• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 10 آبان 1401
کد مطلب : 175696
+
-

بی‌اعتنایی بازار مرغ به نرخ مصوب

به‌رغم اعلام قیمت 63هزار تومانی برای هر کیلو مرغ گرم، قیمت در برخی خرده‌فروشی‌ها حدود 70هزار تومان است

بازار
بی‌اعتنایی بازار مرغ به نرخ مصوب

 دولت سرانجام به اعتراض مرغداران مبنی بر پایین بودن نرخ مصوب مرغ و درخواست آنها برای افزایش قیمت پاسخ داد و این نرخ را 3هزار تومان بالا برد، اما به‌نظر می‌رسد قیمت مصوب جدید، نه مرغداران را راضی کرده و نه آشفتگی قیمت را از بازار دور کرده است. به گزارش همشهری، براساس اعلام معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، با توجه به افزایش هزینه‌های تولید مرغ و برای استمرار تولید، قیمت مصوب مرغ به تازگی از کیلویی ۵۹هزار و ۸۰۰تومان به کیلویی ۶۳ هزار تومان افزایش یافته است. تغییر قیمت مصوب مرغ در شرایطی اتفاق افتاد که مرغداران بارها اعلام کرده بودند نرخ مصوب 59هزار و 800تومانی پاسخگوی هزینه‌های تولید نیست و به زیان تولیدکنندگان منجر شده است. اردیبهشت ماه در پی اصلاح نرخ ارز و پرداخت مستقیم یارانه‌ها، قیمت مرغ جهش زیادی کرد که به کاهش30درصدی تقاضا برای مرغ انجامید. افت مصرف، جهش قیمت نهاده‌های دام و طیور و گران شدن جوجه‌ یک‌روزه هزینه‌های تولید و در نتیجه زیان مرغداران را افزایش داد تا این صنف با درخواست بازنگری و اصلاح نرخ مصوب مرغ، پایان شهریور ماه را آخرین مهلت برای تولید با نرخ مصوب قبلی عنوان کنند. در پی تأخیر در اصلاح نرخ مصوب و به‌دنبال کاهش جوجه‌ریزی، قیمت مرغ در بازار از اوایل شهریور رو به افزایش گذاشت و درحالی‌که تا مردادماه مرغ زیر نرخ مصوب عرضه می‌شد، ولی قیمت‌ آن تا اول مهر به حدود 70هزار تومان رسید. حال ستاد تنظیم بازار قیمت 63هزار تومانی را به‌عنوان نرخ مصوب هر کیلو مرغ گرم تعیین کرده و این مصوبه به تأیید معاون بازرگانی و وزیر جهاد کشاورزی نیز رسیده، اما قیمت‌های کنونی در بازار مرغ با نرخ مصوب اعلامی همچنان فاصله دارد.

چندنرخی مرغ در بازار
رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران در گفت‌وگو با همشهری قیمت هر کیلو مرغ تازه را در فروشگاه‌های تهران مطابق نرخ مصوب و 63هزار تومان اعلام کرد و افزود: در برخی از خرده‌فروشی‌ها مرغ زیر نرخ مصوب هم عرضه می‌شود. مهدی‌ یوسف‌خانی اضافه کرد: هم‌اکنون در برخی مناطق و خیابان‌هایی که بورس فروش محصولات پروتئینی هستند قیمت 61هزار تومانی هم برای مرغ گرم وجود دارد، اما به‌طور معمول در بیشتر خرده‌فروشی‌ها قیمت همان کیلویی 63هزار تومان است. او عرضه مرغ با قیمت بیش از کیلویی 63هزا تومان را گرانفروشی و سوءاستفاده دانست و درباره وضع کنونی بازار گفت: هم‌اکنون بازار با کمبودی مواجه نیست و با وجود عرضه مناسب، تقاضا برای خرید مرغ کم است. به‌رغم اظهارات رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی، برخی از خرده‌فروشی‌های تهران قیمت‌های بالاتری برای هر کیلو گوشت مرغ اعلام می‌کنند. مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری حاکی از این است که در فروشگاه‌های سطح شهر تهران میانگین قیمت هر کیلو مرغ حدود 70هزار تومان است و در برخی فروشگاه‌ها هفته‌هاست که مرغ تازه کیلویی 75هزار تومان به فروش می‌رسد. این مشاهدات میدانی همچنین از تفاوت زیاد قیمت در خرده‌فروشی‌ها حکایت دارد؛ به‌طوری که در یکی از مناطق غرب تهران 3مغازه خرده‌فروشی، 3قیمت متفاوت 65، 69و 75هزار تومان را برای هر کیلو مرغ اعلام می‌کنند که اختلاف بین این قیمت‌ها به 10هزار تومان می‌رسد. قیمت مرغ به‌صورت قطعه‌بندی شده بالاتر و البته خارج از نرخ مصوب است که گاهی تا کیلویی 120هزار تومان هم می‌رسد. البته در میادین میوه و تره‌بار سطح شهر تهران قیمتی پایین‌تر از نرخ مصوب برای مرغ تعیین شده است. قیمت هر کیلو مرغ گرم در میادین، ۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان است، مرغ منجمد کیلویی 43هزار و 500عرضه می‌شود و مرغ قطعه‌بندی شده قیمت متفاوت و بالاتری دارد. در نرخنامه میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران برای هر کیلو ران مرغ بدون پوست قیمت 88هزار و 200تومان، برای هر کیلو سینه مرغ با استخوان قیمت 101هزار و 900تومان، برای مخلوط ران و سینه بدون پوست، قیمت 95هزار و 100هزار تومان و برای هر کیلو ساق مرغ قیمت 104هزار و 500تومان تعیین شده است.

مرغداران: اعتراض داریم
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با بیان اینکه نرخ مصوب جدید به هیچ عنوان کارشناسی نیست، از اعتراض رسمی اتحادیه مرغداران به این نرخ خبر داد. حبیب اسدالله‌نژاد گفت: قیمت مرغ زنده 48تا 49هزار تومان و قیمت هر کیلو مرغ گرم 68تا 70هزار تومان است که به هیج عنوان با نرخ مصوب اعلامی تناسبی ندارد. او در پاسخ به این پرسش که آیا بازار با توجه به کاهش تقاضا، کشش قیمت بالاتر را دارد یا خیر، گفت: یا باید قیمت‌گذاری دستوری ملاک عمل باشد یا عرضه و تقاضا؛ اگر عرضه و تقاضا ملاک باشد، بازار می‌تواند دچار افت شدید یا افزایش شدید قیمت باشد، اما هم‌اکنون بحث قیمت‌گذاری ستاد تنظیم بازار مطرح است که به هیچ عنوان منطقی نیست. اسدالله‌نژاد، با «مدیریتی» خواندن قیمت‌گذاری ستاد تنظیم بازار، این قیمت را باعث زیان مرغداران دانست و از اعتراض تولیدکنندگان به این نرخ خبر داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید