• پنج شنبه 27 شهریور 1404
  • الْخَمِيس 25 ربیع الاول 1447
  • 2025 Sep 18
پنج شنبه 27 شهریور 1404
کد مطلب : 263259
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/APPj1
+
-

انتظار در ایستگاه های مترو کمتر می شود

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران از عملکرد حمل‌ونقل ریلی پایتخت می‌گوید

گزارش
انتظار در ایستگاه های مترو کمتر می شود

مهدی اسماعیل‌پور  | روزنامه‌نگار 

متروی تهران یا همان شهر زیرزمینی پایتخت به اندازه یک‌شهر بزرگ با موضوعات و مسائل مختلف روبه‌رو است. این شهر بزرگ در تمام جهات گسترده شده و میلیون‌ها نفر در آن رفت‌وآمد می‌کنند. مسعود لطفی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران درباره موضوعات و موارد مختلف ازجمله دستفروشان و خرابی پله‌برقی‌ها توضیحات مفصلی ارائه کرده است که در ادامه می‌خوانید. 

رایگان برای محصلان در هفته اول مهر 
مثل سال‌های گذشته امسال هم به دانشجویان و دانش‌آموزان در هفته اول به‌صورت رایگان خدمت‌رسانی می‌شود. دانش‌آموزان و دانشجویان در تمام ایستگاه‌های مترو می‌توانند با معرفی خودشان به‌صورت رایگان از گیت‌ها عبور کنند. همچنین اگر همراهی لازم از طرف آموزش‌وپرورش و آموزش عالی صورت بگیرد، برای یک سال دانشجو و دانش‌آموز کارت نیم‌بها صادر می‌کنیم. 

با مترو زودتر به مقصد می‌رسید 
با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید و افزایش حجم سفرهای درون‌شهری، شرکت بهره‌برداری متروی تهران برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده است. در نگهداری، بازسازی و بهسازی ناوگان سعی کرده‌ایم سرفاصله حرکت قطارها به‌گونه‌ای باشد که در خطوط اصلی یک تا ۴ با فاصله 5دقیقه و در خطوط ۶ و ۷ با فاصله حدود ۱۲دقیقه به مسافران خدمت‌رسانی کنیم. همچنین قطار پشتیبانی هم پیش‌بینی شده و اگر نیاز باشد، در زمان‌های پیک این قطار را وارد خطوط می‌کنیم. زمان آغاز فعالیت مترو متناسب با اطلاعیه‌های دولت است. طبق آخرین اطلاعیه ساعت حرکت قطارها ۴:۳۰صبح است و به محض اینکه دولت شروع کار ادارات را تغییر دهد، زمان آغاز حرکت قطارها را به همان ساعت ۵:۳۰ تغییر می‌دهیم. 

رضایت مسافران از عملکرد مترو
چند کار خوب در متروی تهران انجام می‌شود، ازجمله اینکه در شاخص‌های مختلف هر‌ماه یک نظرسنجی علمی و دقیق توسط شرکت بهره‌برداری مترو از مسافران صورت می‌گیرد. یک سؤال عمومی در این نظرسنجی وجود دارد و از مسافران می‌پرسند چنددرصد از متروی تهران رضایت دارند؟ طبق این نظرسنجی‌ها میانگین میزان رضایتمندی مسافران بالای ۸۰درصد است و حتی در ماه قبل این میزان به ۹۵درصد رسیده بود. متروی تهران در شاخص‌های جهانی نه‌تنها شرایط قابل‌قبولی دارد که جزو متروهای بسیار خوب محسوب می‌شود. 

۲میلیون سفر روزانه در متروی تهران
مترو یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است. شبکه متروی تهران امروز حدود ۳۰۰کیلومتر طول، ۱۶۰ایستگاه و ۷خط فعال دارد. بهره‌برداری از متروی تهران ۳۶۵روزه و ۲۴ساعته است و روزانه بالغ بر ۲میلیون سفر از طریق آن انجام می‌شود. برای اینکه ارائه این حجم از خدمات را بهتر متوجه شویم، باید توجه داشته باشیم که از مجموع ۳۱استان کشور، ۱۷استان ازجمله یزد و سمنان جمعیتی کمتر از ۲میلیون نفر دارند. 

۹۹درصد پله‌های برقی فعال است
۱۳۲۲دستگاه پله‌برقی در ایستگاه‌های متروی تهران وجود دارد و بیش از ۹۹درصد پله‌برقی‌های مترو در روز فعال و آماده‌به‌کارند که حتی در استانداردهای جهانی هم آمار خوبی محسوب می‌شود. به‌طور مثال این میزان در متروی شیکاگو ۹۵درصد است. آمار خرابی پله‌های برقی روزانه اعلام می‌شود و می‌توانیم به تفکیک بگوییم در چه روزی کدام‌یک خراب و غیرفعال بوده است.

ویژگی‌های خوب متروی تهران 
متروی تهران ویژگی‌های بسیار خوبی دارد. برای مثال نظافت متروی تهران مثال‌زدنی است، یا نوع برخورد کارکنان با مردم و مسافران خوب است. در زمان‌بندی، حوادث ریلی که مترو مقصر باشد و... نیز جزو بهترین‌ها در بین متروهای جهان هستیم. این ویژگی‌های مثبت را باید دید و قابل تقدیر هستند. البته معایبی هم وجود دارد و باید نگاه اصلاحی هم داشته باشیم. روزی یکی دو ساعت در ایستگاه‌های مترو وقت می‌گذارم و با شرایط و مشکلات آنها کاملاً آشنا هستم. 

حل معضل دستفروشی در مترو
حضور دستفروشان در مترو تبدیل به یک مشکل و معضل شده است. دستفروشان با اقداماتی مانند جلوگیری از بسته‌شدن درهای واگن‌ها حتی در ارائه خدمات اختلال ایجاد می‌کنند و حرکت قطارها گاه به تأخیر می‌افتد. در کنار اینها بحث محصولات تقلبی، کشیدن مبالغ بیشتر از کارت مردم و کلاهبرداری را هم داریم. در همین رابطه تاکنون شکایت‌هایی به ارزش حدود ۹۰۰میلیون تومان از طرف مردم علیه دستفروشان ثبت شده است. عمده دستفروشان شناسنامه‌دار شده‌اند و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تهران به آنها فضا و غرفه می‌دهد، اما دستفروشان مترو قبول نمی‌کنند و به خارج از قطارهای مترو نمی‌روند. دلیلش هم حجم جمعیت و مشتری است. مثلاً فقط در یک ایستگاه روزی بالغ بر ۳۰۰هزار نفر تردد دارند. دستگاه پُز (pos) دستفروشی در مترو را بررسی کرده بودند و مشاهده شده بود که فقط در یک‌روز ۱۵۰میلیون تومان در آن کارت کشیده‌اند! دستفروشی در مترو یک ناهنجاری است که باید با تدبیر آن را حل کنیم و نباید جنجال‌سازی شود. بخشی از حل‌شدن این موضوع همکاری تمام مردم را طلب می‌کند که از آنها خرید نکنند. درباره دستفروشان اتباع هم باید تأکید کنم که طبق قانون اجازه فعالیت ندارند. 



 

این خبر را به اشتراک بگذارید