• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 4 دی 1401
کد مطلب : 180996
+
-

فیلترشکن‌ها مسئول کندی اینترنت

وزیر ارتباطات می‌گوید،کندی اینترنت که باعث گلایه مردم حتی در پلتفرم‌های داخلی شده به‌علت استفاده از فیلترشکن و حملات سایبری است

اینترنت
فیلترشکن‌ها مسئول کندی اینترنت

درحالی‌که این روزها گلایه‌ها و شکایت از کندی و اختلال اینترنت حتی برای استفاده از پلتفرم‌های داخلی بیشتر شده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک برنامه تلویزیونی کندی اینترنت و بی‌کیفیت بودن آن را به استفاده از فیلترشکن‌ها و حملات سایبری به سایت‌ها نسبت داد. او با تأیید تجربه کاربری نامناسب مردم از اینترنت، با این حال تأکید کرد که سرعت اینترنت سیار نسبت به سال گذشته و نسبت به کشورهای دیگر 34پله بهبود یافته است. او در حالی این مقایسه را انجام داده که متخصصان و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان فعال در حوزه‌های فناوری اطلاعات از عوامل و وضعیتی صحبت می‌کنند که سال گذشته درباره آن سخنی نمی‌گفتند؛ به‌عنوان مثال، مدیر ارشد فنی یکی از هلدینگ‌های فناوری کشور می‌گوید: «دانلود از یک آدرس مشخص طی زمانی کوتاه(کمتر از یکی، دو دقیقه) می‌تواند بین ۲۰مگابیت و ۲۰کیلوبیت تغییر کند». با این حال، وزیر ارتباطات از یکپارچه کردن پلتفرم‌های بومی هم سخن گفت تا مردم از سردرگمی نجات پیدا کنند.

فیلترشکن، حمله سایبری و کندی اینترنت
فیلترشکن‌ها همانطور که وزیر ارتباط عنوان کرده، می‌توانند سرعت اینترنت را کاهش دهند. این در حالی است که مردم برای باز کردن سایت‌ها و پلتفرم‌های داخلی مثل اپلیکیشن شاد که فیلتر نیستند هم از کندی اینترنت گلایه می‌کنند.
یک کارشناس فنی اینترنت که مایل به افشای نام خود نیست، در گفت‌وگو با همشهری، با تأیید حرف زارع‌پور مبنی بر اینکه فیلترشکن نصب شده روی دیوایس یک کاربر می‌تواند سرعت اینترنت دیوایس را تحت‌تأثیر قرار دهد، می‌گوید: «مردم برای دسترسی به سایت‌های داخلی فیلتر نشده، از فیلترشکن استفاده نمی‌کنند و حتی بعضی از سایت‌های داخلی با فیلترشکن باز نمی‌شوند، چرا که به هر دلیلی اصطلاحا iran access شده‌اند.»
عیسی زارع‌پور همچنین در حالی از تأثیر حملات سایبری بر سرعت اینترنت سخن می‌گوید که متخصصان فنی این موضوع را وابسته به حمله به زیرساخت‌ها می‌دانند.
این کارشناس فنی درباره این موضوع با اشاره به اینکه یک حمله سایبری مانند حمله DDoS ممکن است دسترسی به سایت هدف را مختل کند، می‌گوید: «با این حال تاکنون حمله‌ای طراحی نشده که بتواند بر سرعت کل اینترنت یک کشور تأثیر بگذارد؛ مگر اینکه زیرساخت‌های اصلی اینترنت مانند سی‌دی‌ان‌های زیرساخت، هدف حمله قرار بگیرند که تاکنون گزارشی در این مورد وجود نداشته است. به ‌گفته او «مشخص نیست که وقتی وزیر ارتباطات عنوان می‌کند که در ماه‌های گذشته حملات متعدد سایبری برای مختل‌شدن سایت‌های داخلی انجام شده که همین موضوع هم بر سرعت اینترنت اثرگذاری داشته است و سپس بر کنترل شدن جدی این موضوع تأکید می‌کند، چگونه دسترسی به پلتفرم‌های داخلی مثل شاد که روی شبکه ملی اطلاعات قرار دارند هم با مشکل روبه‌روست.»

تجربه واقعی مردم
مدیر ارشد فنی یکی از هلدینگ‌های فناوری کشور که نمی‌خواهد نامش فاش شود در گفت‌وگو با همشهری درباره کاهش سرعت اینترنت با وصل بودن فیلترشکن می‌گوید: مسئله فراتر از این حرف‌هاست. ما روی پروتکل‌های مهم شبکه ارتباطی کشور دچار مشکل هستیم. برای دانلود یک فایل ساده در زمانی کوتاه سرعت اینترنت به ‌شدت نوسان دارد. همچنین پروتکل‌های ارتباطی مهمی مثل SSL/TLS و همچنین SSH و RDP دچار اختلال شدید و گسترده هستند. این اختلال‌ها روی HTTPS که مورد استفاده عموم مردم برای دسترسی به سایت‌ها و پلتفرم‌هاست هم دیده می‌شود. او می‌گوید: برنامه‌نویس‌ها و جوان‌های این کشور دیگر فرق وصل و قطع بودن فیلترشکن را می‌فهمند.

افزایش سرعت اینترنت
وزیر ارتباطات همچنین با رد شایعه قطع اینترنت بین‌الملل در روزهای آینده، اینترنت را همچون هوا دانست و تأکید کرد که «اینترنت ایران نه‌تنها قطع نمی‌شود، بلکه سرعت آن افزایش پیدا خواهد کرد. قطع اینترنت شایعه است و چنین خبر‌هایی نیست. کسی نمی‌تواند فضای نفس کشیدن مردم را قطع کند.»زارع‌پور همانطور که پیش از این بارها اعلام کرده، یک‌بار دیگر یادآوری کرد که در‌صورت تحقق شبکه ملی اطلاعات سرعت اینترنت هم افزایش خواهد یافت. به‌گفته او تا الان پروژه شبکه ملی اطلاعات 60درصد پیشرفت داشته و با راه‌اندازی پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌ و کارها، این پروژه سرعت خواهد گرفت.

اتصال پیام‌رسان‌های داخلی
وزیر ارتباطات همچنین از اتصال پیام‌رسان‌های بومی به یکدیگر تا دهه فجر یا حداکثر تا پایان سال خبر داد.
زارع‌پور با اشاره به اینکه تعدد پیام‌رسان‌های بومی مختلف باعث شده که مردم سردرگم شوند، گفت: «اما از طرفی تنوع بالای این پلتفرم‌ها موجب شده تا مردم بتوانند به نیازهای مختلف خود دست پیدا کنند.» او تعدد پیام‌رسان‌ها را هم مثبت و هم منفی دانست و ادامه داد: «نکته مثبت این است که این موضوع می‌تواند به سلایق متنوع پاسخ دهد و نکته منفی هم این است که تعدد آنها منجر به سردرگمی مردم خواهد شد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید