• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 19 خرداد 1401
کد مطلب : 162735
+
-

یکی از جنگل‌های زیبا و بکر نزدیک تهران که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند، جنگل لفور در سوادکوه است

نفس‌هایی چند میلیون ساله

نفس‌هایی چند میلیون ساله

مجتبی یارزمان

روزهای آخر هفته فرصتی استثنایی برای استراحت و فراغت از یک هفته کاری است. آخر هفته‌ها علاوه بر رفع خستگی کاری هفته، باید انرژی از دست‌رفته را هم مجدد احیا کرد و دوباره آماده شروع هفته کاری جدید شد. بنا به موقعیت و زمان و اقتضای هر آدمی، یک برنامه مشخصی برای حداکثر استفاده از این زمان تدارک دیده می‌شود و هر کسی به سمتی دل به جاده می‌زند. یکی راه کوه، یکی دریا، دیگری دشت و برخی هم جنگل را برای یک استراحت کوتاه انتخاب می‌کنند. اگر برای یک آخر هفته در تدارک رفتن به جنگل بودید، پیشنهاد ما جنگل لفور در استان مازندران و منطقه سوادکوه است. یک اکوسیستم بی‌نظیر و زیبا از درختان تنومند و سربه فلک کشیده که به‌راحتی می‌توان چندین ساعت زیر سایه آنها استراحت یا پیاده‌روی کرد. این جنگل یک طبیعت چند میلیون ساله را در خود جای داده و یک ذخیره بسیار ارزشمند برای منطقه و کشور محسوب می‌شود که وسعت نسبتاً خوبی هم دارد. در این منطقه علاوه بر جنگل، کلی آبشار، برکه، رودخانه و جاذبه دیدنی وجود دارد که هر کدام به تنهایی می‌تواند یکی از مقاصد مهم سفر به این منطقه باشد.

درباره جنگل لفور
جنگل‌های لفور میلیون‌ها سال قدمت دارند و به جنگل‌های هیرکانی نیز معروف‌اند. درختانی که در این جنگل رشد کرده‌اند از نوع بسیار ارزشمندی هستند که جنس چوب آنها به سرعت در حال کم‌شدن و از بین رفتن هستند. در جنگل لفور یکی از درختان ارزشمندی که وجود دارد، انجیر است که به وفور به چشم می‌خورد، اما با وجود قدمت چندمیلیون ساله با سرعت زیادی به سمت نابودی در حال حرکت است. بافت درختان در این جنگل به‌گونه‌ای است که به آنها درخت آهن هم گفته می‌شود؛ تنه این درختان به‌قدری محکم و تنومند است که در گذشته از آنها به جای تیرآهن، در ساخت و سازها استفاده می‌کردند که علاوه بر استقامت، از استحکام و عمر بالایی هم برخوردار بوده است. جنگل لفور در منطقه‌ای به‌نام سوادکوه و با مساحتی نزدیک به 8هکتار گسترانیده شده و با جاذبه‌ها و تنوع بالایی که دارد، در بین دوستداران طبیعت از اهمیت بالایی برخوردار است. در دل این جنگل به‌قدری مناظر بکر و طبیعی به چشم می‌خورد که می‌توان روزها در آنجا قدم زد و چرخید، بدون آنکه تکراری یا خسته شویم. البته این جنگل زیستگاه بسیاری از جانوران هم هست که ممکن است خطرناک باشد و حتماً توصیه می‌شود، بدون راهنمای محلی در دل جنگل حرکت نکنید. هرچند که تعداد حیوانات درنده به‌شدت کم است اما هنوز هم تعدادی از آنها در اینجا سکونت دارند و زیستگاه‌شان است. این نکته را هم بد نسیت بدانید که ما به قلمرو و زیستگاه آنها وارد شده‌ایم و آنها در خانه خودشان در حال زندگی هستند، پس وظیفه ماست که رعایت حال این حیوانات در حال انقراض را بکنیم.

گشت‌وگذار در دل لفور
در منطقه گردشگری لفور، دیدنی‌های زیادی وجود دارد که به‌راحتی می‌توان از آنها دیدن کرد. جنگل‌های لفور به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌شوند که مابین شیرگاه و پل‌سفید جای گرفته‌اند. در هر کدام از این پهنه‌ها کلی جاذبه طبیعی و تاریخی وجود دارد که به چند مورد از مهم‌ترین‌ها اشاره می‌کنیم. یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های این جنگل هفت‌آبشار تیرکن است که در یک محدوده نسبتاً کوچک اما زیبا در دل لفور قرار دارد. ارتفاع بلندترین آبشار در حدود ۹ متر است که منظره فوق‌العاده بکر و چشم‌نوازی دارد. مسیر دسترسی به هفت آبشار از روستایی به همین نام یعنی روستای تیرکن شروع می‌شود. فاصله این روستا تا نخستین آبشار حدود ۳ کیلومتر است و سایر آبشارها هم در امتداد این مسیر قرار دارند. مسیر دسترسی تقریباً جنگلی و دارای شیب نسبتاً زیادی است و لازم است حتماً با کفش مناسب و تجهیزات کامل برای پیمایش این مسیر اقدام کنید.

  پارک جنگلی آذررود
پارک جنگلی آذررود در واقع قسمتی از این جنگل است که دارای امکانات بیشتری است و تمام خانواده‌ها می‌توانند به‌راحتی این بخش از جنگل را برای اتراق انتخاب کنند. امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، آلاچیق و امکانات رفاهی در این پارک جنگلی فراهم شده و قابل استفاده برای عموم است. پارک جنگلی آذررود در مجاورت روستای نفت‌چال قرار دارد که برای رسیدن به آن کافی است از جاده شیرگاه وارد جاده گنج افروز شوید و مسیر را تا رسیدن به پارک جنگلی آذررود ادامه دهید.

  آبشار اسکلیم‌رود
آبشار اسکلیم‌رود یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های دیدنی جنگل کهنسال لفور است. این آبشار ۳۲ متری دارای صدها حوضچه آهکی است که منظره بسیار زیبا و بی‌نظیری دارد. مسیر دسترسی به آبشار اسکلیم رود از قسمت‌های مختلفی از جنگل عبور می‌کند و اگر اهل کمپ زدن در طبیعت هستید، می‌توانید روی این منطقه و در نزدیکی آبشار اسکلیم‌رود حساب کنید. البته توجه داشته باشید که برای ماندن در شب به فکر حیوانات وحشی مانند خرس و روباه هم باشید.

اقامت جنگلی
به لطف توسعه صنعت گردشگری در چند سال گذشته و فراگیر‌شدن مکان‌های اقامتی در مناطقی که از شهرهای دورتر هستند، جنگل لفور هم از این پیشرفت در امان نمانده و مکان‌های اقامتی و رفاهی زیادی در اطراف آن ساخته شده است. با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت و پلتفرم‌هایی که مکان‌های بومگردی اجاره می‌دهند، می‌توان کلی خانه و کلبه در اطراف این جنگل پیدا کرد که به‌راحتی در دسترس هستند و از امکانات نسبتاً مناسبی هم برخوردارند. کلبه‌هایی که در دل جنگل ساخته شده و کاملاً اختصاصی در اختیار خانواده قرار داده می‌شود یا اقامتگاه‌های بومگردی متنوعی که اتاق‌های سنتی و مدرنی را برای مشتریان‌شان تجهیز کرده‌اند. البته که این نوع اقامت برای عاشقان طبیعت همچنان جذاب نیست و این افراد کمپ زدن در دل جنگل و کوه و خوابیدن زیر سقف آسمان ستاره‌ای را به جای گرم و نرم ترجیح می‌دهند. در منطقه لفور و شهرستان‌های اطراف آن، بسیاری از روستاییان و برخی از اهالی با فروش محصولات سنتی و ارگانیک، چشم و امید کسب‌وکارشان به مسافران و گردشگران این منطقه است، پس هوای هم را داشته باشیم.


سد لفور
سد البرز یا سد لفور در قلب لفور واقع شده و دریاچه پشت این سد از زیباترین جاذبه‌های جنگل لفور است. بهترین مسیر برای دسترسی به سد البرز از شیرگاه به سمت جاده گنج‌افروز است البته که این جاده به‌دلیل مجاورت با دره کمی نیاز به احتیاط بیشتر دارد و بهتر است در ایام بارانی و زمانی که هوا مه‌آلود است، از مسیر جایگزین یعنی جاده شیرگاه بابل‌کنار به سمت سد البرز حرکت کنید. فضای اطراف سد البرز کاملا بکر و طبیعی است و بهتر است وسایل مورد نیاز برای کمپینگ را به‌صورت کامل همراه خود داشته باشید.

آبشار ترز
آبشار ترز یکی از جذاب‌ترین و زیباترین آبشارهای منطقه لفور است. آبشار ترز در قلب جنگل قرار گرفته و مسیر رسیدن به آن طوری است که باید از جنگل و رودخانه و ارتفاعات مختلفی عبور کنید و وقتی حسابی خسته شدید، یکباره به یک آبشار بسیار زیبا و جذاب برسید. برای رسیدن به آبشار ترز پس از رسیدن به انتهای جاده خاکی، باید ماشین را پارک و با کفش و تجهیزات مناسب طبیعت‌گردی و حتی کوهنوردی، وارد یک مسیر پیاده‌روی ۴۰ تا ۵۰ دقیقه‌ای شوید. اگر اهل کمپ زدن هستید این منطقه بسیار مناسب و زیباست.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید