• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 6 تیر 1401
کد مطلب : 164481
+
-

کمبود 121 فضای آموزشی برای دانش‌آموزان استثنایی ایران

رئیس سازمان دانش‌آموزان استثنایی در نشست مشترک سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و سازمان نوسازی و تجهیز مدارس اعلام کرد: «علاوه بر ۱۵۵‌مدرسه در حال ساخت برای دانش‌آموزان استثنایی کشور، لازم است ۱۲۱‌فضای آموزشی دیگر هم متناسب با شرایط دانش‌آموزان استثنایی ایجاد شود.»
حمید طریفی حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه توفیق خدمت به ۱۴۲‌هزار دانش‌آموز استثنایی را داریم، گفت: «قطعا دانش‌آموزان استثنایی هم مانند دیگر دانش‌آموزان در آبادانی کشور نقش دارند و سرنوشت آنان برای ما هم مهم است؛ به همین دلیل بعد از حدود 3دهه خدمت‌رسانی مخصوص به این دانش‌آموزان جایگاه خوبی را در بین کشورهای جهان داریم.»
طریفی‌حسینی سختی دسترسی به مدرسه را یکی از مشکلات برخی از دانش‌آموزان استثنایی برای تحصیل دانست و گفت: «تلاش ما بر این است که این دانش‌آموزان در مدارس عادی حضور پیدا کنند. برخی ‌دانش‌‌آموزان استثنایی مثل دانش‌آموزان نابینا یا کم‌شنوا امکان حضور در مدارس عادی را دارند که تنها   آماده‌سازی‌ این مدارس عادی برای آنان لازم  است. اما برای دانش‌آموزانی که با مشکل ذهنی مواجه هستند، باید مدارس خاصی ایجاد شود.»
رئیس سازمان مدارس استثنایی کشور افزود: «ما حدود ۱۵۵مدرسه ویژه دانش‌آموزان استثنایی را در حال ساخت داریم که شامل ۱۰۰‌مدرسه و فضای تحصیلی، ۱۷‌فضای توانبخشی، 4مرکز جامع تشخیص و 5مرکز ویژه یادگیری است.» او افزود: «استانداردهای مورد نیاز برای ساخت مدارس ویژه دانش‌آموزان استثنایی تعیین شده و در اختیار مسئولان سازمان نوسازی قرار گرفته است و آنان مطابق با استانداردهای اعلامی در حال تکمیل مدارس ویژه دانش‌آموزان استثنایی هستند.»
طریفی حسینی با بیان اینکه خیران بیش از ۷۰‌درصد مدارس مورد نیاز دانش‌آموزان استثنایی را می‌سازند، گفت: «این عدد در ساخت مدارس عادی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد است. در آموزش و پرورش استثنایی در خراسان رضوی حتی بیش از ۸۰ درصد مدارس توسط خیرین ساخته شده است؛ سازمان نوسازی هم بخشی از ساخت مدارس را با شیوه مشارکتی و ترکیبی ساخته است که بخشی از هزینه‌ها را خیران دادند. برخی از پروژه‌های در حال ساخت برق شیراز را خیران به‌عهده داشته و برخی مشارکتی بودند.» حسینی با اشاره به پویش آجر به آجر گفت: «پویشی که سازمان نوسازی و خیران تحت عنوان پویش آجر به آجر راه‌اندازی کرده‌اند، در راستای تکمیل ۸‌پروژه ناتمام مدارس استثنایی بوده است که برخی از آنان در مناطق محروم بوده و در اولویت هستند و میزان پیشرفت آنان نیز بین ۵۰ تا ۸۰‌درصد بوده است و می‌توان با اعتباری که از این پویش به‌دست می‌آید، این مدارس را تکمیل کرد.» رئیس سازمان مدارس استثنایی کشور گفت این 8پروژه در استان‌های البرز، خراسان شمالی، هرمزگان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، شهرستان‌های استان تهران و استان بوشهر هستند. /مهر

این خبر را به اشتراک بگذارید