• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 14 فروردین 1401
کد مطلب : 156949
+
-

هزینه یادبود پدر صرف احیای پوشش گیاهی زیستگاه پلنگ شد

هزینه یادبود درگذشت پدری که همیشه حامی منابع طبیعی و محیط‌زیست بود، صرف کاشت نهال‌های جنگلی بومی سازگار با طبیعت در منطقه دره باغ گوینک راز و جرگلان استان خراسان شمالی شد. این منطقه زیستگاه پلنگ ایرانی است و احیای پوشش گیاهی و جنگلی، گامی مؤثر برای بقای این گونه ارزشمند در معرض انقراض است.
به گزارش همشهری از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منابع‌طبیعی، آرزو صانعی، مدیرعامل مؤسسه تخصصی مطالعات پلنگ ایرانی پس از درگذشت مرحوم پدرش زنده‌یاد قوام صانعی در شهریورماه سال گذشته به همراه اعضای خانواده خود تصمیم گرفت هزینه‌های مربوط به این مراسم برای امور موردعلاقه پدر یعنی ایجاد فضای سبز و توسعه پوشش گیاهی صرف شود. احیای پوشش جنگلی توسط خانواده‌ای دوستدار طبیعت در منطقه دره‌باغ روستای تنگه رازگوینک از توابع شهرستان راز و جرگلان که با هماهنگی و نظارت ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط‌زیست این شهرستان و با کاشت ۶۰۰ اصله نهال در 4هکتار از اراضی منابع طبیعی این منطقه انجام شد، چراغی برای اقدامات فرهنگی دیگری از این دست است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان راز و جرگلان در این رابطه می‌گوید: اجرای منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی تبدیل شود، از اهداف و سیاست‌های اصلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است که آموزش و ترویج در این رابطه از طریق ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری و واحد‌های تابعه در شهرستان‌ها صورت می‌پذیرد. به‌گفته الیاس یزدانی، به همین دلیل و با هماهنگی ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط‌زیست شهرستان راز و جرگلان، خانواده‌ای طبیعت‌دوست از شهر تهران، هزینه‌های یادبود پدر تازه درگذشته خود زنده‌یاد قوام صانعی را صرف کاشت نهال‌های جنگلی بومی و سازگار با شرایط طبیعی در منطقه دره‌باغ کردند تا زیستگاه پلنگ ایرانی احیا شود و به همین منظور این نهال‌ها در این منطقه کاشته شده است.
وی با بیان اینکه محیط‌زیست جانوری و گیاهی به یکدیگر وابسته هستند، می‌گوید: تخریب عرصه‌های طبیعی، اسباب نابودی محیط‌زیست جانوری و انسانی را فراهم می‌آورد و به این ترتیب، حفاظت از عرصه‌های طبیعی و تلاش برای احیا و بهبود آن، یک وظیفه انسانی و ملی است. به‌گفته رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری راز و جرگلان، پیش‌تر افراد متخلف و سودجو اقدام به قطع درخت در منطقه دره‌باغ کرده بودند که برای جبران قطع درختان این منطقه و ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و محیط‌زیست از مشارکت عمومی برای کاشت درختان جنگلی استقبال می‌شود و به همین دلیل نیز این منطقه انتخاب شد و خانواده مرحوم قوام صانعی ۶۰۰اصله نهال در 4هکتار از اراضی منطقه به یادبود وی کاشتند.
فرایند احیا و ارتقای مطلوبیت زیستگاه‌ها که با درنظر گرفتن مشخصه‌های متعددی مانند نوع گونه‌های گیاهی، شرایط اقلیمی و توپوگرافی و ویژگی‌های آب و خاک انجام می‌گیرد، مداخلاتی چون کشت گونه‌های بومی یا گونه‌های منقرض شده محلی و گاه حذف گونه‌های گیاهی مهاجم را شامل می‌شود که از اهم این اقدامات می‌توان به احیای پوشش گیاهی مناطق آسیب‌دیده و کاهش فشار بر زیستگاه اشاره کرد. اخیرا نیز بخشی از این اقدامات در روستای دهگاه از توابع شهرستان بجنورد انجام شده که از دستاوردهای آن تشکیل گروهی از اهالی این روستا به نام گروه هزاز بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید