• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 12 دی 1401
کد مطلب : 181671
+
-

کیش با یاد شهدای غواص عطرآگین شد

گزارشی از آیین اختتامیه نخستین کنگره ملی «معبر عشق»

گزارش
کیش با یاد شهدای غواص عطرآگین شد

مهناز عباسیان-روزنامه‌نگار

جزیره کیش همزمان با سالروز عملیات کربلای4، میزبان نخستین کنگره ملی شهدای غواص با هدف ارج‌نهادن به فرهنگ ایثار و شهادت و ادای احترام به شهدای غواص دوران دفاع‌مقدس بود. این برنامه با حضور جمعی از سرداران جنگ تحمیلی، خانواده‌های شهدا و رزمندگان غواص دفاع‌مقدس و مسئولان کشوری و لشکری در اسکله تفریحی کیش و سالن همایش‌های این منطقه طی 2روز برگزار شد. کیش در آبان‌ماه امسال میزبان نخستین یادواره 2هزار شهید فوتبالیست و 135شهید ورزشکار مدافع حرم بود. برگزاری این برنامه‌ها در ماه‌های اخیر به این منطقه آزاد، حال و هوای معنوی خاصی بخشیده است. به همین بهانه بخش‌هایی از نخستین کنگره ملی شهدای غواص را با هم مرور می‌کنیم.
برپایی موکب‌های حسینی در ساحل و اسکله تفریحی جزیره کیش مقدمه‌ای برای شروع این کنگره بود. به همت هیئت‌های حسینی در پیاده‌راه منتهی به این اسکله چندین موکب با نوای حسینی با پخش نذری به استقبال گردشگران و کیشوندان علاقه‌مند به شرکت در این آیین رفتند. از برنامه‌های جالب این کنگره اجرای تئاتر ساحلی-دریایی با حضور بسیجیان غواص و هنرمندان جزیره بود. در این نمایش، عباس نجاری به‌عنوان کارگردان سعی کرده بود رؤیای بازی یکی از فرزندان شهید با پدر شهیدش را به صحنه بکشد؛ به‌گونه‌ای که این رزمنده حین بازی با کودک با لباس غواصی وارد دریا شده همراه همرزمان خود در نبرد غواصان جنگ تحمیلی شرکت کرده و با دستانی بسته به شهادت می‌رسد.

روایت حبیب در جزیره
برنامه شب خاطره کاروان روایت حبیب، ویژه شهدای غواص به‌عنوان آخرین برنامه روز اول، نخستین کنگره ملی شهدای غواص بود که در تالار شهر جزیره کیش با حضور مهمانان این رویداد برگزار شد. پرده‌خوانی غواصان پهلوانان ایران‌زمین توسط استاد مرشد میررضا علی، خاطره‌گویی سردار علیرضا دلبریان، فرمانده گردان تخریب و معاون گردان غواصی یونس و سردار کریم مطهری از رزمندگان غواص، شعرخوانی سعید بیابانکی، خاطره‌گویی عصمت احمدیان، مادر شهیدان ابراهیم و اسماعیل فرجوانی از شهدای غواص کربلای4 اجرا شد.

ایجاد یادمان شهدای غواص در کیش
حجت‌الاسلام علیرضا بی‌نیاز، امام‌جمعه کیش در این مراسم با بیان اینکه برگزاری کنگره ملی شهدای غواص پس از سال‌ها نشان از مظلومیت آنهاست اظهار کرد: «با توجه به اینکه کیش نخستین میزبان کنگره ملی شهدای غواص است، انتظار می‌رود یادمانی از آنان در این جزیره به‌عنوان المانی فرهنگی به‌صورت ثابت ایجاد شود که این اقدام از سوی متولیان برگزاری کنگره برنامه‌ریزی شده است.» شیخ یعقوب شمس، امام‌جمعه اهل سنت کیش نیز در این برنامه گفت: «برگزاری کنگره ملی شهدا، باعث معطر‌شدن دوباره این جزیره به فرهنگ ایثار و شهادت شده و انتظار می‌رود برگزاری این رویدادها به‌صورت ویژه در دستور کار باشد. سال۱۳۹۴ با ورود پیکر شهدای غواص با موجی از احساسات و عواطف مردمی همراه بوده و بدون شک این کنگره که به‌منظور گرامیداشت این عزیزان و همرزمان آنها برگزار شده، موجب خیر و برکت در جزیره است.»

برگزاری هرساله کنگره به یاد غواصان مظلوم
مهدی کشاورز، رئیس کنگره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در همین مراسم گفت: «امسال جزیره کیش میزبان نخستین رویداد فرهنگی بی‌نظیری است، اقدامات لازم به‌منظور برگزاری برنامه‌های محتوایی برای سال آینده هم در دستور کار قرار خواهد گرفت. یاد و خاطره و پیام شهدا به‌عنوان یک الگو می‌تواند سر منشأ خوبی‌ها و حفظ و حراست جامعه از پلیدی‌ها و مشکلات باشد. شهدای غواص را همیشه به‌عنوان مظلوم‌ترین شهدا نام می‌برند؛ مظلومیت از بابت ظلمی که به آنها شده است ولی اقتداری که شهدا دارند راه را به عموم مردم نشان می‌دهد و با ادامه‌دادن راه شهدا می‌توانیم آینده خوبی را برای کشورمان رقم بزنیم.» وی با اشاره به حضور باشکوه عموم مردم کیش در مراسم کنگره ملی نخستین شهدای غواص گفت: «حضور خیل عظیمی از دانش‌آموزان و دانشجویان به همراه خانواده‌های خود در این مراسم نشان از سطح فرهنگ و شعور انقلابی مردم این منطقه است.»
محسن نظرپور، مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش و نایب‌رئیس این کنگره در حاشیه برپایی این برنامه گفت: «نخستین کنگره شهدای غواص جزیره کیش با حمایت مالی از سوی بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران جزیره کیش، حمایت‌های سازمان منطقه آزاد کیش و همت جمعی از اصحاب رسانه کیش برگزار شد. هر یک از جوامع جزیره ازجمله سرمایه‌گذاران، هتلداران، حمل‌ونقل، پذیرایی، رسانه‌ها و فعالان فرهنگی و هنری در برگزاری و حمایت از این کنگره ملی سهیم شده‌اند. در این کنگره یک هزار و 300دانش‌آموز در قالب مسابقات نقاشی، دلنوشته و روزنامه‌دیواری مشارکت داشتند و این یکی از نقاط قوت برنامه بود.» همچنین از تمبر یادبود شهدای غواص دفاع‌مقدس در حاشیه این کنگره رونمایی شد.

مکث
 معرفی برگزیده

نخستین کنگره ملی شهدای غواص با شناخت برترین‌ها در جشنواره‌های فرهنگی، ادبی و هنری به‌کار خود پایان داد. تندیس و دیپلم افتخار از سوی هیأت‌داوران جشنواره فیلم به بهترین فیلم داستانی را به فیلم کوتاه داستانی «برای او»، بهترین فیلم مستند را به «ستارگان خلیج‌فارس»، بهترین کارگردانی مستند را به «خاطرات ما»، بهترین کارگردانی داستانی به فیلم «رنگ آب»، بهترین ایده و فیلمنامه به «کربلای۹۴» و تقدیر ویژه را به فیلم کوتاه داستانی «مادرانه‌تر» اعطا کردند.
براساس نتایج داوری، هادی دهقان‌پور از خراسان رضوی، امیر حسین کمالی از اصفهان، سیدعلی رضویان از استان کردستان به‌ترتیب به‌عنوان نفرات اول تا سوم، ستاره سرداری از تهران و ابوالفضل میر‌لشکری از خراسان رضوی هر دو به‌عنوان شایسته تقدیر بخش عکاسی خلاق شناخته شدند و مجموعه عکس امیر حسین یگانه از هرمزگان نیز به‌عنوان برگزیده این بخش انتخاب شد.
داوران بخش پوستر این جشنواره هیچ اثری را شایسته رتبه اول اعلام نکرده و مهدی جهانبخش و ایمان پژنگ به‌ترتیب رتبه‌های دوم و سوم و شقایق موسوی نیز جایزه تقدیری این رشته را از آن خود کردند.
در جشنواره رسانه نیز براساس نتایج داوری رتبه اول رشته گزارش به الناز عباسیان از روزنامه همشهری و جایزه اثر برگزیده به نجمه حسنی از خبرگزاری ایرنا استان کرمان و در رشته گزارش ویدئویی این جشنواره رتبه‌های برتر و برگزیده به‌ترتیب به زینب دیوارگر از خبرگزاری صدا و سیمای استان مازندران و فاطمه ادهم از خبرگزاری صدا و سیمای استان مازندران رسید.
همچنین داوران رشته مصاحبه، هیچ‌کدام از آثار ارسالی بخش مصاحبه را شایسته دریافت عنوان برتر ندانستند اما جایزه عنوان برگزیده را به‌صورت مشترک به زهرا قزلسفلی از خبرگزاری ایرنا استان گلستان و زینب تاج‌الدینی از خبرگزاری ایمنا اصفهان اعطا کردند و در بخش خبر این جشنواره نیز هیچ‌کدام از آثار شایسته دریافت عنوان برتر و برگزیده نشد و اثر فرنگیس حمزه‌ای ماشاری از ایرنای هرمزگان شایسته تقدیر شناخته شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :