• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 15 آبان 1401
کد مطلب : 176104
+
-

مأموریت رئیس‌جمهور به وزارت بهداشت

روز گذشته 2جلسه در حوزه سلامت برگزار شد؛ نشست شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی و  جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا. طی برگزاری این دو جلسه سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور با تأکید بر حفظ سلامت و پرداختن به مهم‌ترین مسائل سلامت جسمی و روانی جامعه، به وزارت بهداشت ماموریت داد با اتخاذ تدابیر لازم کاهش هزینه دارو در سبد خانوار را رقم بزند.

طلسم برگزاری شورای‌عالی سلامت شکست
بعد از 5سال، نشست شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی با حضور رئیس‌جمهور، 6 نفر از وزرا و بسیاری از مدیران برگزار و مصوبات حوزه سلامت با دستور رئیس‌جمهور اعلام شد. رئیس‌جمهور در این نشست بر تلاش برای جبران عقب‌ماندگی‌های ۵ساله در زمینه سلامت جسمی و روانی جامعه تأکید کرد و گفت: «شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی، مأموریت خطیری در حفظ سلامت جامعه دارد و برای تحقق کامل ماموریت این شورا باید از همه ظرفیت‌ها به‌ویژه مشارکت مردمی و بخش خصوصی استفاده کرد. این شورا باید با پرداختن به مهم‌‌ترین مسائل سلامت جسمی و روانی جامعه، راهبردهای لازم را در این زمینه ترسیم کند تا با اجرای آنها از سوی دستگاه‌های مربوطه، عقب‌ماندگی‌های ۵سال گذشته جبران شود.»‌ تأمین غذای سالم، خدمات جامع سلامت، بهره‌مندی عادلانه مردم از سبد سلامت، سلامت روانی جامعه، سبک زندگی مطلوب و حمایت از خانواده و همچنین توجه به مسائلی که سلامت را تهدید می‌کند و علل آن از دیگر مواردی بود که رئیس‌جمهور به‌عنوان اولویت‌های دولت در حوزه سلامت عنوان کرد. رئیس‌جمهور همچنین حوادث ترافیکی و جاده‌ای را از مشکلات آزاردهنده در حوزه سلامت عنوان کرد و گفت: «دستگاه‌های مرتبط ازجمله وزارت بهداشت و وزارت راه باید راهکارهای کاهش نرخ مرگ‌ومیر جاده‌ای را بررسی و به فوریت عملیاتی کنند تا ما هر ساله شاهد مرگ هزاران نفر از هموطنان و داغدار‌شدن خانواده‌هایشان در حوادث جاده‌ای نباشیم.» رئیسی همچنین در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از کاهش آمار ابتلا و متوفیان این بیماری و بهبود وضعیت رنگ‌بندی کرونایی کشور ابراز رضایت و بر تداوم آموزش و رعایت کامل ضوابط بهداشتی برای عبور ایمن از سویه‌های جدید بیماری تأکید کرد. او گفت: «کارشناسان تنها راه پیشگیری از بیماری و کاهش ابتلا را استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی می‌دانند که انتظار می‌رود مردم به‌ویژه در اماکن عمومی پرتردد نسبت به این مسئله توجه کافی داشته باشند.» رئیسی همچنین به مسئولان وزارت بهداشت و درمان و سایر بخش‌های مربوطه اعلام کرد تدابیر لازم برای گسترش پوشش بیمه‌ای اقلام دارویی به‌منظور کاهش هزینه داروها در سبد خانوار اندیشیده شود.

تست کرونا از مسافران جام جهانی
بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت هم در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره وضعیت کرونا در کشور بیان کرد: «2ماه است که آمار مرگ‌ومیر روزانه کرونا زیر 10نفر و در برخی روزها صفر بوده است، درحالی‌که در همین بازه زمانی آمریکا بالای 200نفر و اروپا بیش از 100نفر مرگ‌ومیر دارند. موج کرونا در کشورهای شرقی مانند ژاپن و کره هم در حال افزایش است.» او تأکید کرد:‌ «از مردم می‌خواهیم برای حفظ این شرایط خوب حتما در سال‌جاری یک دوز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند؛ همچنین به‌دلیل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و افزایش تجمعات، استفاده از ماسک ضروری است.» به‌گفته عین‌اللهی یکی از مباحث مطرح شده در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، جام جهانی فوتبال بود که به‌زودی آغاز می‌شود: «در این مسابقات، مردم کشورهای مختلف به قطر می‌روند و خطر ابتلا به کرونا در جام جهانی بالاست. قرار شد افرادی که برای جام جهانی به قطر سفر می‌کنند، تست پی‌سی‌آر بدهند و توصیه می‌کنیم که دوز یادآور واکسن کرونا را بزنند. در بازگشت به کشور هم نتیجه تست کرونای آنها بررسی می‌شود.» این مسئول درباره برگزاری جلسه شورای‌عالی سلامت پس از 5سال وقفه بیان کرد: «‌مهم‌ترین مسئله برای جامعه، امنیت و سلامت است. البته سلامت مربوط به یک وزارتخانه نیست و همه عوامل و وزارتخانه‌ها در سلامت مؤثرند.» او همچنین درباره مصوبات جلسه شورای‌عالی سلامت توضیح داد: «اورژانس یکی از مسائل مهم در حوزه سلامت است و بر این اساس مصوب شد 15درصد به تعداد آمبولانس‌ها اضافه شود. همچنین قرار است در مناطقی که اتوبان احداث می‌شود، استقرار پایگاه‌های اورژانس پیش‌بینی شود.» او همچنین تمرکز بر گسترش آموزش کمک‌های اولیه را دیگر مصوبه این نشست عنوان کرد و گفت: «قرار شد در کتب درسی، آموزش اقدامات و کمک‌های اولیه اضافه شود و در آموزش حین خدمت، کارمندان با اورژانس‌ها آشنا شوند. در این جلسه وظایف هریک از وزارتخانه‌ها در همکاری با اورژانس نیز مشخص شد.» عین‌اللهی با بیان اینکه ما 100مرکز پیشرفته درمان سرطان در کشور داریم، تأکید کرد: «امیدواریم در جلسات بعدی شورای‌عالی سلامت در زمینه پیشگیری از سرطان هم تصمیم‌گیری شود.»‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید