• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 25 فروردین 1401
کد مطلب : 158111
+
-

آبشار هفت چشمه در استان البرز مقصد خوبی برای پایتخت‌نشینان در روزهای گرم است

هنرنمایی طبیعت در میان صخره‌ها

هنرنمایی طبیعت در میان صخره‌ها

مجتبی یارزمان

در زندگی شهرنشینی و سختی‌هایی که شرایط کاری روزمره به آدم‌ها تحمیل می‌کند، آخر هفته‌ها به نقطه امید و عطفی تبدیل شده تا فارغ از این روزمرگی‌ها تمام خستگی و سختی طول هفته را پشت‌سر بگذاریم. چند سالی ‌است که موج خرید مکان‌های ییلاقی در اطراف شهرهای بزرگ به راه افتاده و همین موضوع باعث شده تا قیمت‌های نجومی برق را از چشم‌مان بپراند و البته قدرت خرید عده بسیار زیادی به این مکان‌ها نرسد. همین دلیل کافی‌ است تا دوستداران طبیعت و هیجان روزهای تعطیل به دل جاده بزنند و تنها به گذران ساعتی خوش در کنار این ییلاقات بسنده کنند. یکی از مکان‌های جذاب و بسیار زیبا در نزدیکی شهر تهران که فاصله کمی هم از مرکز دارد، روستای ارنگه در ابتدای جاده چالوس است که آبشارهای هفت‌چشمه هم در نزدیکی این روستا قرار گرفته است. این آبشارها در ابتدای فصل بهار و شروع روزهای گرم پذیرای مسافران زیادی می‌شود که از راه‌های دور و نزدیک آخر هفته‌ها را برای مهمانی در طبیعت به این مکان سفر می‌کنند و از طبیعت زیبا و سرسبز و همچنین رودها و آبشارهای خروشان آن حداکثر استفاده را می‌برند. در این گزارش سعی بر آن داریم تا شما را با این مکان طبیعی و زیبا بیشتر آشنا کنیم، تا یک آخر هفته جذاب را در کنار هفت آبشار سر کنید.

درباره هفت‌چشمه
آبشار هفت‌چشمه چالوس در کیلومتر 17جاده چالوس و در یک مسیر فرعی به سمت روستای ارنگه جای گرفته و یکی از نزدیک‌ترین مکان‌های طبیعی و زیبا به شهر تهران و در استان البرز محسوب می‌شود. این آبشار در یک دره عمیق و صخره‌ای قرار دارد و برای حرکت به سمت آن، باید از یک مسیر صخره‌ای و آبی عبور کنید. در فصل بهار به‌دلیل سرسبزی منطقه این آبشار و محیط اطراف آن به‌شدت زیباست، اما همین زیبایی ممکن است با خطراتی هم همراه باشد. آب رودخانه ممکن است در بعضی از روزها بالاتر و خروشان‌تر باشد و عبور و مرور به سمت آبشار را با سختی مواجه کند، پس قبل از رفتن به این منطقه حتما شرایط جوی را بررسی و از مناسب بودن هوا اطمینان پیدا کنید. آبشار اصلی این منطقه آدران نام دارد که ارتفاعی نزدیک به 90متر دارد و از شکوه و عظمت خاصی برخوردار است؛ اما بلندترین آبشار هفت‌چشمه ارتفاعی نزدیک به 7متر دارد. برای رفتن به آبشار آدران باید از کنار هفت‌چشمه عبور کنید و مسیر را همچنان به سمت بالا ادامه دهید. البته در طول مسیر آبشارهای کوچک و بزرگ متنوعی هم به چشم می‌خورد که هر کدام از زیبایی خاصی برخوردار است.

طبیعت و مسیر در هفت‌چشمه
بافت این منطقه صخره‌ای است و آبشارها هم در میان صخره‌ها جا خوش کرده‌اند و مسیر رسیدن به آنها هم راهی جز رودخانه ندارد. پس از همین ابتدا به‌خودتان وعده یک مسیر راحت را ندهید و آماده مقابله با سختی‌هایی که ممکن است در طول مسیر پیش‌آید باشید. البته یک نکته مهم دیگر را هم درباره این منطقه باید بدانید که حتما نیازی به پیاده‌روی و رسیدن به پای آبشارها ندارید؛ اگر به هر دلیلی تمایل ندارید تا از مسیر سخت صخره‌ای راهی آبشارها شوید  یا تحمل پیاده‌روی در آب رودخانه را ندارید می‌توانید از سکوهایی که در طول مسیر رسیدن به روستا و در کنار درختان این منطقه تعبیه شده استفاده کنید و یک روز متفاوت را برای خودتان رقم بزنید. این منطقه یک ویژگی دیگر هم دارد که برای گردشگران و طبیعت‌گردان از اهمیت بالایی برخوردار است و آن هم چیزی جز پوشش گیاهی نیست؛ با وجود صخره‌ای بودن هفت‌چشمه و محیط اطراف آن اما درختان تنومد و پوشش سبزی منطقه را پوشانیده که علاوه بر زیبایی‌های منحصر‌به‌فرد آن، این امکان را به مسافران می‌دهد تا زیر سایه درختان و در میان سبزه‌های بهاری لحظاتی را فارغ از روزمرگی‌های زندگی شهری سر کنند و خاطرات ماندگاری را به ثبت برسانند.

مسیر رسیدن به آبشار
این آبشار در استان البرز قرار دارد و به شهر تهران و کرج بسیار نزدیک است. 17کیلومتر که از شهرستان کرج خارج شدید، به مسیری فرعی می‌رسید که شما را به سمت روستای ارنگه هدایت می‌کند و از همان ابتدای جاده سرسبزی‌های منطقه نمایان می‌شود. اگر تنها قصد رفتن به آبشار هفت‌چشمه را دارید، باید تا رسیدن به رستورانی که در ابتدای مسیر پیاده‌روی آبشارها قرار دارد راه را ادامه دهید؛ این رستوران دقیقا راه رسیدن به آبشار را به 2شاخه تقسیم می‌کند که هم می‌توانید از داخل رستوران و هم از کنار آن به سمت آبشارها حرکت کنید. برای عبور از مسیر داخل رستوران باید مبلغی را هم به‌عنوان ورودی بپردازید که البته این مبلغ هم بابت دیدن از رستوران و هم مسیر پیاده‌روی دست‌سازی است که برای رفتن به آبشار ساخته شده است. اگر با صخره‌نوردی و کوه‌پیمایی مشکل دارید، بهتر است ریسک نکنید و هزینه ورودی رستوران و مسیر پس از آن را بپردازید تا راحت‌تر به آبشارها برسید. هرچند که در قسمت‌هایی از مسیر مجبورید تا از دل رودخانه عبور و گاهی تا زانو در آب راه بروید.

کمپ در طبیعت
آبشار هفت‌چشمه هم مانند همه مکان‌های طبیعی که گردشگران می‌توانند بساط کمپینگ را برپا کنند آماده پذیرایی از علاقه‌مندان است. اما هر منطقه شرایط و موقعیت مختص به‌خود را دارد که باید حتما رعایت کنید تا خطری شما و همراهان‌تان را تهدید نکند. موقعیت مکانی این چشمه و آبشار به‌گونه‌ای است که معمولا مسافران شب به سمت خانه خودشان برمی‌گردند اما اگر تمایل داشتید که شب را در این روستا و منطقه بگذرانید، حتما در طول روز مکانی مناسب را برای برپا کردن وسایل کمپ انتخاب کنید تا دچار مشکل نشوید. با توجه به صخره‌ای بودن منطقه، پیشنهاد می‌شود مسیر آبشار را برای اقامت انتخاب نکنید و حتی‌المقدور قبل از رسیدن به قسمت‌های سخت و دشوار بمانید. روستای ارنگه و هفت‌چشمه به‌دلیل نزدیکی به شهرهای بزرگ و دسترسی راحت در روزهای تعطیل پذیرای عده زیادی است که راهی این منطقه شده‌اند، پس وظیفه همه ماست تا از این محیط به بهترین شکل ممکن محافظت کنیم و به آن آسیبی نرسانیم. یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که در این مناطق به محیط وارد می‌شود، ریختن زباله است که علاوه بر مخدوش کردن چهره محیط، آسیب‌هایی جدی را به این منطقه و مابقی مناطق طبیعی وارد می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید