• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 30 بهمن 1398
کد مطلب : 95475
+
-

خودروسازها از اجرای قانون هوای پاک عقب مانده‌اند

خودروسازها هنوز هم از اجرای کامل قانون هوای پاک طفره می‌روند و به‌رغم آنکه تنها یک‌ماه از مهلت آنها برای تولید خودروهای یورو  5 و اجرای قانون باقی است، هنوز و به‌رغم آنکه یک‌سال زمان داشتند اقدام جدی در ارتقای خودروهای یورو 4به یورو  5انجام نداده‌اند.
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز به نقل از رئیس آن سازمان اعلام کرده است که قانون هوای پاک برای خودروسازها بار دیگر به تعویق نخواهد افتاد.
به گزارش ایسنا، براساس ماده 4قانون هوای پاک قرار بود از ابتدای سال ۹۸ فروش خودروهای یورو ۴ ممنوع شود و خودروسازان پیش از اقدام به فروش نسبت به دریافت مجوزهای آلایندگی و استانداردهای یورو ۵ اقدام کنند اما بنابر درخواست خودروسازان اجرای این قانون تا سال ۹۹ به تعویق افتاد و اکنون درحالی‌که خودروسازان تنها یک‌ماه برای دریافت مجوزهای یورو ۵ فرصت دارند و تعدادی از محصولات خود را نیز برای سال آینده پیش‌فروش کرده‌اند، هنوز اقدامی برای ارتقای استانداردها انجام نداده‌اند. براساس آخرین آمار سازمان حفاظت محیط‌زیست از ۱۰۰ خودرویی که مجوز سازمان محیط‌زیست را دارند، ۴۸ مدل یورو ۴ هستند.
مسعود تجریشی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در این‌باره گفته است: خودروسازها برای ارتقای استاندارد خود به یورو ۵ بهانه سوخت می‌آورند و می‌گویند که با سوخت یورو ۴ نمی‌توانند خودروی یورو ۵ تولید کنند.
او گفت: این موضوع بهانه خودروسازها برای تمکین نکردن از قانون است؛ چون هم‌اکنون در برخی از کشورهای دنیا مانند استرالیا، مکزیک و شیلی خودروی یورو ۵ تولید می‌شود؛ درحالی‌که سوخت آنها یورو ۴ است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید