• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 8 دی 1401
کد مطلب : 181310
+
-

رفت‌وآمد برای احیای مذاکرات

دیپلماسی
رفت‌وآمد برای احیای مذاکرات

علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

رایزنی‌ها برای ازسرگیری مذاکرات برجامی وارد مراحل جدیدی شده‌است و تحولات جاری از قوت گرفتن احتمال ازسرگیری گفت‌وگوها باهدف احیای توافق هسته‌ای سال2015حکایت دارد.
براین اساس به‌نظر می‌رسد سفر وزیر امورخارجه کشورمان به‌ عمان و سفر مدیرکل آژانس به ‌تهران، که قرار است هماهنگی‌های آن پس‌از تعطیلات ژانویه انجام شود را می‌توان رفت‌وآمدهایی باهدف ازسرگیری مذاکرات برجامی ارزیابی کرد. ازسوی دیگر با پایان اغتشاشات در ایران، به‌نظر می‌رسد طرف‌های غربی ضمن ناامیدی از شلعه‌ور ماندن آتش ناآرامی‌ها، درحال بازگشت به میز مذاکره هستند.
اینها درحالی‌است که در کنار تأکید بر گسترش مناسبات دوجانبه، رایزنی‌های برجامی یکی از دستورکارهای مهم حضور رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در عمان بوده ‌است. حسین امیرعبداللهیان دیروز درجریان سفر به مسقط، به طرف‌های غربی مذاکرات برجامی هشدار داد پنجره رسیدن به توافق ازسوی ایران همیشه باز نخواهد بود و جمهوری‌اسلامی از هر ابتکاری ازسوی سلطان‌عمان برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار استقبال می‌کند.
وی اگرچه اصلی‌ترین هدف انجام این سفر را «پیگیری موضوع‌های مربوط به مناسبات دوجانبه» عنوان کرد، اما به این موضوع هم اشاره کرد که پنجره رسیدن به توافق امروز باز است، درصورتی‌که اگر طرف‌های مقابل، به‌ویژه آمریکایی‌ها بخواهند دست از ریاکاری برندارند و غربی‌ها واقع‌بینانه برخورد نکنند، معلوم نیست پنجره‌ای که امروز باز است، فردا باز بماند.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه امیدواریم رفتار و رویکرد طرف‌های غربی از رفتارهای ریاکارانه فاصله بگیرد و مذاکراتی که ماه‌ها به طول انجامیده بتواند به نتیجه‌ برسد، تصریح‌ کرد که تهران در این مسیر «دست بسته» نیست و درصورت ادامه رفتارهای ریاکارانه طرف‌های غربی، جمهوری‌اسلامی در مسیر دیگری حرکت خواهد کرد.
وی همچنین ضمن قدردانی از تلاش‌های سلطان عمان برای به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها، افزود که ایران از ابتدا برای نتیجه مذاکره کرده‌ ‌است و از هر ابتکاری ازسوی عمانی‌ها برای رسیدن به توافق «خوب»، «قوی» و «پایدار» استقبال می‌کند.
امیرعبداللهیان درباره مذاکره برای لغو تحریم‌ها نیز گفت که علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران هفته گذشته با انریکه مورا، هماهنگ‌‌کننده مذاکرات در اردن گفت‌وگو کرده و طی دیدار وی با جوزپ بورل، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست «بغداد ۲» نیز توافق‌هایی به‌دست آمده و دیدگاه‌هایی نیز رد و بدل شده ‌است؛«طبعا اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ‌کننده به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد».

پیامی برای سلطان عمان
وزیر امورخارجه که به مسقط سفر کرده ‌است، دیروز پیام مکتوب رئیس‌جمهوری‌ایران را به هیثم بن‌طارق، پادشاه عمان تحویل داد؛ پیامی که گفته می‌شود پیرامون گسترش همکاری‌ها میان 2کشور در زمینه‌های مختلف و در چارچوب مناسبات دوجانبه مثبت بوده ‌است.
عمان در سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از میانجی‌های مذاکرات برجامی، نقش ویژه‌ای در پیشبرد گفت‌وگوها و همچنین انتقال پیام میان دوطرف ایفا کرده ‌است. این درحالی‌است که با آغاز به‌کار دولت سیزدهم، مناسبات تهران و مسقط وارد مرحله تازه‌ای شده و به‌نظر می‌رسد دوطرف از عزم کافی برای توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های دوجانبه برخوردارند.
درچنین شرایطی سفر سیدابراهیم رئیسی به عمان در نخستین روزهای خرداد 1401، زمینه مناسبی برای گسترش همه‌جانبه روابط فی‌مابین فراهم کرد. درجریان آن سفر، دوطرف با صدور بیانیه مشترکی، اعلام کردند که تهران و مسقط تصمیم‌های لازم را به‌منظور توسعه همکاری‌ها و گشودن مسیرهای جدیدی از شراکت اقتصادی اتخاذ کرده‌اند و قصد دارند با تأکید بر نقش سازنده بخش خصوصی 2کشور، حجم سرمایه‌گذاری و مبادلات تجاری میان ایران و عمان را افزایش دهند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید