• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 27 فروردین 1401
کد مطلب : 158289
+
-

مرکز معاینه فنی الغدیر و آبشناسان دوشیفته شد

حمل و نقل
مرکز معاینه فنی الغدیر و آبشناسان دوشیفته شد

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران ضمن توضیح درباره علت شلوغی مراکز معاینه فنی از دوشیفته شدن مراکز الغدیر و آبشناسان از 27فروردین خبر داد. حسین مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهرداری تهران در پاسخ به سؤالی درباره چرایی تداوم تشکیل صف‌های طولانی در برخی از مراکز با وجود افزایش ساعات کاری به ایلنا گفت: «خودروهای مدل سال۹۶ براساس قانون مجلس شورای اسلامی و قانون هوای پاک باید در سال۱۴۰۰ (۴سال پس از زمان تولید) به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کردند؛ یعنی خودرو در هر ماهی که تولید شده، 4سال بعد در ماه متناظر مشمول معاینه فنی می‌شود. متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد و صاحبان خودرو که حدود ۳۰۰هزار دستگاه هستند، در ماه نخست سال بعد مراجعه می‌کنند و ازدحامی که اکنون شاهد آن هستید عمدتا مربوط به‌خودروهای سال۹۶ است.» 
او ادامه داد: «به‌رغم اینکه ظرفیت کاری را به بیش از 2برابر افزایش دادیم و همچنین نیروها افزایش پیدا کرد، همچنان با ازدحام مراجعات مواجه هستیم، چراکه پذیرش ‌حداقل ۳۰۰هزار خودرو در یک هفته امکان‌پذیر نیست و قاعدتا در مراکز ازدحام ایجاد می‌شود.» مقدم عنوان کرد: «به علاوه گروهی که باید برای نخستین‌بار مراجعه کنند، گواهی اعتبار فنی یک‌ساله دارند و مجددا سال بعد در این بازه زمانی مراجعه می‌کنند و با یک گروه جدید اقدام به اخذ برگه معاینه فنی می‌کنند. اتفاقی که در سال جدید هم رخ داده و تمام خودروهای تولید سال۹۵ نیز در فروردین‌ماه مراجعه می‌کنند و تقریبا تجمیع خودروها در همان ماه‌های ابتدایی سال اتفاق افتاده و متأسفانه سال به سال این وضعیت تشدید می‌شود. قاعدتا مراکز معاینه فنی حتی اگر ظرفیت خود را چندصد برابر هم کنند، نمی‌توانند پاسخگوی این ازدحام در مقطع یک و یا 2ماهه باشند.» 
مدیرعامل ستاد معاینه فنی با تأکید بر اینکه شهروندان باید به قانون توجه کرده و براساس ماه، مراجعه داشته باشند، گفت: «با این کار، تقاضا در طول سال پخش می‌شود و شاهد این ازدحام نخواهیم بود. اگر همه خودروها در ماه فروردین مراجعه کنند، تنها در این ماه تقاضا داریم و در 11ماه دیگر سال تقاضایی نخواهیم داشت. معمولا همه‌ساله در ایام پایانی و آغازین سال این تقاضای مضاعف را داریم و شهروندان باید توجه کنند که این اتفاق رخ ندهد.» 
او یادآور شد: «ما بارها اعلام کرده‌ایم که خودروهای تولید سال۹۷ باید متناسب با زمان تولید خود در سال‌جاری مراجعه کنند. به‌عنوان نمونه هم‌اکنون نیازی نیست دارنده خودروی تولید مهرماه۱۳۹۷ در این ماه برای معاینه فنی اقدام کند و یا به ابتدای سال۱۴۰۲ موکول کند. اگر صاحب خودرو در ابتدای سال آینده مراجعه کند مجددا در سال آینده نیز با این ازدحام مواجه خواهیم شد.» 
مقدم تأکید کرد: «از آنجایی که پلیس برای صاحبان خودروهای تولید سال۹۶ به‌علت نداشتن معاینه فنی توسط دوربین پیامک فرستاده، همگی به ناگهان به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند و این ازدحام رخ داد. ما این موضوع را در سال گذشته پیش‌بینی و به وزارت کشور اعلام کردیم که در این زمینه راهکاری چاره‌اندیشی شود، اما متأسفانه به نتیجه‌ای نرسید.» او با بیان اینکه هر سال این مسئله را داریم، گفت: «در 2سال گذشته به‌دلیل شیوع کرونا سیاست‌هایی اعمال شد و مراجعات، یک ماه به تأخیر افتاد و تقاضا پراکنده شد، اما در مجموع همیشه این معضل وجود دارد. این موضوع قرار شد مجددا از طرف شهردار و وزارت کشور پیگیری شود که تا سال بعد مجددا با این مشکل روبه‌رو نشویم.»  مقدم گفت: «از شهروندان تقاضا می‌شود مراجعه به مراکز را به آخرین لحظاتی که مهلت قانونی درنظر گرفته شده اختصاص ندهند و در طول سال برای دریافت برگه معاینه فنی مراجعه کنند. الان روزانه ۸هزار و ۵۰۰دستگاه خودرو پذیرش می‌شود که در مقایسه با قبل، میزان مراجعات به مراکز 2برابر شده است.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید