• سه شنبه 2 اردیبهشت 1404
  • الثُّلاثَاء 23 شوال 1446
  • 2025 Apr 22
چهار شنبه 25 خرداد 1401
کد مطلب : 163321
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Kr0EJ
+
-

قلب در منظومه حکمت اسلامی

کتاب اندیشه
قلب در منظومه حکمت اسلامی

اهالی اندیشه انسان‌شناسی فلسفی را مبتنی بر مهم‌ترین بخش وجودی انسان یعنی عقل می‌شناسند. از این‌رو برخی معتقدند این انسان‌شناسی به‌طور محسوس و مؤثری از «قلب» به‌عنوان جایگاه محبت و نفرت غفلت ورزیده است. در همین راستا کتاب «قلب در منظومه حکمت اسلامی»، به بررسی انتقادی انسان‌شناسی فلسفی نشسته و چند پرسش مهم را دنبال می‌کند: فلسفه اسلامی با وجود سهم بسزایی که در انسان‌شناسی دارد، تا چه اندازه در تحلیل حقیقت قلب انسانی عمل  کرده است؟ چه توصیف و تبیینی از حقیقت قلب معنوی دارد؟ قلبی که مهبط عشق و میل و نفرت است در فلسفه اسلامی چگونه وصف می‌شود؟ چه ابعاد و آثاری پیدا می‌کند؟ فلاسفه اسلامی ذیل عنوان «عقل» برای قوه اندیشیدن مباحثی را طرح  کرده‌اند؛ آیا با قلب معنوی و عاطفی نیز چنین مواجهه‌ای داشته‌اند؟ سپس برای تفهیم و پیگیری این پرسش‌ها، بخشی از کتاب به توضیح واژگان مرتبط مانند «روح»، «عقل» و «قلب» از دیدگاه هر 3 مکتب فلسفی و بزرگان آن پرداخته و در بخش دیگری «قلب» در منظومه حکمت اسلامی طی 2 فصل با عناوین کلی «بررسی جایگاه قلب در مبحث علم‌النفس» و «طبقه‌بندی حکما از قلب در سایر مباحث حکمی» مورد بررسی قرار گرفته است. «قلب» با 3 شکل قلب طبیعی و قلب ادراکی و قلب معنوی در کلام فلاسفه و حکما و اهالی عرفان وجود دارد که مولف در فصل خاتمه و جمع‌بندی اذعان می‌کند انسان‌شناسی فلسفی با نادیده‌انگاشتن «قلب»، ناقص و ناکارآمد است و فلسفه برای جبران این نقیصه، باید منطقی برای ارتباط عقل و قلب طراحی نماید. این کتاب به قلم محمد متقیان و توسط انتشارات تمدن نوین اسلامی منتشر شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید