• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 15 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129878
+
-

جدیدترین رتبه‌بندی استان‌ها در رعایت پروتکل‌های بهداشتی

بابک دین‌پرست، دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا گفت: از اول تا هشتم اردیبهشت‌ماه براساس گزارش وزارت بهداشت، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح 4استان آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد بین ۳۳  تا ۴۸درصد بوده است. در همین مدت رعایت پروتکل‌های بهداشتی درسطح ۱۰استان آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کردستان، گیلان، گلستان، لرستان، همدان، مرکزی و مازندران بین ۴۹ تا ۵۸درصد اعلام شده است.
معاون توسعه منطقه‌ای وزیر کشور ۱۰استانی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی درسطح آنها در بازه زمانی اول تا هشتم اردیبهشت‌ماه بین ۵۹ تا ۶۵درصد ثبت شده است را اصفهان، البرز، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، قم، کرمانشاه، کرمان و هرمزگان برشمرد.
او همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح 7استان اردبیل، ایلام، تهران، زنجان، سمنان، قزوین و یزد را در همین بازه زمانی بین ۶۶ تا ۷۸درصد اعلام کرد و افزود: از مقایسه وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی درسطح استان‌های کشور در دو بازه زمانی ۱۸ تا ۲۵ فروردین و یک تا ۸ اردیبهشت، شاهد برخی تغییرات در رتبه‌بندی استان‌ها هستیم.
دین‌پرست در تحلیل رده‌بندی جدید استان‌ها در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: در بازه زمانی اول تا هشتم اردیبهشت، شاهد حذف پایین‌ترین سطح‌بندی استان‌ها در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۵فروردین هستیم که به‌معنای خروج 2استان ایلام و سیستان و بلوچستان از دامنه فوق است. البته استان سیستان و بلوچستان، کماکان در پایین‌ترین سطح از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در حدود ۳۳  تا ۴۸درصد قراردارد، اما استان ایلام با جهش چشمگیر، به گروه استان‌هایی که بالاترین سطح رعایت پروتکل‌ها را دارند در حدود ۶۶ تا ۷۸درصد، پیوسته است.
دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا افزود: استان‌های آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آنها، در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۵فروردین، بین ۳۳ تا ۵۵درصد بود، در دوره زمانی یک تا ۸اردیبهشت، در گروه استان‌هایی قرار گرفتند که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح آنها بین ۳۳ تا ۴۷درصد بوده است. این میزان، از ثابت‌بودن وضعیت و حتی تنزل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی از این استان‌ها حکایت دارد.
معاون وزیر کشور همچنین گفت: استان‌های زنجان، تهران، سمنان و یزد همچون دوره مورد بررسی قبلی، کماکان در بین استان‌هایی قرار دارند که بیشترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی  را دارند. 2استان اردبیل و قزوین که در دوره قبل در گروه استان‌های با رعایت ۳۳ تا ۵۵درصدی دستورالعمل‌های بهداشتی بودند، در این بازه زمانی در کنار استان‌های دارای بالاترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی قرار گرفته‌اند.
دین‌پرست افزود: این در حالی است که سطح مورد انتظار از اجرای پروتکل‌های بهداشتی، برای مهار بیماری و خروج از موج چهارم، حداقل ۹۰درصد است.
دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا همچنین به آخرین وضعیت کشوری نتایج اقدامات ناشی از تشدید بازرسی‌ها در بازه زمانی اول تا هشتم اردیبهشت هم اشاره کرد: در این مدت، از مجموع تعداد کل 3میلیون و ۵۷۷هزار و ۸۰۷مرکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی، تعداد ۳۱۰هزار و ۳۳واحد، یعنی قریب به ۹درصد کل واحدها به‌صورت میدانی بازرسی شده‌اند که در نتیجه این بازرسی‌ها ۴۰هزار و ۴۲۲مورد تذکر گرفته و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند و 5هزار و 202مورد نیز پلمب شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید