
اتوبوسهای تازهنفس در پایتخت
تقویت ناوگان اتوبوسرانی مناطق با هدف ارائه خدمات بیشتر برای توسعه حملونقل عمومی تهران ادامه دارد

سعیده مرادی | روزنامهنگار
کمتر از 3هفته دیگر زنگ آغاز سال تحصیلی جدید در مدارس و مراکز آموزشی به صدا درمیآید. با توجه به افزایش چشمگیر تقاضای سفر در نیمه دوم سال، تقویت ناوگان حملونقل عمومی به یکی از اولویتهای اصلی مدیریت شهری تبدیل شده است. شهرداری تهران برای تقویت و آمادهسازی حملونقل عمومی برنامههای زیادی دارد و گامهایی در این زمینه برداشته شده که افزایش ناوگان اتوبوسرانی ازجمله آنهاست. در همین راستا ورود اتوبوسهای جدید به مناطق مختلف شهر شروع شده که آخرین مورد آن در منطقه یک بود.
بازطراحی ایستگاههای اتوبوس
یکی از اقدامات این حوزه، نوسازی ایستگاههای اتوبوس در مناطق است که این روند درحال اجراست. طراحی ایستگاههای اتوبوس براساس بافت هر منطقه بهگونهای انجام خواهد شد که هم فضایی دلنشین برای مسافران در انتظار اتوبوس باشد و هم نوع طراحی آنها نیز با منطقه و المانهای خاصش تناسب داشته باشد. طبق برنامه تا پایان سال بازطراحی همه ایستگاهها به پایان میرسد.
20 اتوبوس جدید در منطقه یک
در ادامه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در مناطق مختلف، اتوبوسهای جدید به خطوط اتوبوسرانی منطقه یک شهرداری وارد شدند. در همین راستا 20 اتوبوس با همکاری شرکت خودروسرویس شهر به خطوط اتوبوسرانی این منطقه ملحق شد و تعداد ناوگان اتوبوسرانی محدوده از ۹۵دستگاه به 115دستگاه رسید.
201 اتوبوس برقی در راه تهران
به جز اتوبوسهای دیزلی، با پیگیری مدیریت شهری ۲۰۱دستگاه اتوبوس برقی جدید در مسیر ترخیص و دریافت مجوز قرار دارند تا از ابتدای مهرماه فعالیت خود را در تهران آغاز کنند. درحال حاضر 189اتوبوس برقی در 15خط اتوبوسرانی فعال هستند که با ورود سری جدید اتوبوسهای برقی به ناوگان پایتخت، شمار اتوبوسهای برقی فعال تهران به ۳۹۰دستگاه میرسد.
ورود 70 دستگاه اتوبوس دیزلی
افزایش ناوگان تنها شامل منطقه یک نیست و در 3ماه نخست امسال ۷۰دستگاه اتوبوس دیزلی جدید تولید داخل با همکاری شرکتهای عقابافشان و اسنا به ناوگان تهران افزوده شده است که از این تعداد ۵۰دستگاه از طریق قرارداد با شرکت عقابافشان و ۲۰دستگاه هم از طریق قرارداد با شرکت اسنا تأمین شدهاند. بهگفته احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران قرار است در مهرماه 200دستگاه اتوبوس دوکابین از مجموع 400دستگاه خریداری شده برای فعالیت در خطوط بیآرتی وارد ناوگان شود.200دستگاه باقیمانده هم تا پایان سال وارد ناوگان خواهد شد.
بازسازی 327دستگاه اتوبوس
علاوه بر خرید و ورود اتوبوسهای جدید، تعمیر و بازسازی 327دستگاه اتوبوس هم در دست اجراست که تا پایان سال محقق میشود، بهطوریکه در این دوره از مدیریت شهری، تاکنون یکهزار و۶۰۸دستگاه اتوبوس خریداری و ۵۸۸دستگاه اتوبوس نیز بازسازی شده است. روی هم رفته ۲هزارو۱۹۶دستگاه اتوبوس در این دوره وارد خطوط اتوبوسرانی پایتخت شده است.
امیدوارم تعداد اتوبوسها بیشتر شود
سیدحسین رمضاننیا، شهروند: اغلب اتوبوسها در خطوط مختلف غیراز خطوط بیآرتی تا ساعت 9شب فعالند. از اقدامات شهرداری در راستای توسعه حملونقل عمومی تشکر میکنیم و امیدوارم با تداوم این روند شاهد افزایش خدماترسانی در خطوط مختلف باشیم.
کمتر در انتظار خواهیم ماند
محمد تهرانی، شهروند: افزایش اتوبوسهای جدید در پایانه افشار باعث کاهش زمان انتظار حرکت اتوبوسها میشود و مسافران مدت کمتری در انتظار میمانند. در گذشته گاهی زمان طولانی در انتظار آمدن و حرکت اتوبوسها میماندیم. امیدوارم با ورود اتوبوسهای جدید این مشکل رفع شود.
آمادگی اتوبوسرانی برای آغاز سال تحصیلی جدید
احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران:ناوگان اتوبوسرانی پایتخت در دوره ششم رشدی 3برابری را تجربه کرده است. این اقدامات بهویژه نوسازی و واردات اتوبوسهای برقی نشاندهنده توجه ویژه شهرداری و شورای شهر به نیازهای جامعه در زمینه حملونقل پاک و قابلاعتماد است. آمادگی کامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران برای بازگشایی مدارس و دانشگاهها فراهم شده است و با تحویل اتوبوسهای جدید دیزلی و برقی گام مهمی در ارائه خدمات ایمن، مطلوب و سازگار با محیطزیست برداشتهایم.
استاندارد شدن سرفاصله حرکت اتوبوسها
هادی حقبین، شهردار منطقه یک: 20دستگاه اتوبوس جدید در خطوط بین ایستگاههای شهید محلاتی - علم و صنعت، ازگل - میدان تجریش، میدان قدس - شهید دستواره، شهید افشار- میدان هفتم تیر خدماترسانی خواهند کرد. با اضافه شدن این تعداد، فاصله زمانی حرکت اتوبوسها در این خطوط مطابق استانداردهای سازمانی خواهد بود.