• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 15 فروردین 1401
کد مطلب : 157034
+
-

چگونه مرکل به دنیای داستان راه یافت

گزارش
چگونه مرکل به دنیای داستان راه یافت

آرش نهاوندی- مترجم

آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان پس از بازنشستگی به‌عنوان یکی از شخصیت‌های کارآگاهی رمان‌های داوید زافیر به تحقیق درباره قتل‌هایی می‌پردازد که در روستای محل سکونتش رخ می‌دهد. به گزارش آیریش تایمز، در واقع او به‌دنبال اسرار قتل‌هایی مشابه جنایاتی است که در سریال «آدمکشان میدسامر» در یک محیط روستایی آرام رخ می‌دهد یا قتل‌هایی که خانم مارپل، کارآگاه زن مسن و خونسرد و با ذکاوت رمان‌های آگاتا کریستی موفق به کشف‌شان می‌شود. می‌توان گفت امروز با مطرح‌شدن آنگلا مرکل به‌عنوان اصلی‌ترین شخصیت یکی از رمان‌های جنایی، زمان جولان خانم مارپل در عرصه جنایی تقریبا به سر آمده است.

جرقه نگارش رمان
داوید زافیر درباره اینکه چگونه نگارش رمانی با اقتباس از شخصیت آنگلا مرکل در ذهنش جرقه زد، می‌گوید: در حال گفت‌وگو با یکی از مدیران نشر کتاب‌های خود درباره آینده آنگلا مرکل پس از ترک مقام صدراعظمی آلمان بودم. تقریبا در همین حول و حوش، در حال تماشای قسمتی از سریال جنایی «کلمبو» از تلویزیون بودم که در ذهنم برقی جرقه زد و تصمیم گرفتم رمانی جنایی با اقتباس از شخصیت آنگلا مرکل و رویدادهای زندگی وی پس از بازنشستگی بنویسم. نگارش این کتاب در دوره اوج شیوع کرونا ذهن من رابه‌خود مشغول کرد. تصور می‌کنم که داستان این کتاب چنان سرگرم‌کننده بود که ذهن بسیاری از خوانندگان را از وضعیت نامطلوب دوران شیوع کرونا نیز منحرف کرد.

مرکل آشکار و پنهان
داوید زافیر درباره ارائه شخصیتی جدید از مرکل در این کتاب می‌گوید: مهم‌ترین‌ مسئله برای من این بود که مرکل شخصیتی سیاسی بود که همه جا حاضر بود و ما نیز در طول یک‌ونیم دهه‌ با چهره و سخنان او آشنا شده بودیم. اما مسئله این بود که ما هیچ‌چیز از زندگی او نمی‌دانستیم، جز آنچه دفتر مطبوعاتی‌اش انتشار می‌داد، . به‌عنوان مثال ما نمی‌دانستیم علائق و سلایق مرکل چگونه است و فی‌المثل چگونه آشپزی می‌کند. بی‌آگاهی چندان از زندگی خصوصی مرکل برای من این فضا را مهیا کرد که بتوانم کتابی دوستانه و هم‌ذات‌پندارانه درباره وی بنویسم و او را در این کتاب به‌عنوان قهرمان اصلی مطرح کنم. در دوران فعالیت سیاسی بسیاری، مرکل را در زمینه اتخاذ سیاست‌های درست در اداره کشور دست‌کم می‌گرفتند؛ دقیقا همانطور که خانم مارپل شخصیت کتاب‌های جنایی آگاتا کریستی را در پیدا‌کردن اسرار قتل دست‌کم می‌گرفتند و این نقطه مشترکی میان این دو زن بود. از اینجا بود که به این نتیجه رسیدم که می‌توانم از خانم مرکل در قالب شخصیت یک کارآگاه میان‌سال و مسن و بازنشسته در کتابی جنایی استفاده کنم.

ترکیب رمان
داستان اول خانم مرکل ترکیبی است از رمان‌هایی که با مضمون «قاتل چه‌کسی است»، نوشته شده است. در این رمان همچنین فضای روستایی‌ آرام ترسیم شده و خانم مرکل را نیز یک دستیار دست و پاچلفتی همراهی می‌کند. همچنین در کتاب «خانم مرکل: قتل در اوکرماک»، به مسائل و موضوعاتی که جوامع مدرن دچار آن هستند، نظیر سیاست‌های جنسیتی و اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی پرداخته شده است. البته باید درنظر داشت که داستان کتاب در آلمان می‌گذرد و اشکالی ندارد پیچش داستانی‌ای مرتبط با نازی‌ها نیز وارد داستان شود. برای افزودن جنبه طنز به این داستان، خانم مرکل را با یک محافظ و یک سگ همراه کرده‌ایم تا قدری از خشکی حال و هوای مرسوم رمان‌های جنایی کاسته شود.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید