• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
سه شنبه 17 خرداد 1401
کد مطلب : 162525
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/OYWQr
+
-

عبور بزرگ‌ترین کشتی خودران جهان از پهنای اقیانوس آرام

یک کشتی غول‌پیکر خودران برای اولین بار توانست بیشتر از ۱۰ هزارکیلومتر را به صورت خودکار طی کند

حمل‌و‌نقل
عبور بزرگ‌ترین کشتی خودران جهان از پهنای اقیانوس آرام

پریسم کورج (Prism Courage) که یک تانکر گاز طبیعی بسیار بزرگ ۱۲۲هزار تنی است و توسط آویکوس، شرکت تابعه اچ‌دی هیوندای اداره می‌شود، به نوعی به نخستین کشتی بزرگی تبدیل شد که توانست بیش از ۱۰هزار کیلومتر را تحت کنترل خودکار در اقیانوس‌ بپیماید.
به‌گزارش وب‌سایت نیواطلس، این بار نخست نیست که یک کشتی می‌تواند به‌صورت خودکار مسیر خود را در دریاها و اقیانوس‌ها طی ‌کند. در اصل اگر یک کشتی ساده بادبانی که بادبان‌هایش به خوبی تنظیم  و دکل آن هم محکم شده باشد، می‌تواند بدون دخالت قطعاتی الکترونیکی حرکت درستی در مسیر داشته باشد.
کشتی‌های خودکار مورد بحث در این گزارش، توانایی تصمیم‌گیری و ایجاد مسیر درصورت نیاز را دارند. یک کشتی خودکار معمولی می‌تواند مسیر خود را حفظ کند. حتی در بهترین حالت برنامه‌ریزی‌شده به مواردی مانند ایستگاه‌های بین‌راهی و جریان‌های GPS واکنش نشان دهد، اما در نهایت یک کشتی خودمختار باید بتواند انواع مختلفی از خوانش‌های حسگر را درنظر داشته باشد و نه‌تنها در مورد نحوه پاسخ‌گویی تصمیم‌گیری کند، بلکه این کار را با توجه به قوانین جاده‌ای و دریایی انجام دهد.
کشتی خودکار پریسم کورج با پرچم کشور پاناما در یکم ماه مه (۱۱ اردیبهشت) بندر فری‌پورت، تگزاس را به مقصد پایانه‌ای در بریونگ (LNG Boryeong) در استان چونگچونگ کره‌جنوبی ترک کرد. این کشتی با گذشتن از کانال پاناما و از اقیانوس آرام در یک سفر ۳۳روزه به مقصد رسید.
 در نیمه دوم سفر، کشتی تحت کنترل سیستم ناوبری خودمختار HiNAS 2.0بود. این سیستم نه‌تنها کشتی را هدایت می‌کرد، بلکه به‌دنبال مسیرهای بهینه با بهترین سرعت براساس راه‌حل هوشمند یکپارچه سرویس جهانی هیوندای (ISS) برگرفته از هوش مصنوعی بود. این امر باعث ناوبری و همچنین درنظر گرفتن شرایط آب‌وهوا، ارتفاع موج و هشدار و جلوگیری قانونی از عبور کشتی‌های دیگر به‌صورت همزمان از مسیر آن می‌شد.
از دیگر مزایای سیستم  HiNAS 2.0 افزایش راندمان سوخت ۷درصدی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان ۵درصد بود. علاوه بر اینها، این کشتی بیش از صد بار در شناسایی کشتی‌های دیگر موفق بوده و از آنها دوری کرده است. در طول این سفر، پریسم کورج (Prism Courage) توسط اداره کشتیرانی آمریکا (ABS) و ثبت کشتیرانی کره (KR) برای تأیید عملکرد و پایداری کشتی تحت نظارت بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید