• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 24 فروردین 1401
کد مطلب : 158043
+
-

ماجرای جدید آب و گلایه دوباره کشاورزان اصفهان

پیگیری
ماجرای جدید آب و گلایه دوباره کشاورزان اصفهان

سیده‌زهرا عباسی -  خبرنگار

دریچه سد، روز 15فروردین بسته شد؛ درحالی‌که کشاورزان اعلام کرده بودند برای به نتیجه رسیدن محصولات‌شان باید آب تا خردادماه باز بماند؛ اتفاقی که به‌گفته مهران زینلیان، معاون عمرانی استاندار اصفهان کاری ممکن نیست و ذخیره سد اجازه این کار را نمی‌دهد.

کشت بعد از 2سال
بهمن سال گذشته بود که بعد از چند ماه از اعتراض کشاورزان اصفهانی به جاری نشدن آب در زاینده‌رود بالاخره سد به روی زمین‌های شرق اصفهان باز شد. کشاورزان شرق اصفهان 2سال است نتوانسته‌اند کشت کنند و اواخر سال گذشته با باز شدن موقتی زاینده‌رود به‌طور محدود و در 30درصد زمین‌های شرق، کشت انجام دادند.
طی 10روز، 54میلیون مترمکعب از سد زاینده‌رود رهاسازی شد که فقط ۹روز آب در شبکه‌های شرق اصفهان (آبشار و رودشت) جاری بود.
بین کشاورزان شرق و غرب اصفهان توافق شده بود تا کشاورزان غرب اصفهان پیش از عید سهمی دریافت نکنند و به جای آن، تابستان امسال برای صیفی‌جات و برنج‌کاری و کشت‌های موجود آب بگیرند.
در آخرین توافق قرار بود به همان میزان آب برای نوبت دوم آبیاری طی پنجم فروردین بازگشایی شود. براساس این توافق رهاسازی آب به‌مدت ۱۰روز ادامه داشت و مقدار آب رهاسازی شده در این مرحله نیز مشابه رهاسازی آب در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ است. حالا اما با پایان قرار 10روزه بازگشایی آب برای کشت دوم در نیمه اول فروردین، کشاورزان اصفهانی مقابل استانداری تجمع کردند و خواهان دریافت حقابه‌هایشان شدند.

2دلیل اعتراض کشاورزان 
عضو هیأت‌مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان، اعتراض کشاورزان اصفهانی را در وهله اول درباره اجرای طرح بن-بروجن می‌داند و به همشهری می‌گوید: نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری به تازگی درباره اینکه وزارت نیرو و وزارت‌کشور مجوز اجرای طرح انتقال آب بن-بروجن را صادر کرده است، صحبت کرده‌اند. این در شرایطی است که طبق بند دوم مصوبه جلسه دهم شورای ‌عالی آب وزارت نیرو در سال92گفته شده است تا تعیین تکلیف و پرداخت حقابه کشاورزان اصفهان هیچ بارگذاری جدیدی روی زاینده‌رود صورت نگیرد. حسین محمدرضایی می‌افزاید: طرح بن- بروجن در شرایطی می‌تواند اجرا شود که جایگزین آن یعنی تونل بهشت‌آباد و کوهرنگ3 نهایی شود و وقتی این طرح‌ها اجرا نشده است، منطقی نیست از حوضه‌ای که کمبود آب دارد آب به حوضه دیگری که مازاد آب دارد، منتقل شود.
وی اعتراض دیگر کشاورزان اصفهانی را مربوط به قطع شدن جریان زاینده‌رود می‌داند و توضیح می‌دهد: کشاورزان شرق اصفهان پیش از نوروز بعد از 2سال به‌صورت محدود گندم کشت کرده‌اند، اما حالا گفته‌اند فقط ماهی 10روز آب به آنها اختصاص می‌یابد. با ماهی یک‌بار آب در ماه، هیچ محصولی در گرمای اصفهان و با توجه به وزش بادهای شدید که زمین را خشک می‌کند، دوام نمی‌آورد.

گندم اصفهانی‌ها از دست می‌رود
عضو هیأت مدیره نظام صنفی‌کشاورزان اصفهان تأکید می‌کند کشت گندم با توجه به تأکید رهبری و در نظر گرفتن تنش‌های روسیه و اوکراین و‌مشکلات اقتصادی و سیاسی این 2کشور تولیدکننده گندم و کمبود تولید گندم در‌کشور ‌ و با توجه به این شرایط اگر آب به محصول نرسد‌گندم کشت شده به‌صورت کلی نابود می‌شود.
محمدرضایی با بیان اینکه کشاورزان اصفهانی درخواست پرداخت حقابه‌ خود را دارند، می‌گوید: کشاورزان شرق اصفهان برای آبیاری محصول گندم نیاز به آب دارند و کشاورزان غرب اصفهان نیز برای حفظ 
درخت‌هایشان. او با تأکید بر اینکه 75درصد آب زاینده‌رود برای حقابه‌داران و کشاورزان است، تصریح می‌کند: نزدیک به 1200 میلیمتر بارندگی در حوضه آبخیز زاینده رود شده است که سهم کشاورزان و محیط زیست از این میزان بارندگی و آورد آن به ذخیره سد زاینده رود 825 میلیون متر مکعب است،‌ اما از کل این عدد فقط 320 میلیون متر مکعب برای کشاورزان در نظر گرفته شده که درست و منطقی نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید