• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 23 آبان 1401
کد مطلب : 176960
+
-

شیوع کوتاهی قد و لاغری در کودکان

در بسیاری از استان‌های کشور سوءتغذیه، کمبود آهن و ویتامین‌ها سلامت کودکان را در معرض خطر قرار داده است

 «براساس مطالعات انجام شده در تعداد زیادی از استان‌های کشور 3مسئله کوتاهی قد، کم‌وزنی و لاغری کودکان به‌دلیل سوءتغذیه و کمبود آهن و برخی ویتامین‌ها شیوع بالایی دارد و در رأس آنها 4استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند.» محمد‌تقی حسینی‌طباطبایی، دبیر علمی هجدهمین همایش اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان در نشست خبری این همایش با بیان این مطلب گفت: «سوء‌تغذیه، در استان‌های محروم کشور نگران‌کننده است. رشد مغزی کودکان در ۶ سالگی اتفاق می‌افتد و به همین دلیل تغذیه درست و سالم نقش مهمی دارد. هم‌اکنون کمبود آهن و ویتامین «آ» در کودکان و زنان باردار بسیار شایع است و سوءتغذیه شاخص‌های سلامت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.» البته به‌گفته این مسئول، شاخص‌های سلامت کودکان کشور در مقایسه با کشورهای منطقه خوب است، اما در مورد تغذیه کودکان دچار چالش و نبود برنامه‌ریزی هستیم و باید فکری اساسی برای این موضوع شود. او همچنین درباره مرگ‌ومیر کودکان در کشور بیان کرد: «این آمار برای نوزادان 9در هزار تولد و برای کودکان 20در هزار نفر است و این آمار خوبی است. فوتی‌های ناشی از بیماری‌های عفونی هم در ایران به‌شدت کاهش پیدا کرده، اما از سوی دیگر مرگ‌ومیرهای متاثر از بیماری‌های قلبی و تصادفات رو به افزایش است.» او همچنین از اضافه شدن 2موضوع به این همایش سالانه خبر داد و گفت: «اول ارائه گایدلاین‌های درمانی و دوم طب بازساختی. سخنران‌ها موظف هستند در پایان صحبت‌هایشان رهنمودهایی را برای برخورد با بیماری ارائه کنند. طب بازساختی موضوع جدیدی است و ایران هم شروع خوبی در این‌باره داشته، اما امیدواریم که مهاجرت نخبگان دانش‌بنیان باعث نشود که در این‌باره دچار توقف شویم. در طب بازساختی، کلیه علوم کاربرد دارند؛ ازجمله شیمی، ژنتیک، مهندسی، علم روبوتیک، داروسازی و ... در دنیا با استفاده از طب بازساختی، شروع به ساختن اعضای بدن با استفاده از سلول‌های انسانی کرده‌اند.»

اومیکرون روزانه 4، 5کودک را مبتلا می‌کند
شمس‌الله نوری‌پور، رئیس بیمارستان کودکان مفید هم در این نشست یکی از ویژگی‌های هجدهمین همایش اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان را توجه به موارد دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: «شرکت‌هایی که در زمینه طب کودکان، فناوری و تولید دارو دستاورد داشته‌اند در این همایش حضور خواهند داشت. همچنین بیماری‌های شایع کودکان با حضور پزشکان در این همایش مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد و 4کارگاه تخصصی نیز در حاشیه آن برپا خواهد شد.» او در پاسخ به سؤالی درباره روند شیوع بیماری‌ها در میان کودکان بیان کرد: «60درصد مراجعان بیمارستان کودکان مفید از استان‌های محروم کشور هستند و سعی کردیم با وجود محدودیت فضای فیزیکی به درمان این بیماران بپردازیم. امسال هم موارد ابتلا به آنفلوآنزا در کودکان به‌صورت سرپایی و بستری در مراکز درمانی بسیار بالا بوده، اما مرگ‌ومیر کمتر اتفاق افتاد و اغلب فوتی‌ها   دارای بیماری‌های زمینه‌ای بودند.» به‌گفته نوری‌پور با توجه به ذخیره دارویی، طی این مدت کمبود دارویی به‌ویژه درباره آنتی‌بیوتیک‌ها وجود نداشته و یکی از دلایل آن تجویز منطقی این داروها بوده است. او تأکید کرد: «طی 2ماه گذشته با توجه به کاهش شیوع اومیکرون، در بیمارستان، روزانه حدود 4تا 5مورد کودک یا نوزاد به‌دلیل ابتلا به کرونا مراجعه کرده‌اند، اما موارد زیادی از ابتلاها در آنفلوآنزا دیده می‌شود.»

احیای مناسب، امری مهم برای نجات جان کودک
خسرو رحمانی، دبیر اجرایی این رویداد هم در ادامه این نشست با بیان اینکه شرکت‌های تجهیزات پزشکی و دارویی، محصولات خود را در این کنگره ارائه خواهند کرد، عنوان کرد: «امکان ارائه مقالات به‌صورت الکترونیکی فراهم شده و متخصصان می‌توانند به ارائه مقاله در کنگره بپردازند. با توجه به نامگذاری امسال، رویکرد محصولات دانش‌بنیان در رشته اطفال نیز به کنگره اضافه شده است. برخی شرکت‌ها محصولات دانش‌بنیانی برای تشخیص بیماری‌های کودکان تولید کرده‌اند که در این‌ کنگره رونمایی و ارائه خواهند کرد.» همچنین قمرتاج‌خان‌بابایی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه کارگاه‌های کنگره در 30آبان برگزار می‌شود، گفت: «4کارگاه با امتیاز بازآموزی در کنگره امسال برگزار می‌شود که به پزشکان کمک می‌کند تا مطالبی را که جان کودکان را به خطر می‌اندازد، مرور کرده و تجارب قبلی را به روز کنند. یکی از مطالبی که ارائه خواهد شد آموزش احیاست. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که احیای درست و مناسب، جان کودک را نجات می‌دهد و تا 70سال زندگی به او می‌بخشد.» آسیه خالقی، مسئول دبیرخانه دائمی این همایش هم با بیان اینکه پنجمین کنگره پرستاری اورژانس و بیماری‌های شایع کودکان امسال همزمان با کنگره پزشکی برگزار می‌شود، تأکید کرد: «کارگاه‌های راهنماهای بالینی، مدیریت زخم، فرایند پرستاری و ارزیابی اولیه کودکان امسال با امتیاز بازآموزی، در 2 روز با 38سخنران از اعضای هیأت علمی حوزه پرستاری برگزار می‌شود.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید