• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 26 مرداد 1401
کد مطلب : 168840
+
-

ثبت اولین مورد ابتلا به آبله میمونی در ایران

روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت از ثبت اولین مورد ابتلا به آبله میمونی در کشور خبر داد. بر اساس اعلام پدرام پاک‌آیین، اولین مورد از ابتلا به این بیماری در زنی 34 ساله ساکن اهواز دیده شد. این بیمار دارای ضایعات پوستی بود و از این طریق بیماری او شناسایی شد. به گفته این مسئول در وزارت بهداشت، بیمار بلافاصله قرنطینه و با تایید آزمایش‌های اولیه و نهایی درحال گذراندن دوره بیماری در خانه است. پاک‌آیین تاکید کرد که آبله میمونی کشندگی بالایی ندارد. پیش ازاین چندین مورد مشکوک به آبله میمونی در ایران گزارش شده بود که تا پیش از این هیچ‌کدام از آنها مورد تایید قرار نگرفت.
سوم مرداد بود شیوع آبله میمونی از سوی سازمان جهانی بهداشت، یک وضعیت اضطراری بهداشتی جهانی اعلام شد؛ این مهم‌ترین و بالاترین هشداری بود که سازمان جهانی بهداشت با افزایش موارد ابتلا به این بیماری اعلام کرد. تا آن تاریخ، 5 نفر در اثر ابتلا به این بیماری جانشان را از دست داده بودند. همان موقع اعلام شد که میزان سرایت آبله میمونی، به اندازه کووید-19 نیست و همچنین واکسن دارد.
اولین مورد ابتلا به آبله میمونی در ایران در حالی ثبت شد که شمار مبتلایان به این بیماری در جهان در حال افزایش است، به طوری‌که آخرین گزارش‌ها تا سه روز پیش حکایت از ابتلای 33 هزار و 435 نفر در جهان دارد. کشورهای آمریکا با 10361 مورد، اسپانیا با 5162 مورد،  آلمان با 3025 مورد، انگلستان با 3017 مورد، فرانسه با 2590 مورد، برزیل با 2415 مورد، کانادا با 1011 مورد، هلند با 959 مورد و پرتغال با 710 مورد، بالاترین میزان ابتلا به این بیماری را تاکنون ثبت کرده‌اند. اولین مورد ابتلا به آبله میمونی در کشور انگلستان در هفتم ماه می‌ گزارش شد. همان موقع اعلام شد که بیمار در هفته‌های قبل، به نیجریه سفر کرده بود. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) منبع این عفونت‌ها هنوز مورد تایید قرار نگرفته اما به نظر می‌رسد موارد انتقال بومی بوده است.
آبله میمون یک عفونت ویروسی نادر است که معمولا خفیف است و بیشتر افراد در عرض چند هفته بهبود پیدا می‌کنند. این ویروس به راحتی منتقل نمی‌شود و گفته می‌شود خطر ابتلا به آن برای عموم مردم بسیار کم است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید