• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 30 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16763
+
-

شهرک‌های جدید تبریز خالی مانده‌اند

یادداشت

غلامرضا نادری| کارشناس مسکن:

چند سال پیش، ساخت و سازهای گسترده‌ای در شرق، شمال شرقی و غرب تبریز با استقبال شهروندان تبریزی انجام شد. همزمان با شهروندان، مسئولان برای کلنگ‌زنی پروژه‌های شهری و خدماتی با یکدیگر رقابت می‌کردند و ده‌ها پروژه عمرانی و شهری در این شهرک‌ها اجرا شد که فقط تا همان مرحلۀ کلنگ‌زنی پیشرفت کرد. 

ساخت و ساز در شرایطی در این شهرک‌ها رونق یافته که این مناطق شهری از وجود زیرساخت‌هایی مانند فاضلاب بی‌بهره مانده‌اند. در نتیجه، با گذشت چند سال، عطش فعالان مسکن در این مناطق فروکش کرد و انبوهی از واحدهای مسکونی بدون سکنه در این شهرک‌ها بر جا ماند. مسئولان شهری وعده داده بودند با تکمیل زیرساخت‌ها و صدور سندهای رسمی، زندگی در این مناطق خیلی زود رونق یافته و ساخت و ساز در این منطقه گسترش یابد، اما این وعده پس از گذشت چند سال محقق نشده است. یکی از دغدغه‌های شهروندان، جاری شدن زندگی در این شهرک‌ها است که اکنون ساکنان چندانی ندارند.

اغلب خانه‌های احداث شده در این مناطق خالی از سکنه هستند و شهروندان نگران اتلاف سرمایه‌های خود در این شهرک‌ها هستند. از دیگر مشکلات، صادر نشدن سندهای رسمی و بلاتکلیفی شهروندان برای دریافت سند رسمی از مراجع ذی‌صلاح است. این مشکل موجب کاهش شدید قیمت املاک و رکود بیش از پیش خرید و فروش مسکن در برخی از این شهرک‌ها شده است. معاملات محدود هم در مورد خانه‌های خالی و زمین‌هایی صورت می‌گیرد که زندگی و فعالیت شهری در آنها جریان ندارد. اغلب خریداران ساکن تبریز هستند و فقط برای انجام معاملات به این شهرک‌ها رفت و آمد می‌کنند.

از سوی دیگر نبود زیرساخت‌های زندگی شهری موجب شده است مالکان واحدهای مسکونی نتوانند در این شهرک‌ها زندگی کنند. نبود فروشگاه‌های مواد غذایی کافی و خدمات درمانی، تفریحی و حمل و نقل شهری کافی موجب شده است زندگی در این مناطق متوقف شود. البته اغلب خدمات زیرساختی اولیه مانند آب و برق و گاز در این شهرک‌ها فراهم شده است اما برای روان شدن زندگی عادی در این مناطق، وجود این زیر‌ساخت‌ها کافی نیست. صدها واحد مسکونی در این شهرک‌ها ساخته شده که برخی از خانه‌های آن از حدود 10 سال پیش خالی از سکنه هستند.

عمر مفید این خانه‌ها در حال گذر است و مالکان نمی‌توانند از سرمایه خود بهره‌ای ببرند. در حال حاضر شهرک‌هایی مانند خاوران و مرزداران در شرق تبریز و صیاد شیرازی در غرب این شهر با این مشکلات دست به گریبان هستند. عده‌ای معتقدند احداث خانه‌های مسکن مهر موجب رکود این شهرک‌ها شده است. با توجه به قیمت متفاوت زمین و مسکن در این شهرک‌ها و همچنین نزدیکی آن‌ها به مرکز تبریز که مزیتی مضاعف است، نمی‌توان پذیرفت که واحدهای مسکن مهر بر رکود شهرک‌ها اثر داشته است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید