• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
دو شنبه 12 دی 1401
کد مطلب : 181672
+
-

بذرکاری در جنگل‌های زاگرس

مردم برای احیای جنگل‌ها در قلب ایران همکاری کردند

میز خبر
بذرکاری در جنگل‌های زاگرس

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: پویش همگانی بذرکاری برای احیای۲ هزارهکتار از جنگل‌های زاگرس با حضور اقشار مختلف مردم، طبیعت‌ دوستان و دستگاه های اجرایی در استان در دست اجراست.
به گزارش ایرنا، گودرز باقری‌فرد گفت: در قالب طرح پویش همگانی تاکنون بیش از ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان بذرکاری شده است.
وی با بیان اینکه برای اجرای این پویش همگانی، کاشت گونه‌های بادام، بلوط، زالزالک و ارژن در نظر گرفته شده است، ادامه داد: عملیات بذرکاری در اراضی جنگلی آسیب‌دیده ناشی از آتش‌سوزی، خشکسالی، آفات و خشکیدگی بلوط این استان تا پایان سال جاری اجرا خواهد شد. وی گفت: بذر کاری با همکاری و مشارکت حداکثری تشکل‌های مردمی و دستگاه‌های دولتی از جمله جهاد کشاورزی، محیط زیست، دادگستری، نیروهای نظامی و انتظامی، بسیج، هلال احمر، منابع طبیعی، کوهنوردان، طرفداران و همیاران محیط زیست در مناطق مختلف استان انجام خواهد شد.
باقری‌فرد خاطرنشان کرد: جنگل‌های زاگرس در حفظ خاک، تولید آب و تعدیل آب و هوا، تولید اکسیژن و جذب گرد و غبار نیز نقش مهمی دارند. کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی، بهره‌برداری به عنوان گردشگری و اجرای طرح‌های اقتصادی نظیر گیاهان دارویی، جلوگیری از فرسایش خاک و خسارت‌های ناشی از سیلاب از حداقل کارکردهای جنگل‌هاست که این مزایای ضرورت همکاری مردم و دستگاه‌های اجرایی متولی را بیشتر کرده است.
وی افزود: جنگل‌های این استان در برابر تهدیدات طبیعی از جمله تغییر کاربری اراضی، قطع درختان، چرای دام، تهاجم آفات و بیماری‌ها، آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی در معرض آسیب هستند.
استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار مساحت دارد که حدود یک میلیون و ۳۹۳ هزار هکتار آن یعنی نزدیک به ۸۷ درصد وسعت استان را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد. ۱۶ درصد از جنگل‌های زاگرس در این استان قرار دارد و ۲۳ درصد از تولید منابع آبی زاگرس نیز در این استان تولید می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید