• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 25 خرداد 1401
کد مطلب : 163370
+
-

تورم واردات بیشتر و صادرات کمتر شد

تورم
تورم واردات بیشتر و صادرات کمتر شد

مرکز آمار ایران اعلام کرد که در زمستان سال گذشته شاخص قیمت کالاهای وارداتی یا هزینه تمام ‌شده آن براساس داده‌های ریالی به 53.2درصد رسیده که نسبت به پاییز پارسال 4.7درصد بر هزینه‌های واردات افزوده شده است. این در حالی است که زمستان پارسال شاخص قیمت کالاهای صادراتی نسبت به فصل قبل ٢٠، ١درصد بوده که در مقایسه با فصل پاییز همان سال حدود 11درصد کاهش را نشان می‌دهد.

تورم در مسیر واردات
این گزارش می‌افزاید تورم کالاهای وارداتی براساس داده‌های دلاری در زمستان سال گذشته 12درصد برآورد شده که نسبت به فصل قبل آن تنها یک‌دهم‌درصد کاهش را نشان می‌دهد. در زمستانی که گذشت بالاترین نرخ تورم فصلی در بخش ریالی مربوط به گروه کالاهای چربی‌ها و روغن حیوانی و نباتی به میزان 4.5درصد و بالاترین نرخ تورم هم در گروه ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی، ادوات برقی به میزان 56.4درصد به ثبت رسیده این درحالی است که تورم کالاهای وارداتی مربوط به گروه پوست خام، چرم و پوست‌های نرم و تولیدات، منفی 6.7درصد برآورد شده است.
تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه کالاهای وارداتی به کشور در فصل سرد سال گذشته به‌صورت ریالی 29.2درصد نسبت به فصل پاییز رشد کرده و از نظر دلاری شاخص تورم کالاهای وارداتی به 53.7درصد رسیده که نسبت به فصل پاییز همان سال تنها 1.2واحد درصد کاهش داشته است. براساس این روایت رسمی در 4فصل منتهی به زمستان 1400نرخ تورم سالانه کالاهای وارداتی 6.5درصد به‌صورت ریالی و 6دهم واحد درصد به‌صورت ارزی کاهش داشته است.

کاهش تورم در جاده صادرات
به گزارش همشهری، در فصل زمستان١٤٠٠، تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی(مبتنی‌بر داده‌های ریالی) نسبت به فصل قبل ٢٠، ١درصد اعلام شده که نسبت به تورم فصلی پاییز حدود 11واحد کاهش داشته است. البته از نظر ریالی تورم صادراتی ایران در زمستان نسبت به پاییز سال قبل تنها 2.5واحد درصد کم شده است. کمترین نرخ تورم فصلی صادرات در بخش ریالی به‌گفته مرکز آمار مربوط به گروه فلزات معمولی و مصنوعات آنها به میزان ٤.٣درصد و بیشترین نرخ مربوط به گروه مروارید طبیعی یا پرورده، سنگ‌های گرانبها یا نیمه‌گرانبها به میزان ٤٨.٩درصد بوده است.
این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه کالاهای صادراتی به‌صورت ریالی در زمستان سال گذشته به 116درصد رسیده که نسبت به فصل پاییز 23.3درصد کمتر شده و از نظر دلاری هم شاخص قیمت کالاهای صادراتی ایران در زمستان سال قبل به 5.8درصد رسیده که 8.7درصد نسبت به فصل قبل آن کمتر شده است. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که فعالان صنعت عینک‌سازی، عکاسی و سینما در زمستان سال گذشته با بیشترین رشد قیمت کالاهای وارداتی مواجه شده‌اند چرا که هزینه واردات گروه کالاهای آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی و سینماتوگرافی در زمستان سال1400 نسبت به زمستان سال1399 رشدی 395درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که گروه کالاهای مواد پلاستیکی تنها 16.2درصد تورم وارداتی را تحمل کرده است.
مرکز آمار می‌گوید: تورم سالانه در زمستان پارسال کالاهای صادراتی به صورت ریالی 143درصد بوده که نسبت به پاییز همان سال 26.9درصد کمتر شده و به‌صورت دلاری هزینه کالاهای صادراتی ایران 11.6درصد رشد کرده که نسبت به فصل قبل آن تنها 6دهم درصد کاهش را نشان می‌دهد. کمترین نرخ تورم سالانه در بخش ریالی مربوط به واردات گروه پوست خام، چرم، پوست‌های نرم و اشیای ساخته شده از این مواد به میزان 26.7درصد و بیشترین نرخ مربوط به گروه آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی، سینماتوگرافی به میزان 497درصد بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید