• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 24 مهر 1401
کد مطلب : 174097
+
-

ماندگاریم همچون سرو

کلام رهبر انقلاب رمز عبور از بحران‌هاست؛ رمزی که برای کامیابی در عرصه‌های آشوب، یادآور مقاومت است

گزارش
ماندگاریم همچون سرو

حتماً این نکته برای نظریه‌پردازان انقلاب و جامعه‌شناسان سیاسی بسیار جالب خواهد بود که چرا یک نظام سیاسی با وجود کثرت دشمنان و سیل حملات سخت و نرم طی دوره زمانی زیاد همچنان پابرجا می‌ماند و نه‌تنها از مواضع خود عبور نمی‌کند که به راحتی می‌تواند بر گرداب حوادث فائق آید؛ واقعیت این است که چنانچه در هر نظام سیاسی به اندازه نظام جمهوری اسلامی ایران این همه دشمنی بدخواهان و حملات نرم مداوم رسانه‌ای انجام می‌شد، قطعا آن نظام سیاسی دچار چالش شده بود. همین نکته مهم را در سخنان رهبر معظم انقلاب که به تازگی بیان فرموده‌اند که این نظام جمهوری اسلامی است که در مقابل قدرت‌ها تسلیم نشد و ایستاد و اکنون به درخت تناوری تبدیل شده است که حتی تصور «کندن» آن نیز امکان‌پذیر نیست هم قابل تامل دیده می‌شود. در واقع این سؤال قطعا پیش می‌آید که رمز این ماندگاری و ایستادگی چیست؟ آن هم در زمانی که بیش از 300رسانه خارجی علیه این نظام، محتوا تولید می‌کنند و انواع و اقسام گروهک‌ها، کشورها و عناصر نفوذی آنها علیه نظام فعالیت می‌کنند؛ شاید به‌نظریه ماندگاری حکومت‌های ابن‌خلدون هم باید شک کرد که عمر حکومت‌ها را نهایت 40سال گفته است. واقعیت این است که نظام جمهوری اسلامی اعجازی است در عرصه سیاست که قطعا این اعجاز را از برکات انقلاب اسلامی به ارمغان دارد. عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل سیاسی در این زمینه به همشهری گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران افراد هر کدام ولایت فردی داشتند. اما امام خمینی(ره) این ولایت فردی را در محوریت انقلاب تبدیل به ولایت اجتماعی کردند. در واقع می‌توان رمز ایستادگی این نظام را در ولایت اجتماعی دانست. ضمن اینکه اصلی‌ترین عنصر پابرجایی و ماندگاری نیز در هواداری مردم از نظام است. بدیهی است که اتکای مردم نیز به ولی فقیه است. شیخی معتقد است که خلأ ولایت فقیه در بسیاری از کشورهای جهان اسلام وجود دارد و می‌بینیم که چقدر دچار مشکل هستند. چرا که مردم خواهان یک رهبر هوشمند و توانا هستند. همچون کشور ما که مردم این نعمت را دارند و البته که هر جا موفق شدیم به برکت وجود رهبری انقلاب بوده است. حالا اگر در زمینه اقتصادی مشکلاتی وجود دارد به این دلیل است که مسئولان اقتصادی گذشته نتوانسته‌اند ولایت اجتماعی در حوزه اقتصاد را ایجاد کنند. هر چند با وجود دولت مردمی که سرکار است این امید وجود دارد که این مشکل هم برطرف می‌شود.
این کارشناس سیاسی همچنین بر این باور است که دشمنان طی این سال‌ها بسیار تلاش کردند که در برهه‌هایی چون سال 78، سال 88، سال 96، سال 98و همچنین در سال‌جاری با استفاده از ابزار آشوب در روند موفقیت انقلاب اختلال ایجاد کنند که البته موفق نشدند. حالا هم اگر دوباره فراخوان عمومی بدهند که بخواهند برخی جوانان ما را فریب دهند، افراد اندکی از آنها حمایت خواهند کرد چرا که دستشان برای مردم رو شده است و مردم فهمیده‌اند تنها راه سعادت و داشتن امنیت، تکیه به ارزش‌های انقلاب و رهبری انقلاب است.

ایستادگی، رمز عبور از بحران ها
تعبیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه ایستاده‌ایم و پیش رفته‌ایم کلام پراهمیتی است که قطعاً مقولات مهمی چون مقاومت، پایداری، مردم‌محوری و خدامحوری را در خود مستتر دارد. علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در این زمینه معتقد است: «تعبیر گویای رهبر معظم انقلاب که «ایستادیم و پیش رفتیم» کوتاه‌ترین و دقیق‌ترین توصیف از ایران امروز و رمز عبور از حوادث بزرگی است که با تلاش جوانان و همت همه ایرانیان به‌دست آمد». در واقع دشمنان همواره از شکل‌گیری ایران قوی هراس داشتند. ایران قوی آنها را ایزوله می‌کند و طبیعی است که برنامه‌سازی‌ کنند که در کشور آشوب بر پا کنند. در ماجراهای اخیر روشن شد که با برنامه قبلی تمام صحنه‌های آشوب چیده شده بود. حتی پروژه برخورد بین اقوام، مذاهب و جریانات اغتشاشی با برنامه صورت گرفته بود. حتی آشوبگران نیز آموزش دیده بودند. در واقع آنها سعی می‌کنند که در روند انقلاب اختلال ایجاد کنند، اما کلام رهبری معظم انقلاب، رمز عبور از بحران‌ها می‌تواند باشد؛ رمزی که قطعا می‌تواند برای کامیابی در عرصه‌های پرآشوب یادآور مقاومت باشد. با این حال به‌گفته علیرضا سلیمی، نماینده مجلس، حرکت شتابنده ایران اسلامی به سمت پیشرفت‌هاست و حقیقت این است دشمن کیان ایران اسلامی را نشانه گرفته است. در واقع دشمنان تمایل ندارند ایران اسلامی در دنیا به‌ عنوان یک کشور پرافتخار و مستقل نقش‌آفرینی کند و نمی‌خواهند ایران در تعاملات بین‌المللی حضور فعال داشته باشد و واقعیت این است، امروز در منطقه و حتی خارج از منطقه جمهوری اسلامی ایران اثرگذار است و اگر قرار است اتفاقی رقم بخورد بدون حضور جمهوری اسلامی آن اتفاق رقم نخواهد خورد. به بیان دیگر ایران قوی، کابوس بزرگ دشمنان است و دشمن به‌دنبال این است که چنین ایرانی شکل نگیرد.

مردم‌گرایی، بستر ایستادگی و پایداری
انقلاب اسلامی ایران رویکرد مردمی دارد، طبقه‌ای نیست و مربوط به جریان خاصی نیست. بلکه از اساس مردمی است؛ بنابراین تا زمانی که مردم در صحنه باشند هیچ توطئه‌ای نمی‌تواند کارگر افتد. در واقع مردم امنیت را بر آنارشی ترجیح می‌دهند. آنها روند دخالت دشمنان را در عراق و سوریه دیده‌اند و می‌دانند که ایران قوی و امن در سایه تکیه بر ارزش‌های انقلاب میسر است. دشمنان امروز می‌خواهند در سایه به راه انداختن آشوب‌ها قوی بودن، امن بودن و اقتدار را از ما بگیرند و البته به تعبیر رهبر معظم انقلاب چنین غلطی را نمی‌توانند بکنند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید