گردشگری ارزان؛ حلقه گمشده توسعه فضاهای گردشگری شهری
حمیدرضا حاجوی-شهردار منطقه 22
تهران نهتنها پرهیاهوترین شهر کشور بلکه یکی از شلوغترین شهرهای دنیا بهحساب میآید؛ آلودگی هوا، آلودگی صوتی، ترافیکی و ... موجب شده تا بسیاری پایتخت را تنها از این منظر بنگرند. برکسی پوشیده نیست که این روزها شرایط اقتصادی جامعه موجب شده سفر از تهران به شهرهای دیگر هزینه قابلتوجهی در برداشته باشد، اما در پایتخت مکانهای بسیار مناسب گردشگری وجود دارد که محیط مناسبی برای گشت نیمروزی خواهد بود؛ بهعبارتی میتوان گفت حلقه گمشده تهران پدیده گردشگری ارزان است؛ در حالی که مکانهای گوناگونی برای رونق این امر فراهم شده است؛ بهویژه منطقه 22بهعنوان دروازه تهران جدید، بهدلیل وجود محیطهایی مانند بوستانهای جنگلی چیتگر، آبشار تهران، جوانمردان، خرگوش دره، لتمان کن، سمنها، ریحانه، باغ گیاهشناسی، مجموعه دریاچه شهدای خلیجفارس، مجموعه ورزشی آزادی و ... به قطب گردشگری شهر تهران تبدیل شده است و روزانه هزاران نفر از شهروندان تهرانی و هموطنان از این مراکز استفاده میکنند. با وجود 2هزار و 900هکتار فضای سبز و انبوهی از مراکز تفریحی، بستر توسعه گردشگری شهری با هزینه کم در این پهنه غربی تهران کاملا مهیاست. از سوی دیگر در جغرافیای حریم شمال غرب تهران 8روستا ازجمله روستاهای وردیج و واریش قرار دارد که با جاذبههای توریستی کمک بسزایی به گردشگری شهری ارزانقیمت خواهد کرد. ناگفته نماند کمبود شهر بازی ویژه و استاندارد در کلانشهری مانند تهران برای تفریح 3 گروه سنی کودکان، نوجوانان و جوانان برای توسعه گردشگری شهری احساس میشود. در این راستا باید اقداماتی با مشارکت بخش خصوصی و حمایتهای مدیریت شهری انجام شود.
برای توسعه گردشگری شهری ارزان که حلقه گمشده تهران بهحساب میآید، در مرحله نخست باید جاذبههای گردشگری از طریق رسانهها و بیلبوردهای شهری به عموم مردم معرفی شود. بهدلیل وجود 55کیلومتر مسیر بزرگراهی در منطقه22 و تردد مسافران 11استان شمالی و غربی کشور از 2 آزادراه تهران- شمال و تهران- کرج روزانه حجم وسیعی از مسافران از این منطقه تردد دارند که خود این کار به توسعه گردشگری در این منطقه کمک خواهد کرد یا میتواند توقفگاه مناسبی برای هموطنان حین عبور از پایتخت باشد. دومین نکته که حیاتیترین موضوع در توسعه گردشگری بهحساب میآید؛ خدماترسانی ارزان است که متولیان توسعه گردشگری چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی باید در این زمینه اقدام کنند، اما سومین نکته این است که در تمامی مراکز گردشگری دنیا، در مرحله نخست به حملونقل آسان توجه میشود. هماکنون خط 5مترو در جنوب منطقه، 4ایستگاه دارد که قرار است خط 10با ایجاد 12ایستگاه در منطقه 22راهاندازی شود تا چشمانداز توسعه گردشگری دروازه غربی پایتخت در آینده محقق شود.