• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 1 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 158901
+
-

پروتکل‌های ویژه شب‌های قدر در استان‌ها

شب‌های قدر در شهرهای قرمز با حداکثر ۳۰درصد، در شهرهای نارنجی ۵۰درصد و در شهرهای زرد ۷۰درصد ظرفیت برگزار می‌شود و مسئولان استانی هم دستورالعمل‌های ویژه‌ای برای عزاداران در نظر گرفته‌اند

گزارش
پروتکل‌های ویژه شب‌های قدر در استان‌ها

آیین‌های سنتی و مذهبی با کاهش آمار کرونا، افزایش پوشش واکسیناسیون و بهبود شرایط، امسال رنگ و بوی دیگری به‌خود گرفته‌اند و بعد از نوروزی که با مسافرت‌های پرشور و رونق نسبی گردشگری به پایان رسید، حالا ماه مهمانی خدا، برپایی سفره‌های افطاری و مراسم شب‌های قدر هم بعد از 2سال، جان تازه‌ای به‌ خود دیده. به گزارش همشهری، با فرارسیدن شب نوزدهم ماه رمضان، شب ضربت خوردن امام ‌علی(ع) استان‌های مختلف برنامه‌های خود را برای برپایی هرچه باشکوه‌تر شب‌های احیا و عزاداری اعلام کردند. هرچند همه استان‌ها یک دستورالعمل واحد برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارند و رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور در این‌باره گفته است که مجالس و برنامه‌های شب‌های قدر در فضای باز بدون محدودیت جمعیت و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شود. نوشاد نوشادی همچنین تأکید کرده است برگزاری مراسم در فضاهای مسقف در شهرهای قرمز با حداکثر ۳۰درصد، در شهرهای نارنجی ۵۰درصد و در شهرهای زرد ۷۰درصد ظرفیت باشد و محدودیتی در شهرهای آبی وجود ندارد. هم‌اکنون طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 55شهرستان در وضعیت قرمز، 84شهرستان در وضعیت نارنجی، 274شهرستان در وضعیت زرد و 35شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

پویش «یک‌ شهر رمضان» در خراسان رضوی
مراسم احیای شب‌های قدر در حرم مطهر امام‌رضا(ع) یکی از مهم‌ترین آیین‌های این ماه مبارک در استان خراسان رضوی است که امسال هم همراه با برنامه‌هایی چون تلاوت قرآن و دعای جوشن کبیر، مرثیه‌سرایی و سخنرانی برگزار می‌شود. اما یکی از برنامه‌های جالب توجه اهالی این استان، پویش «یک‌ شهر رمضان» و اطعام 5هزار روزه‌دار است. رئیس شورای مشارکت‌های زنان مجمع خیرین سلامت خراسان رضوی در این‌باره می‌گوید: اطعام 5هزار روزه‌دار در قالب پویش در شهرستان‌های مختلف استان در حال انجام است.
آرزو حیدریان با بیان اینکه این پویش برای چهارمین سال متوالی برگزار می‌شود، می‌افزاید: در این پویش همزمان با شب‌های پرفیض ماه مبارک رمضان تهیه افطار و اطعام روزه‌داران در خانه‌های ایتام، خوابگاه‌های دانش‌آموزی در مناطق کم‌برخوردار و خانواده‌های کم‌بضاعت دارای کودکان بیمار در شهرستان‌های مشهد، خواف، صالح‌آباد، کاشمر، بردسکن، خوشاب، قوچان، خلیل‌آباد و بجستان انجام می‌شود.

نخل‌گردانی یزدی‌ها در شب‌های قدر
یزدی‌ها که همیشه به عزاداری‌های منظم و پرشورشان شهره هستند، امسال آیین احیای شب‌های قدر را در همه 3هزار مسجد این استان و با حضور مردم گرامی می‌دارند.
معاون فرهنگی اداره‌ کل تبلیغات اسلامی یزد در این‌باره می‌گوید: بعد از ۲سال به ‌دلیل کرونا امسال مراسم احیای شب‌های قدر با حضور مردم به نحو باشکوه در تمامی مساجد استان
 برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام خلیل سلطانی با بیان اینکه این مراسم معنوی با رعایت نکات بهداشتی همراه با برنامه‌های مخصوص لیالی قدر برگزار می‌شود، می‌افزاید: اولویت برگزاری مراسم شب‌های قدر در فضای باز مساجد و امامزادگان است و در غیر این صورت از فضای بسته برای انجام این آیین معنوی استفاده می‌شود.
یکی دیگر از آیین‌های زیبای یزدی‌ها در ایام شب‌های قدر، خواندن روضه قنبر است که این مراسم از شب نوزدهم تا بیست و هفتم ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود. روضه قنبر، نماد ضربت خوردن حضرت علی(ع) است که به‌صورت نمادین توسط بانوان در منازل خوانده می‌شود و هیچ مرد یا کودک پسری نباید در این مراسم حضور داشته باشد.
در تفت هم در شب بیست و هفتم در حسینیه «شاه ولی» مراسم نخل‌گردانی برگزار می‌شود و روز ۲۱ماه مبارک رمضان در حسینیه مهریز مراسم تعزیه‌خوانی برگزار می‌شود.

رعایت‌ پروتکل‌ها و گسترش فعالیت‌های دینی
بعد از 2سال محدودیت‌های کرونایی، همه شهرها و استان‌ها امسال در شب‌های قدر رنگ و بوی دیگری گرفته‌اند و این آیین در  800 نقطه بوشهر، 5هزار مسجد فارس، 1425مسجد بوشهر، یک‌هزار مسجد مرکزی، 1500مسجد همدان، 450مسجد کهگیلویه ‌و بویراحمد، 50مسجد ایلام و ... به‌صورت حضوری برگزار می‌شود. با وجود برگزاری آیین‌ها به‌صورت حضوری، اما مسئولان تأکید کرده‌اند رعایت پروتکل‌ها الزامی است. حجت‌الاسلام محمدرضا طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر معتقد است: هیئت‌ها و مردم می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و تقسیم پذیرایی در ظروف یک‌بار مصرف به قدرت گرفتن فعالیت‌ها ازجمله فعالیت‌های دینی در سطح استان کمک کنند.
حجت‌الاسلام حسین ملک مکان، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس تأکید می‌کند: برگزار‌کنندگان مراسم شب‌های قدر در شهرهای قرمز، علاوه بر محدودیت تعداد افراد، در برگزاری زمان مراسم نیز محدودیت اعمال کنند و بیش از ۳ساعت در اماکن سربسته حضور نداشته باشند.
تراب محمدی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی و محمد باباخانی، رئیس کارگروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد اما تأکید می‌کنند آیین احیای شب‌های قدر حداکثر یک ساعت و نیم باشد.

نذر خون ادامه دارد
رسم است که مردم استان‌های مختلف با توجه به آیین و فرهنگ‌ منطقه‌شان در مراسم‌های مذهبی نذری بدهند، اما چند سالی است پای ثابت نذرهای ویژه ماه رمضان اهدای خون است. به همین مناسبت هم محمدسعید کریمیان، مدیرکل انتقال خون کردستان می‌گوید: ساعت کاری انتقال خون استان در شب‌های قدر با افزایش 1.5ساعتی از ساعت۲۳ به ۳۰دقیقه بامداد افزایش یافت. در تهران، البرز، کرمانشاه، کرمان، مازندران و سایر استان‌ها هم افزایش ساعت‌ کاری، توصیه به اهدای خون و استمرار آن بعد از شب‌های قدر از موارد اعلام شده از سوی مسئولان انتقال خون است. در چهارمحال و بختیاری و کرمان این ساعت تا 3بامداد اعلام شده است.
البته عباس صداقت، سخنگوی سازمان انتقال خون کشور تأکید می‌کند با وجود اینکه همه مراکز انتقال خون سراسر کشور در ماه مبارک رمضان باز هستند، اما روزه‌داران اهدای خون را محدود به شب‌های قدر نکنند و نذر خون را در طول ایام ماه مبارک رمضان انجام دهند.

        ***
تمهیدات ترافیکی، آماده‌باش اورژانس، پلیس و دستگاه‌های خدمات‌رسان، توزیع بسته‌های معیشتی، ممنوعیت تردد کامیون، خدمات ویژه حمل‌ونقل عمومی به عزاداران و آیین‌های افطاری ساده از دیگر برنامه‌های استانی در شب‌های
 قدر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید