• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 19 خرداد 1401
کد مطلب : 162793
+
-

مرکل: چیزی برای عذرخواهی ندارم

آنگلا مرکل در نخستین مصاحبه پس از ترک قدرت از روابطش با مسکو و ولادیمیر پوتین دفاع کرد

جهان‌نما
مرکل: چیزی برای عذرخواهی ندارم

آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان، ضمن دفاع از تعاملاتی که با مسکو در دوره 16ساله حضورش در قدرت داشته، گفت چیزی برای عذرخواهی در مورد روسیه ندارد. او در نخستین مصاحبه مطبوعاتی پس از ترک قدرتش گفت که در تلاش برای پیشگیری از وقوع بحران کنونی در اوکراین کوتاهی نکرده و در مدیریت روابط با ولادیمیر پوتین موفق عمل کرده است.
مرکل که 6 ماه پیش قدرت را ترک کرده گفت در زمان به‌دست داشتن قدرت در کشورش، آنچه را که برای تبدیل‌نشدن وضعیت اوکراین به بحران کنونی لازم بوده انجام داده و خود را در این زمینه مستحق سرزنش نمی‌داند. او گفت: در سال 2014، زمانی که روسیه برای ضمیمه ‌کردن شبه‌جزیره کریمه نیروهایش را به منطقه فرستاد، آلمان هم در کنار دیگر کشورهای اروپایی به تحریم‌های بی‌سابقه علیه مسکو پیوست. مرکل درباره توافقنامه سال ۲۰۱۴ مینسک با روسیه گفت: «بسیار ناراحت‌کننده است که این توافقنامه جواب نداد، اما من خودم را سرزنش نمی‌کنم.»
مرکل که با شبکه تلویزیونی ARD گفت‌وگو می‌کرد، انتقادها به‌خاطر مخالفت او با عضویت اوکراین در ناتو در سال 2008 را رد کرد و گفت که اوکراین در آن زمان چندپاره بود و به عضویت در آوردن این کشور در ناتو به‌معنای اعلام جنگ غرب علیه روسیه به شمار می‌رفت. مرکل افزود تلاش داشته تا با این موضع از تشدید تنش با روسیه جلوگیری کند، به علاوه اینکه اعتقاد داشت اوکراین در آن زمان هنوز آمادگی لازم برای این کار را نداشته است. صدراعظم پیشین آلمان گفت: «اوکراین امروز با اوکراین آن روز بسیار متفاوت است؛ این کشور، یک کشور بی‌ثباتی بود که فساد آن ‌را فرا گرفته بود.»
آنگلا مرکل که اکنون 67ساله است، دوران کودکی خود را در آلمان شرقی و تحت سلطه کمونیسم گذرانده است. او در همان دوران به زبان روسی مسلط شد. تسلط او به زبان روسی باعث شد تا در 4دوره‌ای که به‌عنوان صدراعظم آلمان در قدرت حضور داشت، بتواند روابط دوستانه و نزدیکی با ولادیمیر پوتین برقرار کند. مرکل در واقع پل ارتباط میان غرب و روسیه بود. او در زمان ریاست بر دولت آلمان، بارها به‌دلیل حمایت از پروژه خط لوله گاز نورداستریم۲ که برای انتقال مستقیم گاز روسیه به آلمان طراحی شده‌ بود، مورد انتقاد آمریکا و دیگر کشورها قرار گرفت. این پروژه همزمان با بالاگرفتن تنش‌ها میان مسکو و غرب در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین از سوی اولاف شولتس، صدراعظم فعلی آلمان متوقف شد.
منتقدان مرکل همواره او را متهم می‌کردند که به‌دلیل پیگیری روابط تجاری با روسیه در آسیب پذیر کردن اقتصاد آلمان و وابستگی بیش از حد این کشور به نفت و گاز روسیه نقش داشته است. مرکل اما بار دیگر در گفت‌و‌گوی دیروز از سیاست خود برای توسعه تجارت با روسیه دفاع کرد و گفت: «اروپا و روسیه همسایه‌هایی هستند که نمی‌توانند یکدیگر را نادیده بگیرند.»

حمله به اوکراین اشتباه بزرگی بود
به گزارش یورونیوز، مرکل در عین حال با انتقاد از حمله روسیه به اوکراین گفت: هیچ توجیهی برای «حمله وحشیانه» پوتین به اوکراین وجود ندارد. او جنگ اوکراین را «اشتباه بزرگ» پوتین خواند و گفت: «او می‌خواهد اروپا را نابود کند. برای اتحادیه اروپا حفظ وحدتش در چنین شرایطی حیاتی است.» صدراعظم پیشین آلمان در پاسخ به سؤالی در مورد مدیریت بحران اوکراین و آینده جنگ تأکید کرد: «اگر ما همچنان به تاریخ نگاه کرده و بحث کنیم که کدام قسمت از قلمرو متعلق به چه‌کسی باشد، آن وقت فقط جنگ خواهیم داشت؛ این به هیچ وجه گزینه درستی نیست.»
مرکل در ادامه بیان کرد؛ برای ولادیمیر زلینسکی بیشترین احترام را قائل است و تحت‌تأثیر «شجاعت و شوری» که اوکراینی‌ها برای کشورشان می‌جنگند، قرار گرفته است. این سخنان در حالی ایراد می‌شود که آنگلا مرکل پس از حمله روسیه به اوکراین، فقط به ایراد موضعی کوتاه بسنده کرد و سکوت او از آن زمان تاکنون، برای بسیاری از منتقدانش خوشایند  نبوده است.

دیگر صدراعظم نیستم
2ماه قبل در جریان درگیری‌های شهر بوچا، در نزدیکی کی‌یف، رئیس‌جمهور اوکراین از مرکل دعوت کرد تا به این شهر برود و از گورهای دسته‌جمعی بازدید کند. زلینسکی آن زمان با انتقاد تند از مرکل گفت که این گورها نتیجه مخالفت‌های مرکل با عضویت اوکراین در ناتو در سال 2008 است.
آنگلا مرکل اما ترجیح داد به جای سفر به اوکراین، راهی ایتالیا شود. روزنامه پر تیراژ بیلد در آلمان پس از این سفر، تیتر جنجالی «من به بوچا دعوت شدم اما به فلورانس رفتم» را در صفحه نخست خود قرار داد. مرکل در مصاحبه دیروز خود که یک ساعت و نیم به‌طول انجامید، در پاسخ به این انتقاد گفت که می‌دانسته سفر به ایتالیا به جای اوکراین برای او جنجال به پا خواهد کرد اما برای روشن شدن اینکه دیگر صدراعظم نیست، به جای اوکراین به ایتالیا رفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید