• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 25 فروردین 1401
کد مطلب : 158137
+
-

کرونا، فعلا بدون موج شدید بیماری

مراجعات سرپایی کرونا روند افزایشی دارد، اما آمار شناسایی قطعی بیماران کرونایی براساس اعلام وزارت بهداشت، صعودی نیست. روز گذشته 2356بیمار کرونایی در کشور شناسایی شدند که نسبت به‌مدت مشابه هفته گذشته با شناسایی 4228نفر، روند کاهشی را نشان می‌دهد. تعداد شهرهای قرمز همچنان 34شهر است و تاکنون روند افزایشی نداشته است. آنچه متخصصان براساس وضعیت کنونی پیش‌بینی می‌کنند، تداوم همین روند آرام بدون موج شدید بیماری، حداقل تا اوایل تابستان است. سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت در این‌باره به ایسنا می‌گوید: «از نظر کرونا شرایط بهتر شده است. البته به‌دلیل تعطیلات نوروزی و سفرها و دید و بازدیدهایی که انجام شد، میزان مراجعه‌های سرپایی به بیمارستان‌ها مقداری بالا رفته است. به‌طوری که در روز
 ۲۹ اسفند‌ماه تعداد مراجعه‌های سرپایی به بیمارستان‌ها، حدود ۱۰ هزار نفر بود، اما امروز بین ۱۷ تا ۱۸ هزار نفر است و کمی هم در مراجعات سرپایی افزایش داشته‌ایم.» او با بیان اینکه تاکنون میزان بستری افزایش جدی نداشته و در بستری موجود روی تخت‌های بیمارستانی، بستری در آی‌سی‌یو هم میزان مرگ‌ومیر کاهش یافته است، تأکید می‌کند: «هم‌اکنون از موج سنگین اومیکرون فاصله گرفته‌ایم. در عین حال باتوجه به شرایط فعلی، در حال حاضر بروز موج سنگین دیگری را پیش‌بینی نمی‌کنیم. اگرچه افزایش مختصری داریم. البته همه این موارد به شرطی است که سوش و گونه مهاجم دیگری وارد کشور نشود. در این صورت طی 2ماه آینده و تا ابتدای تابستان، پیش‌بینی ما افزایش مختصر بیماری در اردیبهشت است اما طبق نظر کمیته علمی احتمال وقوع موج سنگین بیماری کم است. هر چند افزایش کمی به‌دلیل رعایت نشدن پروتکل‌ها وجود خواهد داشت. این پیش‌بینی باتوجه به اطلاعاتی است که هم‌اکنون در اختیار داریم مشروط بر اینکه شرایط تغییری نکند.»‌ همچنین ابراهیم قادری، رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر دار وزارت بهداشت می‌گوید: «این موضوع که افزایش موارد ابتلا تا چه حدی بیشتر خواهد شد یا منجر به بروز پیک بعدی بیماری کرونا در کشور می‌شود؟ هنوز مشخص نشده است. به‌طور کلی پیش‌بینی این موضوع ساده نیست و هنوز نمی‌توان گفت که با پیک شدید بیماری کرونا در کشور مواجه خواهیم شد یا تنها یک افزایش موارد ابتلا وجود دارد.» به‌گفته قادری، ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید زیادی بر اجرای محدودیت‌های هوشمند و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در بین اقشار مختلف مردم دارد: «دانشگاه‌های علوم پزشکی سعی کرده‌اند تا با شناسایی بیماران از بروز خوشه‌های مختلف بیماری کرونا جلوگیری کنند اما آنها با کمبود اعتبار روبه‌رو هستند و به همین دلیل، سیستم بهداشتی آسیب زیادی دیده است. نیروهای درمان در این مدت خسته هستند و حقوق آنها پرداخت نشده است. این موضوعات کنترل بیماری را دچار مشکل خواهند کرد.» 

3دهک کم‌درآمد تحت پوشش بیمه سلامت
افراد فاقد بیمه پایه 3 دهک پایین درآمدی جامعه به‌صورت رایگان تحت پوشش قرار خواهند گرفت. مجلس هم 6هزار میلیارد تومان بودجه برای پوشش این جمعیت فاقد بیمه درنظر گرفته است. هر چند که هنوز عدد دقیقی از این افراد بدون بیمه در کشور اعلام نشده است. در شرایطی که محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، جمعیت فاقد پوشش بیمه‌ای در کشور را ۹ میلیون نفر عنوان می‌کند، رئیس مجلس شورای اسلامی، عدد دیگری برای بیمه نشده‌ها اعلام می‌کند؛ 7میلیون نفر. عدد اعلام شده از سوی وزیر بهداشت اما حدود ۶ میلیون نفر است. تاکنون 3 عدد متفاوت برای جمعیت بدون بیمه، اعلام می‌شود اما اینکه هر کدام از این اعداد با چه محاسباتی به‌دست آمده‌اند، سؤال بی‌پاسخی است و مشخص نیست که در آینده قرار است چه تعداد از این افراد تحت پوشش بیمه قرار گیرند. حالا در این شرایط، مهدی رضایی، معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت اعلام می‌کند که تنها 3 دهک پایین درآمدی، بدون پرداخت حق بیمه، به‌طور رایگان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند:« براساس بند الف ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه کشور، پوشش بیمه سلامت برای تمام جمعیت کشور اجباری است و نحوه برخورداری از یارانه دولت جهت حق سرانه بیمه از طریق ارزیابی وسع و ضوابط اجرایی آن تعیین شده است.» به‌گفته رضایی، این بیمه به‌طور کلی شامل افراد فاقد بیمه پایه، بیمه‌شدگان روستایی و بیمه‌شدگان صندوق بیمه همگانی می‌شود و افراد متقاضی استفاده از یارانه دولت، جهت برخورداری از این شرایط، از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، استعلام می‌شوند: «افراد فاقد بیمه می‌توانند به‌صورت غیرحضوری به سامانه www .bimehsalamatiranian.ir مراجعه یا به‌صورت حضوری به دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد که در سایت‌های ادارات کل استانی معرفی شده‌اند، مراجعه کنند.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید