• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 4 خرداد 1401
کد مطلب : 161693
+
-

۳ مورد تست آبله میمونی در ایران منفی شد

موارد مشکوک در انستیتو پاستور بررسی می‌شود

سلامت
۳ مورد تست آبله میمونی در ایران منفی شد

مریم سرخوش؛ روزنامه‌نگار

با توجه به شیوع آبله میمونی در کشورهای اروپایی و آمریکایی، حالا وزارت بهداشت ایران هم موارد مشکوک با هر نوع علائم بثورات پوستی و تب را تست و به انستیتوپاستور ایران ارسال می‌کند. آبله میمونی توسط ویروس آبله میمونی ایجاد می‌شود که یکی از اعضای خانواده ویروس‌های آبله است. اگرچه شدت آن بسیار کمتر است و به‌گفته کارشناسان، احتمال سرایت کمی دارد، اما تعداد کشورهای درگیر با این بیماری در حال افزایش است. شمار بیماران هم به بیش از ۱۰۰نفر رسیده است. البته کارشناسان سازمان جهانی بهداشت سرایت ویروس
آبله میمونی از انسان به انسان را سخت و شیوع این بیماری در سطح گسترده را بعید می‌دانند؛ نکته‌ای که ابراهیم قادری، رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت هم به آن اشاره می‌کند و به همشهری می‌گوید: «بعید می‌دانم این بیماری به این زودی‌ وارد کشور شود، اما تمام آمادگی‌های لازم در این‌باره کسب شده و تمام مراکز درمانی و بهداشتی کشور در آمادگی هستند. البته موارد مشکوک به بیماری را داشتیم، اما با بررسی‌های انجام شده هر 3تست منفی شد و تا‌کنون هیچ موردی از ابتلای قطعی به این بیماری ثبت نشده است.»
او ادامه می‌دهد: «برای تمام بیماری‌ها موارد مشکوک را در نظر می‌گیریم و تست می‌کنیم. آبله میمونی هم شرایطی متفاوت از سایر بیماری‌ها ندارد و در 3حالت از فرد دارای علائم بیماری شامل تب و بثورات پوستی تست انجام می‌شود؛ اینکه با فرد خارجی بیمار ارتباط یا مسافرت بین‌المللی داشته باشد یا در فضایی قرار گرفته باشد که احتمال آلودگی وجود داشته باشد.»
قادری درباره اینکه چه نوع آزمایشی از موارد مشکوک گرفته می‌شود، توضیح می‌دهد: «تست PCR از این افراد گرفته می‌شود که روش خاصی دارد و در نهایت انستیتوپاستور این موارد را بررسی و آنها را تأیید یا رد می‌کند. تاکنون هیچ مورد مثبتی از ابتلا به آبله میمونی در کشور نداشتیم. 3مورد مشکوک هم طی روزهای اخیر برای آزمایشگاه ارسال کردیم که نتیجه منفی داشته‌اند.» این مسئول با تأکید بر اینکه تاکنون هیچ موردی از ابتلا به آبله میمونی در کشور تأیید نشده است، ادامه می‌دهد: «تمام موارد مشکوک آزمایش و بلافاصله به آزمایشگاه ارسال می‌شود؛ درصورتی که مورد مشکوک از سوی آنها تأیید شود بلافاصله اطلاع‌رسانی خواهد شد.»
صبح دیروز هم معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی با صدور اطلاعیه‌ای از مشاهده یک مورد مشکوک ابتلا به بیماری آبله میمونی خبر داد و دستورالعمل این بیماری را صادر کرد. براساس این دستورالعمل شدت این بیماری ویروسی خفیف یا متوسط است، اما می‌تواند سریعا کشنده شود. این بیماری نشانه‌های مشترکی با آنفلوآنزا و کرونا دارد که شایع‌ترین آنها تب، سردرد، خارش و راش پوستی گزارش شده است. دوره نهفتگی آن هم از زمان ابتلا به عفونت تا شروع علائم، معمولا 6تا 13روز است که شاید تا 21روز هم طول بکشد. موارد شدید این بیماری بیشتر میان کودکان اتفاق می‌افتد و شدت بثورات هم به میزان قرار گرفتن در معرض ویروس و وضعیت سلامت بیمار بستگی دارد.
 این دانشگاه همچنین در بخش دیگری از این دستورالعمل نوشته است که بیماری از طریق تنفسی و در بعضی موارد ذرات ریز تنفسی، تماس مستقیم با ضایعات پوستی فرد بیمار منتقل می‌شود و افراد دارای علائم شبیه آنفلوآنزا و تب بالاتر از 38.5درجه دهانی، راش پوستی، سردرد به‌عنوان موارد مشکوک درنظر گرفته می‌شوند. افراد با علائم ذکر شده هم در صورت سابقه سفر به آفریقای مرکزی یا غربی یا کشورهای درگیر بیماری از 30روز قبل یا تماس با بیمار قطعی از 21قبل به‌عنوان مورد متحمل درنظر گرفته می‌شوند. با انجام تست PCR و درصورت تشخیص مثبت آزمایشگاهی، بیمار قطعی اعلام خواهد شد. تا مشخص شدن نتیجه آزمایش‌ها هم هر مورد مشکوک بیماری باید تا برطرف شدن نشانه‌های بیماری قرنطینه فعال شود و در مدت قرنطینه از ماسک تنفسی استفاده کند. همچنین استفاده از ماسک برای اطرافیان بیمار هم لازم است.
براساس آمارهای منتشرشده از سازمان جهانی بهداشت، ویروس آبله میمونی، در ۱۶ کشور خارج از آفریقا شناسایی شده است. ون کرخوف، رئیس بخش بیماری‌های جدید سازمان جهانی بهداشت در این‌باره گفته: «سرایت ویروس آبله میمونی از طریق تماس پوستی بیشتر شایع است و به‌خاطر همین می‌توان در سطح اولیه بیماری را مهار
 کرد.»  روزاموند لوئیس، رئیس بخش بیماری‌ آبله سازمان جهانی بهداشت نیز گفته است: «هیچ مدرکی مبنی بر جهش ویروس آبله میمونی وجود ندارد. ویروس‌های گروه آبله معمولاً پایدارند و تمایل به جهش ندارند.» مقامات سازمان جهانی بهداشت می‌گویند به هر حال خطر این ویروس برای بعضی از مردم با بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر از سایرین است. به اعتقاد دکتر آندره آمون از مرکز پیشگیری از بیماری‌های اتحادیه اروپا « احتمال شیوع ویروس آبله میمونی در سطح گسترده بسیار پایین است؛ چون سرایت از طریق تماس پوستی و رابطه جنسی اتفاق می‌افتد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید