• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 5 آذر 1401
کد مطلب : 178187
+
-

لذت پیروزی همراه با کودکان کار

تعدادی از کودکان کار و خیابان، بازی ایران و ولز را در کنار مدیران شهری در مجموعه ورزشی قمر‌بنی‌هاشم ع شهرری تماشا کردند

گزارش
لذت پیروزی همراه با کودکان کار

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

دیروز حول و حوش ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه در چشم برهم زدنی خیابان‌ها خلوت شد و همه خودشان را به پای تلویزیون‌ها رساندند تا بازی ایران و ولز در جام‌جهانی 2022را تماشا کنند. فارغ از جمع‌های خانوادگی و دوستانه، دورهمی متفاوتی با حضور کودکان کار و خیابان و مسئولان شهری برای تماشای دومین مسابقه فوتبال ایران در مجموعه ورزشی قمر‌بنی‌هاشم(ع) منطقه ۲۰ شکل گرفت.
به گزارش همشهری، کودکان همه یک‌دست لباس تیم ملی با شماره ۹ که روی آن نام Mehdi نوشته شده بود، بر تن داشتند و پس از صرف ناهار کنار تعدادی از مدیران شهری (معاون امور اجتماعی و فرهنگی، رئیس سازمان ورزش و سازمان رفاه و خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران)، درحالی‌که پرچم ایران و شیپور به‌دست داشتند، وارد سالن ۱۵۰نفری مجموعه ورزشی قمر‌بنی‌هاشم(ع) شدند. تماشای رقابت جام‌جهانی از نمایشگر بزرگ تجربه لذت‌بخشی برای کودکان بود و برق رضایت از اجرای این برنامه در چشمانشان موج می‌زد. با هر هجومی که بازیکنان تیم ملی ایران به سمت دروازه حریف می‌بردند، بچه‌ها از روی صندلی‌ها بلند می‌شدند و از شدت ذوق و شوق پاپ‌کورن‌ها روی هوا پخش می‌شد. بچه‌هایی که شیپور داشتند در آنها می‌دمیدند و مابقی یک‌صدا فریاد می‌زدند: «توپ تانک فشفشه/ ایران برنده می‌شه.» پیش‌بینی همه بچه‌ها برد ایران بود و به این موضوع ایمان داشتند و در طول بازی مدام ایران ایران را فریاد می‌زدند؛ خدا را شکر که پیش‌بینی‌شان هم درست بود.
وقتی اولین گل توسط قلی‌زاده داخل دروازه حریف قرار گرفت، سالن از فریاد کودکان منفجر شد و حتی زمانی که داور بازی، آن‌را به‌دلیل آفساید مردود اعلام کرد، باز هم از شادی و شوق کودکان چیزی کم نشد. بازیکنان ایران در این بازی بارها موقعیت گل داشتند و همزمان با این موقعیت‌ها کودکان ذوق کردند و با از دست رفتن آنها، آهی از روی حسرت می‌کشیدند.
در این دورهمی برخی از مسئولان همراه با خانواده‌شان آمده بودند، اما کودکان بی‌تفاوت به پست و مقام آنها و اینکه چه مسئولیتی برعهده دارند در کنارشان نشسته بودند و در هر موقعیتی اسم بازیکنانی چون مهدی و سردار را فریاد می‌زدند و بلند می‌گفتند: «تو رو خدا گل بزنید.» یکی از بچه‌ها آن‌قدر ذوق کرده بود که خودش را به مقابل نمایشگر رساند و پرچم ایران را به حرکت درآورد و فریاد می‌زد: «بچه‌ها گل بزنید.»

سالنی به وسعت مجموعه آزادی
سالن ۱۵۰نفری اگرچه کوچک بود، اما کودکان با ذوق و شوق خود چنان جو شادی در آن ایجاد کرده بودند که گویا در مجموعه آزادی شاهد این رقابت هستند. از هر لحظه برای شیپور زدن و همراه کردن دیگران به‌ویژه مدیران استفاده می‌کردند. مسئولان شهری هم از بازی زیبای تیم ایران به وجد آمده بودند و با کودکان همراهی می‌کردند. یک گروه فریاد می‌زدند: «این تیم ایرانه» و گروه دیگر بلند می‌گفتند: «یا علی مدد». در نهایت با گل‌های روزبه چشمی و رامین رضاییان سالن از شادی کودکان منفجر شد. یکی از کودکان در همین لحظات فریاد زد: «ترکوندیم.»
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران که همراه با خانواده در دورهمی فوتبالی مجموعه قمربنی‌هاشم(ع) شرکت کرده بود، اجرای این برنامه شاد برای کودکان کار را وظیفه مدیریت شهری دانست و گفت که علاوه بر پیش‌بینی برنامه‌های متنوع در راستای حمایت از تیم فوتبال ایران، ویژه‌برنامه‌ای هم برای شهروندان کوچک در معرض آسیب پیش‌بینی شده است. محمدامین توکلی‌زاده با بیان این مطلب تأکید کرد: «تماشای رقابت جهانی در کنار کودکان کار و خیابان تجربه جالبی برای هر دو (مدیران و کودکان) است و قطعا اجرای چنین برنامه‌هایی که منجر به ارتباط بیشتر مسئولان با شهروندان کوچک و آینده‌ساز می‌شود، تداوم خواهد داشت.»

ظرفیت‌های ورزش شهرداری در اختیار کودکان کار
درحالی‌که فرصت‌های گل‌زنی ایران یکی پس از دیگری از دست می‌رفتند و تماشاگران بلند فریاد می‌زدند: «ما گل می‌خوایم یالا»، رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران هم ناراحت از فرصت‌های از دست رفته، گفت: «وظیفه سازمان ورزش، ترویج ورزش شهروندی است و در راستای عدالت اجتماعی تلاش کردیم به افراد کم‌برخوردار و آسیب‌دیده یا در معرض آسیب مانند کودکان کار و خیابان توجه بیشتری شود.» حسین اوجاقی عنوان کرد تلاش می‌کنند تا ظرفیت‌های ورزش شهرداری تهران در اختیار کودکان در معرض آسیب قرار گیرد و از طریق مشارکت با سازمان رفاه و سلامت و... رویدادهای متنوعی برای این کودکان تعریف کرده‌اند که در مناسبت‌های مختلف اجرا می‌شوند.

مکث
استعدادیابی کودکان کار در اولویت است


احمد احمدی‌صدر، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران
 استعدادیابی کودکان کار یکی از موضوعات ورزش است و پس از استعدادیابی این کودکان در مدارس ورزشی مناسب، پذیرش می‌شوند. البته این کار (استعدادیابی) در سایر حوزه‌های هنری و... هم پیش‌بینی شده است. به هر حال این کودکان به‌دلیل مشکلات خانوادگی، اجتماعی و مباحث اقتصادی اغلب فرصت بروز و ظهور کودکانه‌های خود را ندارند و به همین دلیل دورهمی دیروز تدارک دیده شد تا در فضای متفاوتی دومین مسابقه تیم ملی را تماشا کنند. تاکنون حدود ۵۰برنامه در فضاهای مختلف شهر ازجمله بازدید برج میلاد برای ایجاد شادی و نشاط برای کودکان در معرض آسیب اجرا شده و همچنان تداوم خواهد داشت. باور داریم که این کودکان می‌توانند روزی قهرمانان ملی کشورمان باشند و استعدادهای آنها شکوفا شود. در همین راستا به سمت استعدادیابی و توانمندسازی آنها حرکت کردیم تا از دل همین کودکان، قهرمانان فردای کشورمان شکل بگیرد. این کودکان در این مراسم شادی جمعی و با هم بودن برای ایران را همراه شور و نشاط تجربه کردند و درحقیقت برگزاری چنین مراسمی بسته‌های چندبعدی است که علاوه بر ایجاد انگیزه و فرصت بروز و ظهور شور و نشاط کودکان، نشاط جمعی را نیز به همراه داشت و ما هم در کنار آنها مانند یک خانواده لحظات شادی را تجربه کردیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید