• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 5 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159175
+
-

واکنش اعضای پارلمان شهری به گزارش شهردار تهران از انعقاد تفاهمنامه‌های صورت‌گرفته

باز شدن گارد بین شورا و شهرداری

 شهردار تهران دیروز در صحن پارلمان شهری گزارشی از انعقاد تفاهمنامه‌های صورت‌گرفته بین شهرداری و وزارتخانه‌ها، ارائه داد و پس از آن پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران گفت که در گذشته شاهد گارد بسته‌ای بین شورا و شهرداری بودیم که گزارش امروز شهردار تهران نشان داد اکنون گارد بین شهرداری و شورای ششم باز شده است. پس از آن تعدادی از اعضا سؤالات و نظرات‌شان را مطرح کردند و علیرضا زاکانی  به آنها پاسخ 
داد.
  مهدی پیرهادی: نبود بیمارستان و رها شدن تصفیه‌خانه فاضلاب در میدان مرکزی میوه‌وتره‌بار و مجموعه ورزشی شهید باکری، برخی مشکلات منطقه 19هستند که نیاز است شهرداری تهران اهتمام ویژه‌ای برای رفع آنها داشته باشد.

  علیرضا زاکانی: رفع مشکلات فاضلاب منطقه ۱۹ و مجموعه ورزشی شهید باکری در وظایف ذاتی شهرداری منطقه قرار می‌گیرد و باید پیگیری شود که برای این کارها بودجه‌ای هم امسال پیش‌بینی کرده‌ایم. درخصوص بیمارستان در برخی از مناطق هم با دانشگاه‌های علوم‌پزشکی وارد مذاکره شده‌ایم تا بتوانیم از ظرفیت خدمات آنها استفاده کنیم.
 به‌طور کلی شهر تهران ۷۰۰کیلومتر شبکه آب‌های سطحی دارد که تاکنون ۵۳۰کیلومتر آن احداث شده و ۱۷۰کیلومتر مابقی باید تا سال ۱۴۲۰ تکمیل شود. این کار را در قالب تفاهمنامه با وزارت نیرو به‌صورت جدی دنبال خواهیم کرد.

  مهدی اقراریان: در روزهای اخیر شاهد رضایتمندی مردم از خدمت‌رسانی در درمانگاه‌های مجموعه شرکت شهر سالم بودم و از این رو تقاضا دارم شهرداری نسبت به بازسازی، نوسازی و گسترش این مراکز اقدام کند. البته احداث بیمارستان برای کارکنان به‌ویژه در مناطق جنوبی تهران هم ضروری است.

  علیرضا زاکانی: ساخت بیمارستان در پهنه جنوبی باید بررسی شود؛ چراکه نسبت به این موضوع 2رویکرد وجود دارد؛ یا باید زیر بار توسعه برویم یا اینکه خرید خدمت انجام دهیم که به‌نظر از طریق گزینه دوم می‌توانیم ارائه خدمات مناسب‌تری داشته باشیم.

  میثم مظفر: یکی از مشکلات مجموعه شرکت شهر سالم این است که هزینه نسخه زمانی پرداخت می‌شود که پرسنل برای سرماخوردگی ساده هم به پزشک متخصص مراجعه کنند. درواقع این موضوع بارها عنوان شده، اما تا‌کنون شهرداری تهران در رفع این مشکل اقدامی انجام نداده است.

  علیرضا زاکانی: هم‌اکنون شهر سالم از میزان تعرفه به‌عنوان یک نهاد عمومی رنج می‌برد؛ چراکه کفاف حضور افراد متخصص را نمی‌دهد. در این زمینه مشغول مذاکره هستیم، اما همچنان این چالش وجود دارد.

  ناصر امانی: بهتر است برخی از   قرارگاه‌ها که بار مسئولیت دولت سنگین‌تر است با مسئولیت وزیر مربوطه شکل بگیرد؛ مثل قرارگاه هوای پاک یا قرارگاه 
حمل‌ونقل. 
لذا از شهردار تهران درخواست می‌کنم مفاد این تفاهمنامه‌ها را به شورای اسلامی شهر تهران ارسال کند تا در کمیسیون‌های تخصصی بررسی و نظرات پیشنهادی و تکمیلی شورا نیز در این تفاهمنامه‌ها لحاظ 
شود.

  علیرضا زاکانی: منشأ تفاهمنامه‌ها چارچوب‌های قانونی است و در همین قانون، قوانینی مانند رفع موانع تولید دارای ظرفیت‌های بزرگی است که می‌توان از آنها بهره گرفت. در قانون جهش مسکن ظرفیت بزرگی وجود دارد که تفاهم کردیم قدرالسهم شهر از قانون مورداستفاده قرار گیرد. در واقع تفاهمنامه‌ها را به‌عنوان فرصت درآمد پایدار شهری موردتوجه قرار می‌دهیم.

  حبیب کاشانی: با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف تفاهمنامه در حال انعقاد است و نه‌تنها با آن مخالف نیستیم، بلکه موافقت خود را اعلام می‌کنیم. نکته قابل‌تأمل این است که باید آورده تفاهمنامه‌ها مشخص شود و پیش از انعقاد تفاهمنامه‌ها با هیأت‌رئیسه مکاتبه‌ صورت بگیرد تا با نظرات تخصصی کمیسیون‌ها، تفاهمنامه‌هایی منعقد شود که کام مردم را شیرین کند.
 
علیرضا زاکانی: بی‌تردید در تفاهمنامه‌ها توجه ما به مجاری قانونی است و امکانی را برای ما فراهم می‌کند و در راستای آن حقوق و حدود و اختیارات خود را می‌دانیم.
  سیدجعفر تشکری‌هاشمی: وضعیت اتوبوسرانی مطلوب نیست و به‌دلیل اهمال درگذشته تعداد اتوبوس‌های فعال اکنون به کمتر از 1500دستگاه رسیده است. درخصوص مترو و سیستم هوشمند مدیریت شهری هم شاهد فرسودگی هستیم.

  علیرضا زاکانی: در فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تردیدی نیست. سال‌هاست اتوبوس جدیدی به شهر اضافه نشده و ۷۸ هزار تاکسی و ون در شهر وجود دارد که بیش از ۵۰ درصد آنها فرسوده هستند. همه مشکلات احصا و در قرارگاه حمل‌ونقل بررسی شده و در حال پیگیری هستیم.
 
احمد صادقی: فرایند نظارت بر اجرای تفاهمنامه برعهده شورای شهر بود و وضع مقررات و ضوابط نیز توسط شورا صورت می‌گرفت. پیشنهاد من این است که سهم شهرداری و سایر دستگاه‌ها برای اداره شهر مشخص باشد و این تفاهمنامه‌ها سه‌جانبه (شهرداری، وزارتخانه و شورای شهر) منعقد شود تا بتوانند با استفاده از توان شورا خدمات بهتری به مردم ارائه دهند.

  علیرضا زاکانی: تفاهمنامه‌های تنظیم شده را برای شورا ارسال خواهیم کرد و آنچه به‌عنوان چارچوب برای تفاهمنامه‌های آینده نیز هست می‌توانیم برای شورا ارسال کنیم تا از نظرات کمیسیون‌های تخصصی بهره‌مند
 شویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید