها مراجعه می‌کردند در 23دسامبر یعنی تقریبا 20روز پیش به 2.9میلیون نفر رسیده بود و هم‌اکنون این آمار با کاهش 83درصدی به 477هزار نفر در روز رسیده است.
کارشناسان بین‌المللی بهداشت تلفات حداقل یک میلیون نفری کرونا طی سال‌جاری را در چین پیش‌بینی کرده‌اند. این در حالی است که چین تا قبل از لغو سیاست کووید-صفر یکی از پایین‌ترین نرخ‌های مرگ‌ومیر کرونا در جهان را داشت. چینی‌ها عملکرد خود را موفقیت‌آمیز می‌دانند. آمار تلفات کرونا در آمریکا با 332میلیون جمعیت، بیش از یک میلیون نفر بوده است.
براساس گزارش‌ها، میانگین سنی افرادی که طی یک‌ماه گذشته بر اثر ابتلا به کرونا در چین فوت شده‌اند 80سال بوده است. 90درصد از این افراد 65سال و بالاتر داشته‌اند. بیش از 90درصد از افرادی که بر اثر کرونا فوت کرده‌اند به سرطان، بیماری‌های قلبی یا ریوی یا مشکلات کلیوی مبتلا بوده‌اند.
از زمان افزایش آمار مبتلایان به کرونا در چین، کشورهای آمریکا، کره‌جنوبی و برخی دیگر از دولت‌های غربی و اروپایی، ضرورت ارائه آزمایش منفی کرونا و سایر محدودیت‌ها را بر مسافرانی که از چین وارد می‌شوند، اعمال کرده‌اند. اعمال محدودیت در کشورها برای مسافرانی که از مبدأ چین وارد می‌شوند، با واکنش پکن روبه‌رو شده و مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است: «به باور ما، محدودیت‌هایی که برخی از کشورها علیه شهروندان چینی اعمال کرده‌اند، فاقد مبنای علمی بوده و غیرقابل پذیرش است.» از سوی دیگر مقامات چینی از ۸ژانویه یعنی حدود یک هفته پیش اعلام کردند که در پی لغو سیاست کووید-صفر، همه شهروندانی که از سفرهای خارجی بازمی‌گردند دیگر مجبور به ماندن در قرنطینه نیستند. این مسئله باعث شده تا تقاضای مردم چین برای رفتن به سفرهای خارجی به‌شدت افزایش یابد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید