• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 2 مرداد 1401
کد مطلب : 166727
+
-

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری عنوان کرد

عقب‌ماندگی در صنعت گردشگری

گپ
عقب‌ماندگی در صنعت گردشگری

گردشگری صنعت است؛ صنعتی که در دنیای کنونی نقش و جایگاه مهمی در اقتصاد کشورها دارد. امروزه اکثر کشورهای اروپایی و حتی آسیای شرقی با استفاده از حداقل ظرفیت‌هایشان موفق به رونق این صنعت و بهبود شرایط اقتصادی شده‌اند اما در ایران با وجود ظرفیت‌های خوب توریستی در صنعت گردشگری موفق نبوده‌ایم. به‌گفته مهرشاد کاظمی، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران، شاخص‌های گردشگری وجود دارد اما در صنعت گردشگری جایگاه 110 را داریم. او در گفت‌وگو با همشهری دلایل عدم رونق گردشگری در پایتخت را تشریح کرد که در ادامه می‌خوانید.

گردشگری چندسال است که به یک صنعت آن هم از نوع پول‌ساز تبدیل شده است؟
اکثر کشورهای دنیا طی 10 تا 15سال اخیر با برنامه‌ریزی درست و استفاده اصولی از ظرفیت‌هایشان در شهرهای بزرگ موفق به رونق و توسعه صنعت گردشگری شدند. به‌عنوان مثال کشور ترکیه موفق شده با استفاده از ابزارهای نوین، گردشگری نوین را در شهرهای استانبول، آنکارا، وان و... رونق دهد و اکنون بخش زیادی از درآمد کشور از راه صنعت گردشگری تأمین می‌شود.

چرا طی این سال‌ها نتوانستیم این صنعت را در تهران رونق دهیم؟
به‌طورکلی گردشگری شاخص‌هایی (حمل‌ونقل، اسکان، پذیرایی و...) دارد که در این بخش رتبه30 داریم اما در بهره‌برداری و استفاده از آنها موفق عمل نکردیم و جایگاهمان 110 است. باید تلاش کنیم باتوجه به ظرفیت‌ها این جایگاه را ارتقا دهیم. باید پذیرفت در این حوزه عقب هستیم، چراکه هم سرمایه‌گذاری کمتر صورت‌گرفته و هم دانش صنعت گردشگری نداریم؛ بنابراین با استفاده از دانش و تجربه کشورهای موفق مانند هند و ترکیه و... می‌توانیم در مسیر توسعه و رونق گردشگری قدم بگذاریم.

در گردشگری داخلی موفق بوده‌ایم؟
در مسافرپذیری یا همان گردشگری داخلی شرایط خوبی داریم اما در بخش گردشگری خارجی موفقیتی نداشته‌ایم. به‌هرحال از طریق گردشگری خارجی می‌توان ارز وارد کشور کرد، همینطور زمینه اشتغال فراهم می‌شود و از این‌رو حائز اهمیت است.

در این حوزه تجارب کدام کشورها مؤثرتر است؟
قطعاً تجارب کشورهایی که با ما قرابت فرهنگی دارند، مؤثرتر خواهد بود که در این میان تجارب کشورهای هند و ترکیه کمک‌کننده است.

آیا زیرساخت‌ها برای رونق صنعت گردشگری فراهم است؟
ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ها فراهم است اما عدم‌ موفقیت در این صنعت به نقص در مدیریت، دانش و آگاهی مربوط می‌شود. در تهران فرودگاه، جاده و شبکه حمل‌ونقل وجود دارد. بیش از 200موزه و 350خانه ارزشمند ملی و... داریم. برای استفاده از این امکانات نیاز به یک دانش و همدلی و همراهی است. برخی از ابنیه‌ها، موزه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری در اختیار میراث، تعدادی متعلق به شهرداری و بعضی هم مال سایر ارگان‌ها ازجمله سازمان زیباسازی و... است. همین خلأ مدیریتی سبب شده ارگان‌ها همپوشانی و هم‌افزایی نداشته باشند و هر یک کار خود را انجام دهند. بنابراین برای موفق شدن در رونق صنعت گردشگری نیازمند مدیریت یکپارچه هستیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید